شناسهٔ خبر: 120051 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

وزارت خارجه لبنان: هیچ ارتباطی با ائتلاف سعودی درباره تروریسم نداریم

وزارت خارجه لبنان در حالی که بن سلمان جانشین ولیعهد شاه سعودی مدعی تشکیل ائتلاف اسلامی با حضور ۳۴ کشور از جمله لبنان شده است، وزارت خارجه لبنان رسماً چنین ادعایی را تکذیب کرد.

به گزارش «نماینده» به نقل از رسانه‌های لبنان، وزارت خارجه لبنان در بیانیه‌ای تأکید کرد هیچ اطلاعی از مسئله ایجاد ائتلافی که عربستان برای مبارزه با تروریسم اعلام کرده، ندارد.

در بیانیه وزارت خارجه لبنان آمده است آنچه رخ داده به جایگاه لبنان خدشه وارد می‌کند و همچنین به اختیارات وزارتخانه‌ها به‌عنوان یک جایگاه قانونی در موضوع سیاست خارجی در چارچوب سیاست دولت خدشه وارد می‌کند و وزارت خارجه لبنان همواره به این مسئله پایبند است که موضع مستقلی در سطح خارجی مبتنی بر اولویت داشتن منافع لبنان و توافق داخلی درباره سیاست خارجی اتخاذ کند.

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی روز سه‌شنبه بیانیه‌ای را مبنی بر تشکیل ائتلاف نظامی اسلامی متشکل از ۳۴ کشور از جمله لبنان برای مقابله با تروریسم منتشر کرد.

السفیر در این زمینه گزارش داد تمام سلام نخست وزیر لبنان در پی اعلام نام این کشور در ائتلاف ادعایی سعودی اعلام کرد: "ما از نظر نظامی به آن پایبند نیستیم" و وزارت خارجه لبنان هم اعلام کرد: ما هیچ اطلاعی از این مسئله نداریم.

این روزنامه نوشت اعلام پیوستن لبنان به ائتلاف اسلامی ضدتروریسم از سوی عربستان، بسیاری از گروه‌های سیاسی لبنان از جمله گروه‌های شرکت کننده در دولت را غافلگیر کرد که این مسئله سبب بروز بحران داخلی دیگر شده و دودستگی سیاسی را تشدید کرده است.

این رسانه افزود هیچ کس از آنچه رخ داده (ائتلاف ادعایی عربستان) به‌جز تمام سلام نخست وزیر و سعد الحریری رئیس جریان المستقبل اطلاعی ندارد که بلافاصله پس از اعلام آن به تمجید از مقامات سعودی به‌خاطر تشکیل این ائتلاف جدید پرداخت.

مسئولان و مقامات بلندپایه در لبنان همانند هر شهروند عادی، این خبر را از طریق رسانه‌ها شنیدند، چرا که ریاض تنها به مطلع کردن تمام سلام از طرح ائتلاف اسلامی اکتفا و وی هم از آن استقبال کرد.

در ادامه نخست وزیر لبنان تلاش کرد از فشار گرفتن تصمیم یک‌جانبه در انضمام لبنان به ائتلافی که ریاض علیه تروریسم تشکیل داده، بکاهد و بیانیه‌ توضیحی هم صادر کرد، بیانیه‌ای که سبب طرح سؤالات متعددی از سوی محافل سیاسی شد، از جمله:

ــ چرا تلاش برای الحاق لبنان به ائتلاف سعودی در  تاریکی شب به‌جای در پیش گرفتن شفاف سازی و وضوح در تعامل با این مسئله حساس صورت گرفت؟

ــ آیا دور زدن کابینه که قانون اساسی آن را مرکز تصمیم گیری قرار داده که بعد از خلأ ریاست جمهوری به مرکز و محور جمهوری تبدیل شده، مجاز است؟

ــ چرا نقش وزارت خارجه لبنان که باید مسئول اساسی این پرونده باشد، نادیده گرفته شده است تا جایی که جبران باسیل وزیر خارجه لبنان تأکید کرده است: "هرگز با ما نه در سطح داخلی و نه خارجی مشورتی صورت نگرفته" که این مسئله خلاف اصول و قانون اساسی لبنان است؟

ــ اگر دولت لبنان تعطیل است و نخست وزیر هم عجله دارد، چرا تمام سلام به انجام رایزنی قبلی با مراجع اساسی برای کسب نظرات و دستیابی به نظر نهایی مبادرت نورزید؟

ــ همراهی با ائتلاف جدید سعودی بر چه اساسی صورت گرفته، آیا لبنان در رایزنی‌هایی پیش از تشکیل آن جایی داشته است یا این‌که فقط به این کشور ابلاغ شده که باید به آن بپیوندد بر اساس قاعده"اجرا کن بعد اعتراض کن! "؟

ــ چگونه لبنان در ائتلافی به‌رهبری ریاض شرکت می‌کند بدون این‌که تروریسمی که در قاموس سعودی تفسیر مبهم و دوپهلویی دارد، تعریف شود به‌ویژه این‌که ائتلاف اسلامی مسئولیت مبارزه با  تمام گروه‌ها و سازمان‌های تروریستی را با هر مذهب و عنوانی به‌عهده خواهد گرفت؟

ــ آیا دولت لبنان با فهرست تروریسم عربستان که اخیراً حزب‌الله به آن اضافه شد، موافق است؟

