شناسهٔ خبر: 120456 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

جابر انصاری: ملاک ما اجرای تعهدات است

جابرانصاری/2 سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ملاک ما در برجام اجرای تعهدات است و بر اساس اجرا و عدم اجرا تصمیمات اتخاذ خواهد شد.

به گزارش «نماینده»، حسین جابر انصاری سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد، در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا به نامه جان‌کری به ظریف می‌توان اعتماد کرد و قانون جدید کنگره آمریکا در خصوص عدم صدور روادید را نادیده گرفت، اظهار داشت: همان‌طور که استحضار دارید جریان مخالف برجام در منطقه و جهان با جلوداری صهیونیست‌ها تلاش کرده‌اند تا برجام به نتیجه نرسد و پس از به نتیجه رسیدن برجام تمام تلاش خود را کردند تا اجرا نشود و این تلاش در جریان است.

وی افزود: کاری که انجام شده یعنی گنجاندن تبصره‌ای در لایحه ۲ هزار صفحه‌ای بودجه ایالات متحده آمریکا است که پس از تصویب کنگره به امضای رئیس‌جمهور آمریکا هم رسید.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: ما بر اساس روح حاکم بر برجام تمام تلاش‌های خود را انجام داده‌ایم. در تماس با طرف‌های اروپایی طرفدار برجام و هم با تلاش‌های دیپلماتیک و ارتباط با مقامات آمریکا نامه‌ای به وزیر خارجه ما نوشته شد.

جابرانصاری با بیان اینکه آنچه برای جمهوری اسلامی ایران ملاک اعتبار است، اجرای تعهدات آمریکا بوده که در برجام بر آن متعهد شده‌اند، افزود: در نامه کری دوباره بر این مسئله تاکید شده است که دولت آمریکا به تعهدات خود پایبند است.

وی افزود: ملاک ما اجرای تعهدات است و بر اساس اجرا و یا عدم اجرای آن، تصمیمات لازم اتخاذ خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص نحوه اجرای تعهدات ایران با مصوبه اخیر آمریکا، اظهار داشت: تصمیم‌گیری در این زمینه در اختیار وزارت خارجه نیست. کمیسیون عالی در سطح نظام شکل گرفته است که به برجام نظارت می‌کند و تصمیم‌گیری توسط آنها انجام می‌شود.

جابر انصاری افزود: وزارت خارجه مجری تصمیمات است و ما همه تلاش و رایزنی‌ها را انجام می‌دهیم تا تعهدات طرفین مشخص باشد و نقض برجام صورت نگیرد.

اقدامات ترکیه بدون هماهنگی با دولت عراق مورد پذیرش ایران نیست

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه دولت ترکیه بی توجه به اعتراضات پی‌درپی‌ دولت عراق، به حضور در خاک این کشور اصرار دارد، دیدگاه جمهوری اسلامی ایران در این خصوص چیست؟ گفت: دیدگاه جمهوری اسلامی ایران مشخص است. هر گونه اقدام بر ضد تروریسم می‌بایست با حفظ قوانین بین‌المللی و احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت ملی دولتی که در محدوده سرزمین آن، تروریسم وجود دارد، انجام شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه انتظار از دولت ترکیه این است که هر گونه اقدام برای مبارزه با تروریسم را با هماهنگی دولت مرکزی عراق و سوریه انجام دهد، تصریح کرد: هر گونه اقدامی که بدون هماهنگی انجام شده باشد، از دید جمهوری اسلامی ایران مورد پذیرش نیست.

سفر هیئت سیاسی- اقتصادی جمهوری آذربایجان به تهران و تبریز

جابر انصاری در خصوص روند روابط ایران و آذربایجان، گفت: آذربایجان یکی از همسایگان جمهوری اسلامی ایران است که اگرچه روابط ما در دوران‌هایی فراز و نشیب داشته است، اما تبادل هیأت‌های مختلف بین دو کشور وجود دارد.

وی با اشاره به سفر هیأت آذربایجانی به ایران در آینده نزدیک گفت: در این سفر همراه هیأت رسمی آذربایجان، هیأت اقتصادی نیز به ایران می‌آید و همایش‌هایی را در تهران و تبریز برگزار می‌کند؛ این نمادی برای امکانات و ظرفیت‌ها برای گسترش روابط است. امیدواریم با تصمیمات خوب، نتیجه مثبت این سفر در همه جنبه‌ها به ویژه اقتصادی مشخص شود.

