شناسهٔ خبر: 119930 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

پافشاری «دعایی» بر حمایت از فتنه قطعات کدام پازل را تکمیل می‌کند؟

دعایی اینکه پیر روزنامه اطلاعات از جانب دیگرانی همچون تیر در تاریکی جهت سنجش عیار فتنه‌شناسی مردم پرتاب شد، بدیهی است و اینکه رئیس‌جمهور حقوقدان و متولیان فرهنگ و ارشاد دولتش چه پاسخی به این اقدامات غیرقانونی دهند، زیر ذره‌بین نگاه مردم است و در کارنامة دولت «تدبیر و امید» ثبت خواهد شد.

«نماینده»؛ حانیه رضوی/ «آقای انصاری از جماران زنگ زد و گفت که امام فرمودند تا اطلاع ثانوی اطلاعات چاپ نشود. برای من خیلی تکان‌دهنده بود. روزنامه اطلاعات توقیف بشود آن هم با امر قاطع امام خمینی!... موفق به تماس گرفتن با امام نشدم. آزردگی و ناراحتی ایشان در حدی بود که مجال نمی‌دادند برای توضیح خدمت ایشان برسم. نزد آقای خامنه‌ای که آن موقع رئیس‌جمهور و سپس نزد آقای هاشمی که رئیس مجلس بودند رسیدم و ماجرا را تعریف کردم. آنها هم از اتفاقی که افتاده بود ابراز تأسف کردند و به دلیل اصرار من و لطفی که به من داشتند سعی کردند که تماس بگیرند. آزردگی امام در حدی بود که برای تنبیه کردن من و نشان دادن قاطعیت جدّی حتی به آنها هم اجازه ندادند که تماس بگیرند...»

این ماجرا مربوط به توقیف ۳۶ ساعته روزنامه اطلاعات با امر قاطع امام روح‌الله است. ماجرایی که «دعایی» از آن به عنوان تلخ‌ترین خاطره از سال‌های انتشار روزنامه اطلاعات نام می‌برد. توقیف آن هم با دستور مستقیم امام خمینی به دلیل اشتباه فاحش در انتشار مطلبی که نادرست به شهید «مطهری» منتسب شده بود. اطلاعاتی‌ها که از امر امام برای عدم انتشار این مطلب خبر داشتند، روزنامه را آن روز بدون لایی به دست امام رسانده و لایی‌ها را نیز از تمامی روزنامه فروشی‌های حوالی جماران تا چهارراه ولیعصر جمع‌آوری کردند. اشتباه فاحشی که از دید امام پنهان نماند و به قول دعایی اگرچه با وساطت‌ها و سعه‌صدر امام، روزنامه از توقیف درآمد اما امام روح‌الله تأکید کرده بود: «من لنین نیستم که استالین یک روزنامه مخصوص او چاپ می‌کرد و می‌گذاشت جلویش و در سراسر شوروی روزنامه دیگری را منتشر می‌ساخت. یک جایی من می‌بایست بایستم تا بدانند من بازی نمی‌خورم!» آنگونه که دعایی نقل کرده است، این اشتباه مقارن با دستگیری اعضای حزب توده بوده است و مدیرمسئول خاطی روزنامه اطلاعات نگران از اینکه استعفایش چنین به‌نظر ‌آید که وی نیز توده‌ای بوده و دلیل توقیف روزنامه هم این بوده است. بنابراین به گفته خود: «خدمت امام پیغام دادم که من تأدیباً بنای کنار کشیدن و رفتن دارم منتهی این مسئله باعث شده که مردد شوم. امام گفتند: شما باشید و اصلاح کنید!»

