شناسهٔ خبر: 119935 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما

یک سوم انتخابات، الکترونیکی برگزار می شود

رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: اخذ یک سوم از آرای مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری به صورت الکترونیک است.

به گزارش «نماینده»، محمد حسین مقیمی در حاشیه پانزدهمین جلسه ستاد انتخابات کشور در سازمان ثبت احوال، در جمع خبرنگاران، گفت: پس از آنکه قرار شد یک سوم رای‌گیری مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری به صورت الکترونیک انجام شود درصدد تهیه سخت‌افزار و نرم‌افزار لازم برآمدیم که در حال حاضر نرم‌افزار تهیه شده است و در حال رفع ایرادات فنی آن هستیم.

وی خاطر نشان کرد: لازم است پس از آماده شدن نرم‌افزار، آن را به تائید شورای نگهبان برسانیم و علاوه بر آن باید تا دو هفته آینده حوزه انتخاباتی که آرای آنها به شیوه الکترونیک اخذ می‌شود نیز به تائید این شورا برسد.

مقیمی درباره سن رای‌دهندگان گفت: افرادی که هفتم اسفند ماه سال جاری ۱۸ سال آنها به اتمام برسد مجاز به شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری هستند.

رئیس ستاد انتخابات کشور افزود:‌ واجدان و متقاضیان برای رای دادن در انتخابات باید شناسنامه و شماره ملی داشته باشند.

وی ادامه داد: سازمان ثبت احوال کشور نیز شرایط را به گونه ای تدارک دیده است تا شهروندانی که احیاناً کارت ملی و یا شماره ملی ندارند در صورت تقاضای افراد ظرف مدت کوتاهی برای آنان کارت ملی هوشمند صادر شود.

مقیمی گفت:‌ ثبت نام داوطلبان شرکت در انتخابات مجلس خبرگان رهبری از ۲۶ آذر و مجلس شورای اسلامی از ۲۸ آذر آغاز می شود.

رئیس ستاد انتخابات کشور افزود: داوطلبان برای نام نویسی در انتخابات می توانند به ستاد انتخابات کشور و یا فرمانداری های سراسر کشور مراجعه کنند.

 


تائيد سخت افزار راي گيري الکترونيکي انتخابات

 


سخنگوي وزارت کشور گفت: شوراي نگهبان دغدغه تحقق نظارت حداکثري را دارد که با توضيحات وزارت کشور، سخت‌افزار راي‌گيري الکترونيک شامل صندوق الکترونيک اخذ راي و شماره راي به تائيد شوراي نگهبان رسيد و کارشناسان در حال تهيه نرم‌افزار هستند.

حسينعلي اميري تصريح کرد: کانديداهاي مجلس خبرگان رهبري از ۲۶ آذر و نامزدهاي مجلس شوراي اسلامي از ۲۸ آذر مي‌توانند در انتخابات ثبت‌نام کنند.

وي ادامه داد: براي نام نويسي نامزدهاي هر کدام از اين دو انتخابات يک هفته فرصت وجود خواهد داشت که افراد مي توانند براي نام نويسي به وزارت کشور يا فرمانداري هاي سراسر کشور رجوع کنند.

اميري به نامزدهاي انتخابات مجلس شوراي اسلامي و خبرگان رهبري توصيه کرد که قانون را رعايت و از تبليغات زودرس خودداري کنند و تنها به دنبال اثبات خود باشند.

وي تاکيد کرد: نامزدها بايد خطوط قرمز را رعايت کنند چرا که در صورت ارتکاب جرايم، وضعيت آنها در دستگاه قضايي رسيدگي مي شود.

سخنگوي وزارت کشور در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود با تاکيد بر ضرورت برخورداري راي دهندگان از شناسنامه و شماره ملي گفت: بر اساس دستور وزارت کشور، سازمان ثبت احوال به طور شبانه‌روزي و تمام وقت براي صدور کارت ملي و شناسنامه آماده است.

وي به مردم توصيه کرد که اگر کارت ملي ندارند يا قصد تعويض شناسنامه خود را دارند هر چه سريع‌تر اقدام کنند.

سخنگوي وزارت کشو در ادامه گفت: در دوره‌هاي گذشته در برخي مناطق کشور شاهد درگيري طرفداران کانديداها بوديم و در دوره جديد متناسب با شرايط محيطي امنيتي برنامه‌ريزي‌هايي شده است که بر همين اساس شاهد هيچ‌گونه مشکل امنيتي نخواهيم بود.

اميري تصريح کرد: کانديداهاي مجلس شوراي اسلامي از ۲۹ بهمن تا ۵ اسفند و كانديداهاي مجلس خبرگان نيز از ۲۲ بهمن ماه تا ۵ اسفند فرصت انجام تبليغات انتخاباتي را دارند.



 ضرورت داشتن شناسنامه و شماره ملی برای رای دادن

رئیس ستاد انتخابات کشور گفت:‌ واجدان و متقاضیان برای رای دادن در انتخابات باید شناسنامه و شماره ملی داشته باشند.

 


آقای مقیمی  افزود:‌ سازمان ثبت احوال کشور نیز شرایط را به گونه ای تدارک دیده است تا شهروندانی که احیاناً کارت ملی و یا شماره ملی ندارند در صورت تقاضای افراد ظرف مدت کوتاهی برای آنان کارت ملی هوشمند صادر شود.

 


وی گفت:‌ ثبت نام داوطلبان شرکت در انتخابات مجلس خبرگان رهبری از ۲۶ آذر و مجلس شورای اسلامی از ۲۸ آذر آغاز می شود.

 


مقیمی افزود: داوطلبان نام نویسی در انتخابات می توانند به ستاد انتخابات کشور و یا فرمانداری های سراسر کشور مراجعه کنند.

نظر شما