شناسهٔ خبر: 121262 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما

پاسخ نهاوندیان به ماجراجویی سعودی ها

رئيس دفتر رئيس جمهور درباره اقدامات اخير رژيم سعودی گفت: اينگونه ماجراسازي و ماجراجويي ها حتماً به ضرر اين كشور است.

به گزارش «نماینده»، محمد نهاونديان در همايش سراسري ائمه جماعت کشور افزود: يکي از مشکلاتي که بايد حتماً براي آن راه حل پيدا کنيم توازن در توزيع منابع در نقاط مختلف کشور است.  

وي تصريح کرد: ما در منابع و مصارف بايد توازن آينده نگر را دنبال کنيم هم از باب جمعيتي و هم از باب توسعه اقتصادي.

نهاونديان اظهار داشت: در بخش اقتصاد دانش بنيان که با منابع مالي کم بهره وري زيادي دارد در طول دو سال گذشته کارهاي جدي انجام شده است

وي افزود: شرکت‌هاي دانش بنيان توزيع جغرافيايي مناسبي در کشور دارند؛ چرا که سرمايه آن دانش جوانان است.

نهاونديان در بخش ديگري از سخنان خود گفت: افق پيش رو افقي است که دولت بايد بستر لازم را براي سرمايه گذاري و ايجاد اشتغال ايجاد کند اما ميدان کار بايد به مردم واگذار شود.  

وي همچنين اظهار داشت: توليد در اين دولت "اظهر من الشمس" است؛ تبديل رشد اقتصادي منفي ۶/۸ به رشد اقتصادي ۳ درصد گامي در مسير درست توليد است و بايد اين گام دنبال شود تا به هدف رشد اقتصادي ۸ درصد برسيم.  

نهاونديان گفت: مطمئن هستيم با رفع تحريم ها در بخش هاي خدماتي، حمل و نقل، کشتيراني، بانکداري و گردشگري صاحب رشد خواهيم بود.  

وي ادامه داد: تاکيد بر ظرفيت هاي جنوب و شرق کشور و اتصال ترانزيتي راه آهن و جاده ها در برنامه ششم از اولويت برخوردار است و سرمايه گذاري مشترک در راه هاي اتصالي مي تواند در کريدور شمال - جنوب فرصت شغلي ايجاد کند.  

رئيس دفتر رئيس جمهور در ادامه سخنان خود گفت: بسيار مايه اميدواري است که در سال‌هاي ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ در حوزه کشاورزي رشد پايدار داشته ايم و ميزان واردات محصولات کشاورزي کاهش پيدا کرده است.

وي ادامه داد: يکي از محورهاي اصلي مورد اهتمام نظام افزايش بهره وري در بخش آب است و اگر در محصولات کشاورزي به حد خوداتکايي برسيم اين مسئله يکي از محورهاي جدي اقتصاد مقاومتي خواهد بود.  

نهاونديان همچنين گفت: در برخي صنايع از جمله صنايع غذايي، دارويي و نساجي در سال‌هاي ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ رشد اقتصادي خوبي را آغاز کرده ايم.  

* با ماجراسازي، افكار عمومي  جهان تغيير نمي‌كند

رئيس دفتر رئيس جمهور پس از سخنراني در جمع ائمه جماعت سراسر كشور با حضور در جمع خبرنگاران، درباره اقدام اخير رژيم عربستان در اعدام آيت الله نمر و همچنين قطع رابطه با ايران و همسويي برخي کشورها با اين اقدام گفت: اينگونه ماجراسازي و ماجراجويي حتماً به ضرر اين كشورهاست.  

نهاونديان تصريح كرد: مسلماً اقداماتي از اين قبيل بيش از هر كس ديگري به ضرر كشورهايي است که خود را از فرصت ارتباط با ايران محروم مي‌کنند و به هيچ عنوان به هدف خود كه تغيير توجه افكار عمومي جهان از جنايات آنهاست نمي‌رسند.  

وي با بيان اينكه ايران مورد توجه و اقبال جهاني است و همه كشورها مايل به گسترش روابط با كشورمان هستند افزود: متأسفانه برخي از كشورها در منطقه ما از اين توسعه ارتباطات و حضور ايران در صحنه جهاني ناراحت بودند.  

نهاونديان يادآور شد: كساني که بر سر راه اصول توافق برجام سنگ اندازي مي کردند و مي دانيم كه چه هزينه هاي فراواني براي مانع تراشي در توافق برجام كردند، تلاش مي کنند مانع اجراي آن شوند ولي مطمئن باشند اين ماجراجويي‌ها حاصلي نخواهد داشت.  

وي خاطرنشان كرد: حضور ايران در صحنه بين المللي مؤثرتر از گذشته خواهد بود و ضرر و زيان نصيب كساني است كه خود را از اين فرصت محروم كنند.

رئيس دفتر رئيس جمهور همچنين سياست هاي اصولي برنامه ششم توسعه را بر مبناي سياست هاي ابلاغي اقتصاد مقاومتي دانست و گفت: برنامه ششم در دولت آخرين مراحل خود را مي‌گذراند و مسلماً با واقع بيني سياست ها و تصميمات اجرايي تصميم گيري خواهد شد اما روند و اصول كلي برنامه ششم توسعه همان اصول ثابت نظام است.  

وي جهت گيري اين برنامه را درونزا و برونگرا خواند و اظهار داشت: ممكن است برخي کشورها از اينكه ايران روز به روز در صحنه بين المللي و اقتصاد جهاني حضور مؤثرتر و درخشان‌تري دارد، ناراحت باشند و بنابراين مانع تراشي کنند اما اين موانع در عزم جمهوري اسلامي ايران و همچنين در مسير پيش رو در برنامه‌هاي ما اثري نخواهد داشت.  

نهاونديان با اشاره به دسترسي به بازارهاي گسترده‌تر خارجي و همچنين پيش بيني مؤسسات تحقيقاتي بين المللي از رشد ۵ درصدي ايران در سال ۹۵ خاطرنشان كرد: دوستان ايران از اين پيش بيني خوشحالند اما آنهايي که خيلي به مصالح ايران علاقه‌مند نيستند ناراحتند.  

وي همچنين در خصوص قيمت نفت با توجه به تحولات اخير منطقه افزود: وضع موجود نمي‌تواند به صورت بلندمدت ادامه يابد و بايد روند آينده به سمت متعادل شدن قيمت نفت در بازار جهاني برود.  

نهاونديان همچنين در خصوص قانون جديد كنگره امريكا در زمينه محدوديت رواديد مسافران ايراني تصريح كرد: از نظر ايران آنچه در مناسبات بين المللي ملاك است اعلام و اقدام دولت امريكاست.  

وي به نامه وزير خارجه امريكا به آقاي ظريف اشاره كرد و ادامه داد: جان كري به طور مكتوب به وزير خارجه ما اعلام كرده است كه به هيچ عنوان اقدامي نخواهد كرد كه موجب نقض برجام شود.  

نهاونديان در پايان گفت: بنابراين ما به توافق بين المللي که به امضاي قدرت‌هاي جهاني و به تصويب شوراي امنيت سازمان ملل متحد رسيده است اتكا مي کنيم و اظهارات و اقدامات برخي اعضاي کنگره براي ما ملاك عمل نيست.  

 

نظر شما