شناسهٔ خبر: 120945 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

ساده سازی یک تحریم

کری به گزارش هفته نامه «نماینده» نامه جان کری به ظریف همان‌قدر که برای ایرانیان نگران‌کننده بوده، به نظر می‌رسد برای جمهوری‌خواهان در کنگره نیز نگران‌کننده بوده است! گرچه نوع نگرانی دو طرف با یکدیگر بسیار متفاوت است.

به گزارش «نماینده» درحالی‌که کنگره آمریکا هر روز به فکر تصویب قانون جدیدی برای تحریم ایران است، جان کری در نامه‌ای به ظریف به او اطمینان داده است که این تصویب‌ها تأثیری بر اجرای برجام نخواهند گذاشت! این نامه و شخص جان کری به دلیل نگاه ساده‌انگارانه‌ای که به مسئلة تحریم‌ها داشته‌اند و تلاش برای ساده کردن این موضوع مهم که می‌تواند جلوی اجرای برجام را نیز بگیرد، به یکی از سوژه‌های روز مطبوعات دنیا تبدیل‌شده‌اند.

نامة جان کری به ظریف همان‌قدر که برای ایرانیان نگران‌کننده بوده، به نظر می‌رسد برای جمهوری‌خواهان در کنگره نیز نگران‌کننده بوده است! گرچه نوع نگرانی دو طرف با یکدیگر بسیار متفاوت است.

در ایران این نگرانی وجود دارد که این نوع از نامه‌نگاری‌ها به‌جایگزینی برای روابط صمیمانة دو کشور تبدیل شود و راه برای توجیه‌های غیرقانونی آمریکا در نقض برجام را باز کند و از سوی دیگر در آمریکا این نگاه وجود دارد که نباید در قبال اقدامات خصمانه، توجیهات زیبا وجود داشته باشد!

«اد رویس» رئیس کمیتة روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه‌ای که به شبکة «فاکس نیوز» ارسال کرده، نوشته است: «کاخ سفید به‌جای تلاش برای آرام کردن رژیم ایران، باید از آنها در مورد آزمایش‌های موشکی اخیر، تداوم حمایتشان از تروریسم و زندانی کردن غلط آمریکایی‌ها، پاسخ بخواهد.»

«مک کارتی» در بیانیه‌اش گفت: «برخلاف آنچه به نظر می‌رسد وزیر خارجه دارد به جواد ظریف وزیر خارجة ایران می‌گوید، نیت کنگره هرگز این نبود که به دولت اجازه دهد استثنائی کور برای سفرکنندگان به ایران قائل شود تا اجرای توافق با ایران را تسهیل کند.»

نظر شما