شناسهٔ خبر: 120957 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

هشدار یک مقام قضایی نسبت به افزایش آمار طلاق به دلیل شبکه‌های اجتماعی/وقتی تلگرام پایه‌های زندگی را به لرزه در می‌آورد

محمدی/2 «محمدی» معاون قضایی مجتمع قضایی شهید باهنر در گفتگو با هفته نامه «نماینده» تصریح کرد: شبکه اجتماعی تلگرام به دلیل ترویج مسائل جنسی و غیراخلاقی، خانواده‌های بسیاری را درگیر کرده و باعث شده تا عشق و علاقه‌های بین زوجین سرد شود.

به گزارش «نماینده» تلگرام از جمله اپلیکیشن‌های پیام‌رسان در فضای مجازی است که به دلیل ویژگی و قابلیت‌های برتری چون سرعت، فضای ذخیره‌سازی، تنوع  و باز بودن متن با استقبال فراوان کاربران شبکه‌های اجتماعی مواجه شده است که البته با توجه به ماهیت خارجی‌‌اش و آسیب‌هایی که به همراه دارد، هرازچند‌گاهی حرف و حدیث‌هایی پیرامون مسدودسازی آن مطرح می‌شود. یکی از مهمترین آسیب‌های این شبکه اجتماعی، سرد شدن روابط گرم زوجین است و به گفته یک مقام قضایی این روزها سهم قابل توجهی از پرونده‌های طلاق به دلیل استفاده نادرست از فضای مجازی در دادگاه‌ها خانواده تشکیل می‌شود.

«محمدی» معاون قضایی مجتمع قضایی شهید باهنر در ارتباط با این موضوع به خبرنگار ما می‌گوید: «شبکه اجتماعی تلگرام به دلیل ترویج مسائل جنسی و غیراخلاقی، خانواده‌های بسیاری را درگیر کرده و باعث شده تا عشق و علاقه‌های بین زوجین سرد شود.»

افزایش روزافزون پرونده‌های دادگاه خانواده به دلیل تلگرام

وی به مصداقی در این زمینه اشاره می‌کند و می‌افزاید: «اخیراً با پرونده‌ای مواجه شدیم که اختلاف خانواده به دلیل استفاده زوجه از تلگرام شکل گرفت. به طوری‌که همسر ایشان بارها متوجه پیام‌های شبانه او با یکی از همکاران خود می‌شود و  با هم درگیر می‌شوند. درنهايت مهر طلاق در شناسنامه هر دوی آنها نشست و این موضوع دیگر چیز جدید به شمار نمی‌رود.»

معاون قضایی مجتمع قضایی شهید باهنر، بر ضرورت افزایش آگاهی زوجین از آسیب‌های این شبکه‌های اجتماعی تأکید کرده و ادامه می‌دهد: «در حقیقت ارتباطات بعضاً نادرست اینترنتی، تصویری و تلفنی که از طرق مختلف مانند شبکه‌های اجتماعی و به طور کلی فضای مجازی صورت می‌گیرد، به گونه‌ای در میان خانواده‌ها مؤثر بوده است که بسیاری از جوانان، طلاق را یک اقدام مثبت و مفید می‌دانند. این در حالی است که اقدام به طلاق، بنیان خانواده‌ها را نابود می‌کند که از دلایل اصلی آن نیز، تأثیر سوء فضای مجازی و رسانه‌های بیگانه است که باید مسئولان هرچه زودتر اقدامی در خصوص کنترل آسیب‌های این شبکه‌ها صورت دهند.»

ترفندهای این شبکه اجتماعی برای جدایی زوجین

حال باید دید که این شبکه‌ها با چه ترفندی زندگی زوجین را به سمت جدایی هدایت می‌کند. «امان‌الله قرایی‌مقدم» استاد دانشگاه و جامعه‌شناس در این زمینه به خبرنگار ما می‌گويد: «یکی از چندین عاملی که در وقوع طلاق مؤثر بوده، شبکه‌های اجتماعی است. شبکه‌هایی که از خارج از مرزهای کشور ما، وارد شده و از همان طریق نیز کنترل می‌شوند.»

وی می‌افزاید: «این شبکه‌ها و تأثیرات و البته بدآموزی‌های آن باعث می‌شود جوانان کشور ما اعم از دختران و پسران، مدتی پس از ازدواج نسبت به همسر خود، دچار سوءرفتار شوند و به تقلیدپذیری و تلقین‌پذیری روی آورند. از لحاظ جامعه‌شناسی و روان‌شناسی اجتماعی، تلقین، عملی ناآگاهانه و اندیشیده ‌نشده است. در حالی که تقلید، به عمل اندیشیده ‌شده و آگاهانه گفته می‌شود.»

