شناسهٔ خبر: 120946 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

«دیوار مهربانی ایرانی» که جهانی شد

دیوار مهربانی به گزارش هفته نامه «نماینده» ابتکار دیوار مهربانی، این روزها به تیتر بسیاری از رسانه‌های جهان تبدیل‌ شده است. هنوز مشخص نیست اولین شخصی که ایده دیوار مهربانی را اجرایی ساخت، چه کسی بود اما این پیشنهاد انسان‌دوستانه در ابتدای امر از یکی از خیابان‌های مشهد آغاز شد و حالا به پدیده‌ای جهانی در فصل سرد سال تبدیل‌ شده است.

«بی.‌بی.‌سی» انگلیسی، «سی.ان.ان»، روزنامه‌هاي «گاردین» و «ایندیپندنت»، «فرانس ۲۴» و تعداد دیگری از رسانه‌های جهان به انتشار این ایدة جالب پرداخته و این اقدام ایرانیان را سرمشق دنیا برای نوع‌دوستی و انسان‌دوستی عنوان کرده‌اند.

فرانس ۲۴  نوشت: «نیاز نداری بذار، نیاز داری بردار» این شعاری است که روی دیوارهای تعدادی از شهرهای بزرگ ایران مانند مشهد، اراک و اصفهان و اخیراً تهران دیده می‌شود. این ایده بر این اساس شکل‌گرفته است که کسانی که به لباس‌های گرم خود در این فصل سرد سال نیازی ندارند، می‌توانند آنها را با گذاشتن بر روی جالباسی‌های طراحی‌شدة این دیوارها، به نیازمندان هدیه دهند.»

«سی.ان.ان» دراین‌باره، در گزارشی نوشته است: «به دنبال چیزی می‌گردید که اعتقاد شما به انسانیت را دوباره زنده کند؟ این خبر دقیقاً همین کار را می‌کند. در شرایطی که ایران یکی از سردترین زمستان‌های خود را سپری می‌کند، شهروندان شهرهای مختلف این کشور با ایده‌ای مبتکرانه لباس‌های خود را برای نیازمندان بر روی یک دیوار جا می‌گذارند تا در این هوای سرد از آنها استفاده کنند.

کت، شلوار، کلاه و کاپشن‌های مختلف را می‌توانید بر روی این دیوارها ببینید؛ کسانی که لباس‌های گرم ندارند، می‌توانند از آنها استفاده کنند. این دیوارها نه‌تنها برای زیبایی شهر و برانگیختن حس نوع‌دوستی طراحی و نقاشی شده و شعارهایی بر روی آنها دیده می‌شود، بلکه به نمادی از همبستگی ایرانیان در شرایط سخت نیز تبدیل‌شده است.

اولین نوع از این دیوارها در مشهد شکل گرفت و حالا جنبش اجتماعی‌ای در فضای مجازی شکل ‌گرفته که نشان می‌دهد در بسیاری از شهرهای ایران این مسئله در حال رشد است و با رسانه‌ای شدن آن می‌توان به‌سرعت مشاهده کرد که این اقدام، به اقدامی جهانی تبدیل خواهد شد. بسیاری از گرافیتی‌کاران شهرهای مختلف ایران، سعی کرده‌اند با هنر خود به این دیوارها روح و جان تازه‌ای ببخشند و این انگیزة بیشتری برای هنرمندان در سایر نقاط جهان ایجاد می‌کند که به اقدامات این‌چنینی بیندیشند.

«سی.ان.ان» در ادامة گزارش خود از این دیوارهای مهربانی، به مسئلة دیگری اشاره‌کرده که برای چند ماه است در تهران رواج پیداکرده است و آن‌هم گذاشتن غذا در یخچال‌هایی است که در برخی نقاط تهران برای نیازمندان طراحی‌شده است. «علی حیدری» مدیر یک شرکت تبلیغاتی در گفت‌وگو با «گاردین»، بیان کرده که نخستین یخچال در محلة شوش تهران گذاشته شد و در چند ماه گذشته نیز استقبال بسیار خوبی از این ایده شده است. این ایده البته در ابتدا مخالفانی نیز داشت که احساس می‌کردند ممکن است این یخچال‌ها و یا غذای درونشان توسط برخی افراد دزدیده شود اما تاکنون اصلاً چنین مواردی گزارش نشده است. موفقیت ایدة یخچال‌های مهربانی باعث شده است این ایده در دیگر شهرهای ایران مانند: «لاهیجان، رشت و کرج» نیز پیاده شود. روزنامة «ایندیان اکسپرس» هندوستان نیز با استقبال از این طرح‌ها اعلام کرده است به‌زودی با جنبشی که در فضای مجازی در این خصوص به راه افتاده است، شاهد همه‌گیر شدن این ایدة انسان‌دوستانة ایرانی‌ها در تمام دنیا خواهیم بود.

نظر شما