گروه هایی می توانند با دولت سوریه مذاکره کنند که تروریسم را نفی کنند

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه ایران نیز در کارگروهی که برای مشخص شدن گروه‌های تروریستی تشکیل شده، عضو است، دیدگاه ایران برای مشخص شدن گروه‌های تروریستی در سوریه چیست؟ گفت: در مکانیزمی که پیش‌بینی شده است و نیز در روند گفتگوهای وین ۱ و وین ۲، یکی از اساسی‌ترین بحث‌ها، مشخص کردن گروه‌های تروریستی و معارضین سوریه است. دلیل آن این است که روندی که در وین بوده و به عنوان قطعنامه شورای امنیت نیز تصویب شده است بر اساس گفتگوهای سوری – سوری شکل گرفته و وقتی صحبت از این نوع گفتگو می‌شود، نخستین اقدامی که باید مشخص و انجام شود، این است که یک طرف این گفتگوها به طور طبیعی ملت سوریه است و طرف دیگر، گروه‌های مبارزه‌جویی هستند که باید با دولت سوریه مذاکره کنند.

جابر انصاری خاطرنشان کرد: طبیعی است گروه‌هایی می‌توانند در این گفتگو شرکت کنند که تروریسم را برای رسیدن به اهداف سیاسی، نفی می‌کنند و موضع آشکاری در این زمینه دارند.

وی با بیان اینکه هیچ دولتی با گروه‌های تروریستی مذاکره نخواهد کرد، اظهار داشت: این حق ملی ملت سوریه است و این حق را در این زمینه خواهند داشت. به طور روشن باید گروه‌هایی که در حوزه سیاسی مشارکت می‌کنند، موضع خود را در ضدیت با تروریست مشخص کرده و رویکرد قانونی اتخاذ کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص اینکه آیا برنامه‌ای برای تشکیل کمیته حقیقت‌یاب پیرامون حادثه منا دارید؟ گفت: قبلاً هم عرض کرده‌ام اتفاقی که در قالب فاجعه منا بود، یک فاجعه به تمام معنا بود و دولت عربستان سعودی عهده‌دار این مساله است و ما از راه‌های دیپلماتیک و دیدارهای دوجانبه و چندجانبه از ظرفیت‌های مختلف، استفاده و سعی کردیم تا دولت عربستان این مسئولیت را بپذیرد.

جابر انصاری با بیان اینکه با دولتی که در سرزمینش این اتفاق افتاده است، باید توافقی صورت بگیرد، اظهار داشت: در غیر این صورت اقدامات ما در قالب اعلام موضع باقی خواهد ماند. قصد ما فعال‌سازی شبکه حقوقی از وکلا و حقوقدانان است که در دستور کار داشته و در حال انجام است.

وی تصریح کرد: در ساز و کارهای بین‌المللی، مکانیزمی که در کمیسیون تحقیق باشد می‌بایست بر اساس توافق دوجانبه با دولت میزبان باشد و یا اینکه در مکانیزم‌های بین‌المللی این اتفاق صورت پذیرد. جمهوری اسلامی از تمامی ابزارها و امکانات خود به شکل یکجانبه استفاده کرده است و تلاش کرده مسئولیت انسانی این فاجعه را دولت عربستان بپذیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: امیدواریم در فضای جدیدی که در حال شکل‌گیری است، دولت عربستان با پذیرش مسئولیت حقوقی، اخلاقی و انسانی خود در برابر این فاجعه بزرگ، امکان بررسی ابعاد مختلف این مساله را فراهم کند.

