شناسهٔ خبر: 121188 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

گفت‌وگوی هفته نامه «نماینده» با حسین گروسی در خصوص مشکلات شهرستان‌های استان تهران

شهرهای اطراف تهران در سایه پایتخت گم نشوند

گروسی/2 نماینده مردم شهرستان‌های شهریار، قدس و ملارد در گفتگو با هفته‌نامه «نماینده» تصریح کرد: گاهی به‌طور ناخواسته خط‌کشی‌هایی انجام می‌شود و مردم به شهروند درجه یک و دو تقسیم می‌شوند. وقتی چنین حرکاتی مشاهده می‌گردد طبیعی است که با این شیوه هویت و انرژی مردم به هدر می‌رود.

هفته نامه «نماینده»؛ زهرا طاهری/ اگر بخواهیم به منهای پایتخت بپردازیم، یکی از گزینه‌ها می‌تواند شهرهای اطراف پایتخت باشد. شهرهایی که در سایه پایتخت قرار گرفته‌اند و گاهاً از نوش و نیش این کلانشهر بی‌بهره نیستند. به نظر می‌رسد شهرهای مجاور تهران تنها از سرریز مشکلات این کلانشهر بهره‌مند مي‌شوند تا از امکانات آن. هرچند در همین شرایط نیز افرادی توانسته‌اند با به‌کارگیری خلاقیت، کارآفرینی و نیز مشورت نخبگان از شرایط موجود برای بهره حداکثری از امکانات استفاده کنند.

مصاحبه «حسین گروسی»، نماینده مردم شهرستان‌های شهریار، قدس و ملارد را با هفته‌نامه «نماینده» می‌خوانید:

 

* تعداد زیادی شهر در اطراف تهران وجود دارد که قرار گرفتن در سایه پایتخت وضعیت خاصی را برای آنها ایجاد کرده است. تحلیل شما از وضعیت این شهرها چیست؟

امروز ۵۴ شهر در اطراف کلانشهر تهران داریم. اگر هرکدام از این شهرها استعدادسنجی و هویت بخشی شود، به مردم این شهرها این‌طور القا می‌کند که شهرشان ظرفیتی برای پیشرفت دارد. شهرهای اطراف تهران باید دارای هویت مستقل باشند. هویت شهری مثل اصفهان و شیراز آثار تاریخی و فرهنگی آنهاست و ... برای اینکه مردم هر شهری احساس رضایتمندی و افتخار نسبت به شهر خود داشته باشند، لازم است تا هویتی متناسب با استعدادهای هر شهر ایجاد شود. لازمه وجود هویت برای شهرها شناخت ظرفیت‌های شهر و تعریف آمایش شهری است.

* درمورد هویت شهرهای اطراف تهران توضیح بفرمایید.

هرچند برخی شهرها پتانسیل ورزشی، صنعتی یا کشاورزی دارند اما باید برای آنها یک موضوع را به‌عنوان هویت تعیین کنیم. مثلاً در شهرقدس تهران که استعداد صنعتی دارد به‌نوعی هویت ورزشی دارد. یکی از استادیوم‌های بزرگ با ظرفیت ۲۵ هزار نفر در این شهر احداث شده است. رباط کریم با هویت تاریخی یا ملارد به‌عنوان قطب کشاورزی شناخته شده‌اند. امروزه ملارد به محل مناسبی براي کشت محصولات کشاورزی و گلخانه‌ای تبدیل شده است. حتی قارچ ملارد در آلمان و کشورهای اروپایی شناخته شده است. اینهاست که باعث هویت بخشی به شهرهای کشورمان می‌شود.

شهر شاهدشهر نیز به دلیل تعداد زیاد شهدای خود معروف شده است. اقداماتی که در راستای ترویج و معرفی ارزش‌هایی همچون ایثار و شهادت است را می‌توانیم در این شهر انجام دهيم، المان‌ها و یادمان‌های شهیدان و موزه شهدا را راه‌اندازی کنیم تا این شهر در حوزه شهادت به یک شاخص تبدیل شود.

در شهر اندیشه که شهر علم، فرهنگ و هنر است؛ بزرگترین بازار ایرانی-اسلامی توسط رئیس‌جمهور افتتاح شد. بازاری که شاید بعد از صفویه مشابه آن وجود نداشته است. در این بازار آثار نقش جهان اصفهان و فین کاشان با هم ترکیب شد و یک مجموعه تجاری در عین حال مذهبی و فرهنگی را ایجاد کرد.

شهریار با داشتن باغات زیاد به‌عنوان یک شهر گردشگری شناخته شده است.

با این جمعیت میلیونی که در اطراف تهران وجود دارد، این نیاز احساس می‌شود که شهرهای اطراف تهران زیر سایه تهران گم نشوند. گاهی به‌طور ناخواسته خط‌کشی‌هایی انجام می‌شود و مردم به شهروند درجه یک و دو تقسیم می‌شوند. وقتی چنین حرکاتی مشاهده می‌گردد طبیعی است که با این شیوه هویت و انرژی مردم به هدر می‌رود.

