شناسهٔ خبر: 121429 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

میانجی‌گری برای تمام خاورمیانه!

استفان دمیستوارا «استفان دیمیستورا»، نماینده سازمان ملل در امور سوریه از این مسئله نگران است که تعمیق و تشدید اختلاف‌هاي بین ایران و عربستان بر بحث‌ها و مذاکرات بین‌المللی در خصوص سوریه تأثیر بگذارد و به همین دلیل در ساعات اولیهشکل‌گیری تنش بین دو کشور، اعلام کرد که به عربستان و ایران سفر خواهد کرد.

به گزارش هفته نامه «نماینده» بعد از تشدید تنش‌ها بین عربستان و ایران، هفته گذشته تعداد زیادی از مسئولان کشورهای منطقه و همچنین کشورهای فرامنطقه‌ای خواستار میانجی‌گری بین ایران و عربستان شدند. از عمان و ترکیه گرفته تا ژاپن، اندونزی و آمریکا هر کدام به نحوی خواستار ورود به این بحران شده بودند اما به نظر می‌رسد هر کدام از این مدعیان میانجی‌گری آن‌قدر پیچیدگی‌های منفعت در این راستا دارند که نتوان به همین راحتی‌ها موضوع مهم اختلاف‌هاي منطقه‌ای ایران و عربستان را به این افراد و کشورها سپرد. از ترکیه که خود مشکلات زیادی با ایران از نظر دیپلماتیک دارد گرفته تا آمریکا که سعی دارد از هر فرصتی برای تحت فشار گذاشتن نظام جمهوری اسلامی استفاده کند، همه سعی می‌کنند دیگر اهداف منطقه‌ای خود را با نقش‌آفرینی در روابط تهران و ریاض پیگیری کنند.

«استفان دیمیستورا»، نماینده سازمان ملل در امور سوریه اما دغدغه‌های دیگری دارد. او از این مسئله نگران است که تعمیق و تشدید اختلاف‌هاي بین ایران و عربستان بر بحث‌ها و مذاکرات بین‌المللی در خصوص سوریه تأثیر بگذارد و به همین دلیل در ساعات اولیه شکل‌گیری تنش بین دو کشور، اعلام کرد که به عربستان و ایران سفر خواهد کرد. او با این حال اعلام کرده است که در تماس‌های تلفنی با دو طرف نیز به این اطمینان رسیده است که این اختلاف‌ها در گفت‌وگوهای مربوط به سوریه خود را نشان نخواهد داد. با این حال انتظار نمی‌رود مسئله به این آسانی‌ها برطرف شود.

 

 

نظر شما