گزارش کمیسیون اصل ۹۰ مجلس درباره سفارتخانه های ایران از دقت کافی برخوردار نیست

جابر انصاری در خصوص گزارش کمیسیون اصل ۹۰ در خصوص تخلفات در برخی از سفارتخانه‌های ایران و موضع وزارت خارجه در برابر این مساله، اظهار داشت: مطابق قانون اساسی، مجلس شورای اسلامی و به طور مشخص کمیسیون اصل ۹۰ اختیاراتی در خصوص رسیدگی به شکایات اتباع ایرانی و شهروندان کشورهای دیگر دارد. ما به این ساز و کار که در قانون اساسی وجود دارد، احترام می‌گذاریم و در این چارچوب نهایت همکاری را با مجلس شورای اسلامی و کمیسیون اصل ۹۰ اعمال می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: آنچه به طور مشخص اتفاق افتاده، این است که یکسری مباحث در فضای رسانه‌های گروهی صورت گرفته و قبل از اینکه این مساله به شکل دقیق بررسی شود به نظر می‌رسد که اعلام آن در رسانه‌های گروهی بر اساس اصول اسلامی و قوانین جمهوری اسلامی ایران درست نباشد. به نظر می‌رسد که دقت کافی در این نحوه برخورد صورت نگرفته است و بعد از اعلام این مساله به شکل کلی، وزارت خارجه از کمیسیون اصل۹۰ درخواست کرد مستندات خود را ارائه کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه تنها در مورد یکی از سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران، مستنداتی توسط کمیسیون اصل ۹۰ ارائه شده است، خاطرنشان کرد: وزارت امور خارجه مکانیزم بازرسی دارد و بررسی دقیقی انجام گرفته است. آنچه اعلام شده است، صورت قانونی ندارد و یکسری دعاوی شخصی در قالب یک ادعای قانونی است. جمع‌بندی هیات بازرسی ما این است که این گزارش از دقت کافی برخوردار نیست و نتیجه این بازرسی در اختیار مجلس شورای اسلامی قرار می‌گیرد.

جابر انصاری خاطرنشان کرد: تعدادی از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز بعد از فضای ایجاد شده، درخواست سفر و دیدار حضوری داشتند که در این کار نیز نهایت همکاری توسط وزارت امور خارجه صورت گرفت. هیچ‌کدام از هیات‌ها، گزارشی به وزارت خارجه مبنی بر نقض قوانین نداده‌اند. وزارت خارجه سیستم بازرسی خود را دارد و به بررسی روند خواهد پرداخت.

وی در پاسخ به سئوالی در خصوص اینکه در روزهای اخیر شاهد بهبود روابط ترکیه و اسرائیل هستیم، به نظر شما ترکیه قصد دارد با بهبود روابط با رژیم صهیونیستی و جهان عرب نقش میانجی‌گری را در منطقه ایفا کند، اظهار داشت: سیاست دولت ترکیه در تعامل با رژیم صهیونیستی، فراز و نشیب‌هایی داشته است. در عملیاتی که کماندوهای رژیم صهیونیستی انجام دادند و تعدادی از اتباع ترکیه را کُشتند، دولت ترکیه شرایطی را اعلام کرده بود که روابط دو طرف در حالت تعلیق قرار گرفت؛ اما روابط بین دو طرف وجود داشته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: از نظر جمهوری اسلامی ایران، دولت‌های اسلامی باید سیاست‌هایی را اتخاذ کنند که منافع خود و امت اسلامی در آن رعایت شود. تحولات روزهای اخیر، تصویر خوبی را به منطقه نمی‌دهد و دولت ترکیه با توجه به مشکلاتی که دارد، باز مسیر دیگری را با دولت اسرائیل طی می‌کند.

جابر انصاری خاطرنشان کرد: امیدواریم دولت ترکیه با اتخاذ سیاست‌هایی در ارتباط با همسایگان خود، زمینه حل مشکلات و بحران‌های موجود در منطقه را فراهم کند. با توجه به اراده‌ای که در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد، زمینه‌های مدیریت مشکلات منطقه وجود دارد.

وی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه برخی رسانه‌ها با توجه به سفر آقای جهانگیری به الجزایر مطرح کردند که امکان دارد در این کشور مذاکرات مستقیمی بین مقامات ایرانی و عربستانی صورت بگیرد، نظر شما در این باره چیست؟ گفت: اقدامات و تلاش‌هایی بین جمهوری اسلامی ایران و دولت عربستان وجود دارد که این تلاش‌ها با ساز و کارهای دیپلماتیک موجود، در حال پیگیری است و جمهوری اسلامی ایران بر اساس سیاست سازش، آمادگی کامل دارد تا بسته‌های جدیدی را برای تقویت رابطه و تلاش برای حل بحران در منطقه تعریف کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: در این چارچوب تلاش‌هایی در حال انجام است و امیدواریم اراده قطعی در طرف دیگر وجود داشته باشد.

