شناسهٔ خبر: 120833 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

دولت و مجلس در میدان تقریب، طرحی نو دراندازند

زرهانی معاون امور راهبردی، دولت و مجلس مجمع جهانی تقریب مذاهب در هفته نامه «نماینده» نوشت:در ۵ سال گذشته کمتر از ۶۰ میلیارد تومان در میدان تقریب هزینه کرده‌ایم ولی رقبای ما بیشتر از ۶۰ میلیارد دلار در میدان تفرقه، تکفیر و تجزیه کشورهای اسلامی و ایجاد جنگ‌های فرقه‌ای هزینه کرده‌اند. ازاین‌رو دولت و مجلس باید تقریب را از نو تعریف کرده و در چارچوب یک راهبرد ملی و جهانی حق آن را ادا کنند.

«نماینده»؛ دكتر سیداحمد زرهانی*/ قرآن مجید همة مسلمین را به وحدت دعوت می‌فرماید. اگر مسلمین به محتوای آیة «واعتصموا به حبل‌الله جمیعاً و لا تفرقوا» عمل کنند، نه تنها بحران‌های کنونی جهان اسلام رفع می‌شود بلکه زمینة ظهور تمدن اسلامی و نفی سلطة استعمار هم فراهم می‌گردد. وحدت، آب حیات مسلمین در این برهه است و اگر در اولویت قرار نگیرد، جنگ‌های داخلی، امت اسلامی را به تزلزل می‌کشاند. نه تنها وحدت بین شیعه و سنی اهمیت دارد بلکه وحدت بین اقوام و جریان‌های گوناگون در کشورهای اسلامی هم مهم و حیاتی است. رهبر معظم انقلاب با طرح اندیشة «اتحاد ملی و انسجام اسلامی» در برابر تئوری ایجاد شکاف و تفرقه ایستاده‌اند و راهبرد اتحاد و همگرایی را برای تقویت وحدت مسلمین تجویز فرموده‌اند و در همین راستا مجمع جهانی تقریب مذاهب را به عنوان پرچمدار این عرصه برگزیدند.

فقدان اسناد بالادستی مصوب در امر تقریب و همگرایی و روشن نبودن تکالیف قانونی دستگاه‌های فرهنگی، آموزشی، سیاسی و اجتماعی در این عرصه از مهمترین خلأها و موانع قانونی در پیشِ روی مجمع تقریب به‌شمار می‌رود. از رهگذر این کمبود، رفتارهای متناقض و شبهه‌آفرین برخی از دستگاه‌ها دردسرساز است. مجمع تقریب مذاهب در ۲ سال اخیر در این زمینه مطالعاتی انجام داده است و نتيجة کار را برای دستگاه‌های ذی‌صلاح ارسال نموده است، ولیکن هنوز قدمی برای حل مشکل برداشته نشده است. در صورتی که تقریب و اتحاد در نگاه امام راحل و رهبر معظم انقلاب بسیار مهم و برجسته است ولی متناسب با این اهمیت و برجستگی، نهادهای مقنن و سیاست‌گذار، سند تقریب را تصویب نکرده‌اند.

مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی «راهبرد تعاون و تعامل بین پیروان مذاهب اسلامی» را تدوین و تصویب کرده و آن را در اختیار دستگاه‌های ذی‌ربط قرار داده است. اجرای این راهبرد هم متضمن منافع ملی است و هم در بعد بین‌المللی اسلامی فواید بسیاری را در بر دارد. حمایت از این سند پیشنهادی و اسناد مشابه، پشتوانه‌ای برای تعامل بیشتر بین مجمع، نهادها و سازمان‌های اثرگذار در عرصة ملی و بین‌المللی است. افزون بر این سند، راهبرد و چشم‌انداز مجمع در افق ۱۴۱۴ه.ش. و برنامة ۵ سالة ششم توسعه را نیز تدوین کرده که تصویب آنها نیز مستلزم اهتمام مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی و نهادهای مشابه است. 

اگرچه مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی از حمایت نسبی دولت و مجلس برخوردار است ولی برای اجرای برنامه‌های خود با کمبود بودجه مواجه است و از این رهگذر رنج می‌برد. توقع مجمع از دولت و مجلس این است که چند حکم مؤثر به سود اندیشة تقریب در برنامة ششم توسعه بگنجانند.

نکته‌ای که در پایان یادآوری آن ضروری به نظر می‌رسد این است که ما در ۵ سال گذشته کمتر از ۶۰ میلیارد تومان در میدان تقریب هزینه کرده‌ایم ولی رقبای ما بیشتر از ۶۰ میلیارد دلار در میدان تفرقه، تکفیر و تجزیة کشورهای اسلامی و ایجاد جنگ‌های فرقه‌ای هزینه کرده‌اند. ازاین‌رو دولت و مجلس باید تقریب را از نو تعریف کرده و در چارچوب یک راهبرد ملی و جهانی حق آن را ادا کنند.

*معاون امور راهبردی، دولت و مجلس مجمع جهانی تقریب مذاهب

نظر شما