* در حوزه انتخابیه شما چه استفاده‌ای از آمایش شهری برای پیشرفت و توسعه شهر شده است؟

ما سعی کرده‌ایم ۳ اصل را محور قرار دهیم؛ ورزش، صنعت و دانشگاه. در شهریار ۷ شهر، در شهرقدس یک شهر و در ملارد ۲ شهر و درمجموع ۱۰ شهر در حوزه انتخابیه بنده وجود دارد. سعی شده تا در این ۱۰ شهر ظرفیت‌ها شناخته شود و به پرورش هدفمند استعدادها بپردازیم. در منطقه ما بررسی شد که جوانان در چه رشته‌هایی موفق هستند تا سرمایه‌گذاری‌ها بیشتر در آن حوزه‌ها انجام شود. ایران در بازی‌های آسیایی ۲۱ مدال طلا کسب کرده، درحالی‌که هر استان از کشور موفق به کسب یک مدال نشده اما ورزشکاران شهرستان شهریار توانسته‌اند ۲ مدال طلا کسب کنند.

در حوزه صنعت؛ قرارگیری منطقه ما در بین دو استان بزرگ موقعیت مناسبی ایجاد کرد تا بزرگترین شهرک صنعتی کشور در شهریار در زمینی به مساحت ۶۰۰۰ هکتار احداث شود. این شهرک صنعتی می‌تواند تبدیل به قطب صنایع برق، الکترونیک و های‌تک شود. مزیت این صنایع سبز این است که درخصوص آلایندگی هوای تهران نیز مشکلی ایجاد نمی‌کنند.

یکی از مسائلی که در بحث هویت بخشی به جوانان و مردم یک منطقه مؤثر است، موضوع دانشگاه‌ها است. گاهاً اتفاق می‌افتد که رشته‌های مورد علاقه جوانان در دانشگاه‌های شهر وجود ندارد. قبلاً در شهرستان قدس یک واحد دانشگاه وجود داشت که امروز این تعداد به ۱۴ واحد دانشگاهی افزایش یافته است. همین‌طور در شهرهای شهریار، ملارد، وحیدیه و ... در راستای هویت بخشی به جوانان رشته‌های متنوع و کاربردی راه‌اندازی شده است تا در آینده بتوانند در بازار کار و اشتغال موفق ظاهر شوند.

ما در حوزه انتخابیه در حد توان آمایش سرزمین را انجام داده‌ایم. به‌عنوان مثال در شهریار و ملارد آثار تاریخی را شناسایی کردیم و سعی نموديم آنها را با کمک سازمان میراث فرهنگی بازسازی کنیم. استعدادها را شناسایی کردیم تا روی آنها سرمایه‌گذاری شود یعنی سراغ گزینه‌هایی که ظرفیتی در آنها نداشتیم نرفتیم تا سرمایه به هدر نرود. اگر آمایش سرزمینی به‌طور صحیح انجام بگیرد و سرمایه‌گذاری‌ها درست انجام شود؛ می‌توانيم در سال‌های بعد شاهد پیشرفت چشمگیر در تمامی زمینه‌ها باشیم. متأسفانه موضوع آمایش سرزمینی با وجود اینکه در قوانین دیده شده آن‌طور که باید کار نشده است.

* شما تا چه اندازه توانسته‌اید از نخبگان منطقه در پیشبرد اهدافتان استفاده کنید؟

ما برای اولین بار مجلس مشورتی نخبگان را حدود ۴ سال قبل در سطح شهرستان تشکیل دادیم. تمامي نخبگان شهر را شناسایی کردیم و در قالب مجلس مشورتی نخبگان ایده‌های منحصربه‌فردی را از این مجلس دریافت کردیم. یکی از این ایده‌ها طرح‌های جامع و تفصیلی شهرها بود. تا ۳ سال قبل فقط شهر اندیشه دارای طرح جامع و تفصیلی بود و ۹ شهر دیگر فاقد این طرح بودند که خوشبختانه امروز تمامی شهرهای ما دارای نقشه هستند و بر طبق طرح جامع توسعه پیدا می‌کنند.

۲۲ سال پیش بیمارستانی در این حوزه کلنگ زده شد اما پس از ریاست ۳ رئیس‌جمهور این بیمارستان به مرحله بهره‌برداری نرسید، امروز با راهکارهای این مجلس مشورتی ۲ بیمارستان افتتاح شده و ۸ بیمارستان در منطقه در حال ساخت است. همچنین یک واحد دانشگاهی به ۱۴ واحد تبدیل شده است. این پیشرفت‌ها به لطف ایده‌هایی است که از مجلس مشورتی گرفتیم و عملیاتی کردیم.

یکی از معضلات مشکل کمبود آب در شهرستان‌های ما بود که حتی کارشناسان هم نتوانستند اقدامی در این رابطه انجام دهند، ۲۲ سال پیش به ما قول دادند تا از طالقان به شهریار و ملارد آب انتقال دهند درحالی‌که با ایده دوستان در مجلس مشورتی، ۳ تصفیه‌خانه بزرگ فاضلاب راه‌اندازی شد و فاضلابی که باعث آلودگی محیط زیست می‌گرديد را به آب مورد نیاز بخش کشاورزی تبدیل می‌کند.

اگر نخبگان جامعه در جایگاه‌های مناسب استفاده شوند، بهترین نتیجه حاصل خواهد شد. به‌عنوان مثال ژاپن بدون داشتن نفت و گاز و منابع طبیعی توانست تنها با پرورش نیروی کار مناسب به این جایگاه اقتصادی در دنیا دست یابد.

با توجه به اینکه ما نمایندگان باید در تمامي امور اظهارنظر کنیم ولی در تمامي امور دارای علم یا تجربه نیستیم، در این راستا پیشنهاد می‌کنم هر شهرستانی نخبگان منطقه خود را شناسایی کند و مسئولین به‌جای سیاسی‌کاری و خط‌بازی که باعث از بین رفتن فرصت‌ها در کشور می‌شود، از نیروی انسانی و ایده نخبگان استفاده کنند.

نظر شما