جابر انصاری در خصوص موضع جمهوری اسلامی در مقابل تشکیل ائتلاف ضد تروریسم به رهبری عربستان سعودی و دعوت از ایران برای شرکت در این ائتلاف، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران سیاست ثابتی در رویارویی با تروریسم دارد. خطر تروریسم به عنوان یک خطر گسترده و بزرگ، کشورهای منطقه و کشورهای جهان را با مشکل مواجه کرده و جمهوری اسلامی ایران در یک دهه اخیر بیشترین هزینه را برای مبارزه با این مساله پرداخت کرده است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس این سیاست ثابت، از هر گونه اقدامی برای رویارویی با تروریسم استقبال می‌کنیم، افزود: موثر بودن اقدامات در مبارزه با تروریسم منوط به توجه به برخی از مسائل ضروری و مهم است. نکته نخست این است که شعاری که داده می‌شود باید با عملکردها منطبق بوده و چند استانداردی و چندگونه عمل کردن، درست نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه انطباق شعارها و عملکردها حائز اهمیت است، گفت: جمهوری اسلامی ایران در هر گونه اقدام علیه تروریسم، خواستار این است که حاکمیت ارضی کشورهایی که تروریسم علیه آنها شکل گرفته، مورد حمایت قرار بگیرد و قوانین بین‌المللی نیز مورد توجه و احترام باشد. اقدامات برخلاف قوانین بین‌المللی و بدون هماهنگی با دولت‌ها و عدم احترام به حاکمیت ارضی و خواسته‌های ملت‌ها می‌تواند گروه‌هایی را که شکل می‌گیرد، با مشکل مواجه کند.

جابر انصاری تصریح کرد: اگر این مسائل مورد توجه قرار بگیرد، جمهوری اسلامی بر اساس سیاست سازش و مبارزه با تروریسم، از هر گونه اقدامی برای مبارزه با تروریسم استقبال می‌کند.

به زودی شاهد آغاز به کار سفیر جدید عربستان در ایران خواهیم بود

وی در خصوص تعیین سفیر جدید عربستان در ایران، تصریح کرد: بررسی‌ها انجام شده است و ساز و کارهای موجود باید انجام گیرد و به زودی شاهد آغاز به کار سفیر جدید دولت عربستان خواهیم بود.

آمریکا تاریخی طولانی از اقدامات علیه ایران دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه تا چه میزان به پایبندی آمریکایی‌ها به تعهداتشان در برجام و اجرای آنها اعتماد دارید؟ خاطرنشان کرد: گفتگوی در قالب برجام بین ایران و آمریکا بر اساس تغییر فضای استراتژیک سیاسی و روابط موجود بین طرفین است. ما با طرفی مذاکره می‌کنیم که تاریخ طولانی از بی‌اعتمادی و اقدامات بر علیه ایران دارد و این مساله، قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران اتفاق افتاده است.

جابر انصاری تصریح کرد: در چنین فضایی، مذاکرات بر اساس پیچیدگی‌های عرصه سیاست و توجه بر احتمالات مختلف است. وزارت امور خارجه با در نظر گرفتن فرض‌ها و احتمالات مختلف، سیاست خود را اتخاذ کرده و در چارچوب منافع خود، جمهوری اسلامی ایران از این مسیر برای کسب منافع خود استفاده می‌کند. ملاک ما، اجرای تعهدات دولت آمریکا در مسیر برجام است و آنچه ملاک دیگر ماست، علاوه بر گفته‌ها، عملکردها خواهد بود. امیدواریم با عملکردها، امکان ادامه این مسیر محقق شود. به طور طبیعی جمهوری اسلامی ایران بر اساس منافع خود و سیاست‌هایی که دارد، به این نکته که منافع ملت بزرگ ایران تأمین شود، توجه خواهد کرد.

وی ادامه داد: ما همواره وحدت امت اسلامی را مورد توجه قرار می‌دهیم و به مساله اشغال فلسطین که جزو ثابت‌ترین سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران است، توجه داریم.