این جامعه‌شناس اضافه می‌کند: «بر این اساس، جوانان تحت تأثیر تلقین‌هاي متعدد رسانه‌های بیگانه و شبکه‌های اجتماعی قرار می‌گیرند که این موضوع به روابط نامشروع، طلاق عاطفی و در نهایت طلاق قطعی منجر می‌شود.»

خطر دوساختی شدن جامعه

قرایی‌مقدم ادامه می‌دهد: «بنده از سال‌ها قبل که موضوع نقش رسانه‌ها و شبکه‌های بیگانه و نیز فضای مجازی به عنوان یکی از عوامل مؤثر در گسست خانواده‌ها و طلاق مطرح شد، برای نخستین بار خطری با عنوان دوساختی شدن جامعه و تأثیر سوء آن بر روابط همسران را مطرح کردم که البته امروز نیز رسانه‌های بیگانه و شبکه‌های اجتماعی، این خطر را تشدید کرده و به آن دامن زدند.»

وی در تعریف دو ساختی شدن جامعه این‌گونه توضیح می‌دهد: «برنامه‌های فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های بیگانه اعم از فیلم‌ها و سریال‌ها و سایر داده‌ها و اطلاعات منتقل‌شده از طریق آن، موجب شده است که امروزه دختران و پسران جوان با یکدیگر بسیار متفاوت شوند. به بیان دیگر دو ساختی شدن به این معناست که ساخت فکری دختران و پسران ما تا اندازه‌ای با یکدیگر تفاوت داشته باشد که به افزایش طلاق منجر شود.»

به گفته این استاد دانشگاه، اصولاً دختران در مقایسه با پسران، امروزی‌تر فکر می‌کنند و در اصطلاح متجددترند و تأثیرات، القائات و تلقین‌هاي رسانه‌های بیگانه و شبکه‌های اجتماعی باعث شده است بسیاری از دختران ما، سنت‌ها، ارزش‌ها، هنجارها و باورهای بومی و ملی را کمتر در نظر گرفته و به همین دلیل احساس «منیّت» کنند. به این معنا که اعتقاد دارند همانند همسرانشان می‌توانند یک زندگی مستقل را اداره کنند زیرا همان‌گونه که همسرانشان، دارای شغل و درآمد هستند، آنها نیز شغل و درآمد دارند و از این لحاظ شبیه همسرانشان هستند.

تلگرام و تغیر ذائقه‌های زوجین

وی ادامه می‌دهد: «با این وصف، باید گفت که ساخت فکری دختران، با ساخت فکری پسران تفاوت‌های بسیار دارد. چرا که پسران ایرانی، بیشتر گذشته‌نگر هستند و در مقایسه با دختران، سنتی فکر می‌کنند و عقیده دارند زن باید نسبت به شوهرش، مطیع بوده، حرف‌شنوی داشته باشد و به عبارت دیگر، به زندگی مشترکش رسیدگی کند.»

قرایی‌مقدم تأکید می‌کند: «متأسفانه تأثیرات فضای مجازی و رسانه‌های بیگانه به اندازه‌ای است که باعث شده ساخت فکری طرفین ازدواج، تفاوت‌های بسیاری با یکدیگر داشته باشد و به همین دلیل باید گفت که دوساختی شدن طرز تفکر از عوامل مؤثر در طلاق محسوب می‌شود.»

به گفته قرایی‌مقدم، به دنبال تغییر ساخت فکری زن و شوهر، قبح طلاق در جامعه از بین رفته است؛ به گونه‌ای که شاهد برگزاری مراسمی تحت عنوان جشن طلاق هستیم که این موضوع، تحت تأثیر مستقیم رسانه‌های بیگانه و شبکه‌های اجتماعی در قالب‌های مختلف ارتباطات اینترنتی، چت و سایر انواع ارتباطات مضر به حال خانواده‌ها بوده و موجب شده است که از هر 4 ازدواج، یک مورد به طلاق منجر شود. از سوی دیگر استفاده از این شبکه‌ها تا حدودی ذائقه‌های جنسی زنان و مردان را نیز تغییر داده است که این موضوع آسیب زیادی به زندگی زناشویی زوجین وارد می‌کند.

 

نظر شما