ــ لبنان در صورتی که ائتلاف اسلامی به‌رهبری ریاض تصمیم بگیرد نیروی زمینی به سوریه اعزام کند، چگونه رفتار خواهد کرد؟

ــ پس نظریه دور نگه داشتن لبنان از تحولات منطقه‌ای چه‌جایی دارد، آیا فقط درباره سوریه تطبیق می‌کند (که جریان غربگرای ۱۴ مارس با این بهانه با مشارکت لبنان در نبرد با تروریسم در سوریه مخالف است)؟

ــ آیا آنچه رخ داده ممکن  است بر ابتکار ریاست جمهوری اخیر سعد الحریری با پوشش سعودی تأثیر بگذارد؟

پاسخ تمام سلام به سؤالات

تمام سلام نخست‌وزیر لبنان در پاسخ به سؤالات مطرح شده به السفیر گفته است وی این حق را دارد که به‌عنوان نخست وزیر موضع اصولی و اولیه در قبال درخواست عربستان سعودی برای مشارکت در ائتلاف اسلامی ضدتروریسم اتخاذ کند به‌ویژه با توجه به اینکه دولت تشکیل جلسه نمی‌دهد.

وی افزود: هیچ کس نمی‌تواند مرا دست‌بسته نگه دارد و مانع اتخاذ موضعی شود که آن را مناسب بدانم و مسئولیت آن را با توجه به جایگاه و مسئولیتم به‌عهده بگیرم بدون این‌که معنایش دور زدن نقش دولتی است که تصمیم‌گیری نهایی و اجرایی به آن برمی‌گردد.

وی گفت: در چارچوب ائتلاف اسلامی (ادعایی عربستان) هیچ الزامی برای مشارکت نظامی لبنان وجود ندارد، اما این مسئله مانع ما نمی‌شود که از طریق این ائتلاف تجارب امنیتی ارائه نکنیم یا از چنین تجاربی بهره‌مند نشویم به‌ویژه این‌که دستگاه‌های امنیتی و نظامی در حال نبرد تمام‌عیار با تروریسم هستند.

تمام سلام افزود: اظهارنظر یکی از وزیران که مشارکت ما در ائتلاف اسلامی را مجاز ندانسته، درست نیست، زیرا ما دولت اسلامی یا مسیحی نیستیم، بلکه لبنان عضو سازمان کنفرانس اسلامی است و رئیس جمهور لبنان هم تنها رئیس جمهور مسیحی است که در نشست‌های سران کشورهای اسلامی شرکت می‌کند.

سلام در توجیه تصمیم یک‌جانبه خود برای اضافه کردن نام لبنان به ائتلاف ادعایی عربستان گفته است باید از مسائلی که سبب حساسیت یا گرفتن ماهی در آب گل ‌آلود می‌شود (سوءاستفاده)، دوری کرد.

نخست وزیر لبنان افزود: این اولین بار نیست که تلاش می‌کنند مرا با حزب‌الله در تنگنا قرار دهند، ولی این تلاش همانند تلاش‌های قبلی موفق نخواهد شد و من به‌خوبی حد و مرز این موضوع را می‌دانم. تجارب ثابت کرد که من از هیچ کس دست برنخواهم داشت و در نتیجه دغدغه‌ها قابل توجیه نیست.

وی درباره علت سانسور تماس‌هایی که با وی (از سوی عربستان) صورت گرفت و همچنین پاسخ مثبت وی به پیشنهاد عربستان برای پیوستن لبنان به ائتلاف اسلامی گفت: سعودی‌ها از من خواهش کردند پیش از اعلام تشکیل ائتلاف، حرفی از آمادگی‌ها نزنم تا از هر گونه تشویش اذهان عمومی جلوگیری شود و این مسئله بر دیگر کشورهای شرکت کننده تطبیق می‌کند.

عبدالمطلب حناوی وزیر جوانان و ورزش لبنان به السفیر گفته است: وقتی تعیین یک مدیرکل به تصمیم کابینه نیاز دارد، چگونه ممکن است که تصمیم راهبردی از نوع مشارکت لبنان در ائتلاف اسلامی ضدتروریسم بدون تصمیم کابینه اتخاذ شود؟

وی تصریح کرد: چنین مسئله مهمی (مشارکت لبنان در ائتلاف سعودی) باید پیش از تصمیم نهایی در کابینه بررسی شود تا ماهیت اهداف و سازوکار آن مشخص شود و پس از آن موضع رسمی مناسب گرفته شود.

وزیر جوانان و ورزش لبنان تأکید کرد مقابله با تروریسم فقط از راه حملات هوایی امکان ندارد، بلکه نیازمند نیروهای زمینی است که هسته آن هم فقط ارتش سوریه  است.

السفیر نوشت در حالی که کشمکش داخلی درباره چگونگی مقابله با تروریسم تشدید شده است، حزب‌الله به عملیات خود علیه سرکردگان گروه‌های تروریستی و اعضای آن ادامه داد به‌طوری که در یک عملیات مستحکم و منحصر به فرد، یکی از سرکردگان تروریست‌های داعشی موسوم به قاضی شرعی داعش در قلمون به‌نام ابوعبدالله عامر را در تپه‌های رأس بعلبک به هلاکت رساند.

رزمندگان مقاومت همچنین یک گروه از تروریست‌های داعشی را با منفجر کردن بمبی در مسیر عبور آنها در گذرگاه مرطبیه هدف قرار دادند که تلفاتی به آنها وارد شد.

نظر شما