جابرانصاری درباره درخواست آمریکا مبنی بر ارسال پیش از موعد آب‌سنگین اضافی ایرانی به خارج از کشور که پیشتر علی‌ اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان، آن را غیرقابل قبول خوانده بود گفت: درخواست‌های آمریکا ملاک عمل جمهوری اسلامی نیست و هرگونه درخواستی خارج از آنچه بر اساس برجام توافق شده غیرقابل پذیرش است. مگر اینکه در ساز و کارهای پیش‌بینی شده در قالب برجام، گفتگو صورت بگیرد و توافقی حاصل شود و این مساله به همکاران بنده در سازمان انرژی اتمی مربوط است.

هر چه ملت سوریه تعیین کند، قابل احترام خواهد بود

سخنگوی وزارت خارجه در رابطه با اینکه یکی از اختلافات ایران با کشورهای دیگر، حضور بشاراسد در انتخابات سوریه است موضع جمهوری اسلامی در ادامه چگونه خواهد بود، تصریح کرد: موضع صریح دولت‌های غربی و برخی از کشورها، تحریم پیش‌شرط برای انجام هر گونه گفتگو بود. در روند گفتگوهای وین که در نیویورک تکمیل شد، آنها از پیش‌شرط خود عدول کردند و پذیرفتند بدون پیش‌شرط، در گفتگوها شرکت‌ کنند؛ بنابراین آنچه اتفاق افتاده است، این است که برخی از بازیگران از پیش‌شرط‌ های خود عدول کرده‌اند.

وی ادامه داد: موضوع جمهوری اسلامی ایران آشکار است؛ سیاست، انتخاب اولویت‌ها بوده و نمی‌شود اولویت‌های متناقض با یکدیگر را در یک زمان پیگیری کرد. به نظر می‌رسد در سوریه و منطقه، اولویت دولت‌ها باید مشخص باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با طرح این سئوال که آیا آن‌گونه که مطرح می‌شود، اولویت با مبارزه با تروریسم است یا خیر و یا تحقق اهداف برخی از بازیگران؟ گفت: اگر آنچه از سوی دولت‌های مختلف اعلام شده است، اراده واحد برای رویارویی با تروریست وجود داشته باشد، هیچ راهی جز این وجود ندارد که همه اولویت‌های دیگر پشت این اولویت قرار بگیرد و راهی برای مبارزه و رویارویی مستقیم با تروریسم طراحی شود.

جابر انصاری گفت: تثبیت این پروسه، منوط به توافق سیاسی است و راه این مساله در چارچوب گفتگوهای وین پیش‌بینی شده و تنها راه، گفتگوهای سوری – سوری خواهد بود.

وی ادامه داد: آنچه از دید جمهوری اسلامی ایران مهم است، آن است که ما خواهان هیچ دولت دیگری به جز دولت سوریه نیستیم و قصد تصمیم‌گیری از سوی ملت سوریه را نداریم. مکانیزم باید به شکلی باشد که گفتگوهای سوری – سوری، منتهی به توافق شود و منتهی به رأی ملت سوریه باشد. هر چه ملت سوریه تعیین کند، قابل احترام خواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص قانون‌های رفع تحریم‌ها، گفت: بعد از مقدمات اجرای برجام، در حقیقت بر اساس جزئیاتی که پیش‌بینی شده، برداشته شدن تحریم‌ها در همه زمینه‌هایی خواهد بود که در برجام آمده است. تا شروع برجام این مساله مهم است که اقداماتی صورت نگیرد که شروع برجام را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.

جابر انصاری خاطرنشان کرد: اگر مجموعه وضعیت به سمتی برود که ما به نقطه آغاز برجام برسیم، از همان لحظه بر اساس جزئیات توافقات برجام، لغو تحریم‌ها در تمامی زمینه‌هایی که پیش‌بینی شده، انجام خواهد شد.

وی در خصوص تاریخ دقیق سفر رئیس‌جمهور ایران به ایتالیا و انتظارات جمهوری اسلامی ایران از ایتالیا برای حل مساله سوریه، گفت: همانطور که مطلع هستید به دلیل حوادث تروریستی، سفر رئیس‌جمهور ایران به تأخیر افتاد. قرار شد این سفر در وقت مناسب‌تری انجام شود تا به شکل صحیح بتوان از آن استفاده کرد. برای سفر به ایتالیا و فرانسه، رایزنی‌هایی بین کشورها انجام شده است و تاریخ نهایی آن هنوز مشخص نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: ایتالیا در یک دهه گذشته که دوران سختی برای روابط ما و اروپا بود، شرایطی را برای تعامل و روابط خود با کشور ما در نظر گرفته بود و طبیعی است در فضای پسابرجام، زمینه‌های گسترده‌تری برای گسترش همکاری‌ها وجود دارد. در ارتباط با مسائل منطقه‌ای به نظر می‌رسد تصمیم نزدیک‌تری با ملت و دولت‌های منطقه داشت. در فضای جدید و در گفتگوهای وین، انتظار طبیعی از ایتالیا، پیگیری و بارزتر کردن برداشت‌های خود از واقعیت‌های منطقه است.

جابر انصاری در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه شما شروطی را برای ائتلاف ضد تروریست به رهبری عربستان مطرح کردید، آیا به نظر شما دولت عربستان این شروط را رعایت کرده است؟ خاطرنشان کرد: پاسخ این سئوال را دولت عربستان باید بدهد، ما تسلیم مواضع جمهوری اسلامی ایران هستیم و از هر گونه اقدامی که شروط ضروری برای رویارویی با تروریسم را مورد توجه و احترام قرار دهد، استقبال می‌کنیم. اینکه آیا دولت عربستان پس از مجموعه اتفاقاتی که در منطقه اتفاق افتاده است و سیاست‌های اعمال شده توسط این دولت، واقعیت‌ها را در دستور کار خود قرار می‌دهد یا خیر؛ سئوالی نیست که بنده پاسخگوی آن باشم. امیدواریم که دولت عربستان واقعیت‌ها را مورد توجه قرار بدهد و بتواند فعال‌تر باشد.

وی در رابطه با اقدامات جمهوری اسلامی ایران برای کمک به شیعیان نیجریه، اظهار داشت: ما مجموعه‌ای از اقدامات را بلافاصله انجام دادیم. ما کاردار نیجریه را به وزارت خارجه احضار کرده و نگرانی دولت جمهوری اسلامی ایران را ابراز کردیم و خواستیم که تعامل درستی وجود داشته باشد و مدیریت صحیحی صورت پذیرد و اتفاقاتی که افتاده، کنترل شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: از مجامع دیپلماتیک و مجامع بین‌المللی دیگر این مساله پیگیری خواهد شد و معتقدیم هر گونه درگیری داخلی در نیجریه و دیگر دولت‌های منطقه در شرایطی که تروریسمِ تکفیری به عنوان مهمترین خطر وجود دارد، یک درگیری اشتباه است. همبستگی ملی را مهمترین مقدمه و ضرورت برای موفقیت در مبارزه با تروریسم می‌دانیم.

جابر انصاری با بیان اینکه دولت نیجریه اعلام کرده است که کمیته تحقیقی برای بررسی این موضوع تشکیل داده است، تصریح کرد: امیدواریم این کمیته، بررسی‌های خود را به دقت انجام دهد و زمینه‌های جلوگیری از تکرار چنین فجایعی را فراهم کند.

وی در پاسخ به آخرین سئوال مبنی بر اینکه ما با تصویب قطعنامه در آژانس و بسته شدن پرونده پی‌ام‌دی، ۱۲ سال اتهام‌زنی به ایران رسمیت پیدا کرد و حال سئوال اینجاست که چرا دولت و وزارت خارجه از این مساله خوشحال است؟ گفت: در طول یک دهه گذشته اتهامات نادرستی در زمینه هسته‌ای صورت گرفته است و بسیاری از ادعاها و پرونده‌سازی‌های نادرست را در پهنه سیاسی و سطح رسانه‌ای صورت گرفته است و اتهامات مختلفی متوجه جمهوری اسلامی ایران شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: اخیراً توافقاتی صورت گرفت که عملاً به بسته شدن ادعاهای صورت گرفته منجر شد و طبیعی است که آژانس بعد از سال‌ها با دریافت گزارش‌های مختلف پس از سال‌ها و طرح ادعاهای متفاوت، ادعاهای خود را به یکباره ماده به ماده باطل نمی‌کند. در گزارش آنها برخی از مباحث گذشته، مجدداً تکرار شده، اما جمع‌بندی گزارش آژانس این است که در زمینه انحراف مواد، بعد از سال‌ها طرح ادعاهای مختلف تصریح شده است که جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گونه انحرافی نداشته است.

نظر شما