زمان به وسعت ۲۶ سال و ۷ ماه از آن روزها گذشته و این‌بار دعایی که همچنان افتخار مدیرمسئولی مؤسسه عریض و طویل اطلاعات را بر دوش دارد در خطایی آشکار و مغایر قانون، روزی در صفحه اول و روزی دیگر در صفحه‌هاي لایی، به انتشار تصویر و گزارشی مبسوط از مرد عبا شکلاتی فتنه پرداخت و در مقابل خبرهای مربوط به اعلام جرمش توسط سرپرست دادسرای فرهنگ و رسانه و احظارش به دادسرای ویژه روحانیت، به تکذیب روی آورد و تأکید کرد: ««مشی روزنامه اطلاعات در مورد انتشار اخبار رئیس دولت اصلاحات همان مشی قبلی است»، ما اخبار معمول ایشان را در روزنامه اطلاعات منتشر می‌کنیم و کماکان مثل گذشته عمل خواهیم کرد.» تکذیبی که خیلی زود کذب بودنش عیان شد و دفتر سخنگوی قوه قضائیه در ارتباط با حضور حجت‌الاسلام دعایی در دادسرای ویژه روحانیت تهران عنوان کرد: «مدیرمسئول روزنامه اطلاعات به این دادسرا احضار شده و از نامبرده تحقیق صورت گرفته و تعهدنامه از وی اخذ شده است.»

اقدامات خلاف قانون کهن‌ترین روزنامه ایران که سال‌هاست از پول بیت‌المال جوهر چاپخانه‌اش خشک نشده، در حالی است که در ۲۷ بهمن ماه سال گذشته (۹۳) سخنگوی قوه قضائیه به صراحت درباره علت تذکر دادستانی تهران به مدیران مسئول رسانه‌ها و ممنوعیت به‌کار بردن اسم، تصاویر و اخبار مربوط به رئیس دولت اصلاحات اظهار کرد: «اگر کسانی از نظر شورای عالی امنیت ملی یا قوه قضائیه به عنوان سران فتنه محسوب شدند، دستگاه قضایی و دادستانی می‌تواند به عنوان یک اقدام دستوراتی در این رابطه صادر کند. در مورد رئیس دولت اصلاحات نیز دستور داده‌اند که رسانه‌ها حق ندارند تصویر یا مطالب ایشان را منتقل کنند. دادستانی تهران این اقدام را انجام داده و این دستور نیز همچنان باقی است و گفته شده که اگر رسانه‌ای خلاف آن عمل کند با آن رسانه برخورد خواهد شد.»

حجت‌الاسلام «اژه‌ای» حتی در هشتادوچهارمین نشست خبری خود (۸ شهریور ۹۴) نیز بار دیگر بر ممنوع‌التصویر بودن رئیس دولت اصلاحات تأکید کرد و محدودیت قانونی رسانه‌ها را در حد اخبار و تصویر وی دانست.

با این حال اما اقدامات هنجارشکنانه دعایی و روزنامه‌اش که در راستای تکمیل قطعات پازلی از پیش تعیین شده بود، به اینجا ختم نشد و گویی آنقدر مزه شیرین کیک‌های تولد آقای «خ» هنوز زیر دندان پیر اطلاعات هست که این‌بار دعایی خود دست به قلم شد و امیدوار به ضعف حافظه مردم، در نامه‌ای سرگشاده به رئیس‌جمهور، به حمایت و مظلوم‌خوانی رئیس دولت اصلاحات پرداخت و در نهایت نیز از وی خواستار انعکاس مراتب به رئیس قوه قضائیه برای متوقف نمودن این روند که غیرقانونی می‌خواندش، شد.

اینکه پیر روزنامه اطلاعات از جانب دیگرانی همچون تیر در تاریکی جهت سنجش عیار فتنه‌شناسی مردم پرتاب شد، بدیهی است و اینکه رئیس‌جمهور حقوقدان و متولیان فرهنگ و ارشاد دولتش چه پاسخی به این اقدامات غیرقانونی دهند، زیر ذره‌بین نگاه مردم است و در کارنامه دولت «تدبیر و امید» ثبت خواهد شد.

اما حجت‌الاسلام دعایی که روزی در گفت‌وگوی مفصلش با «نماینده» اظهار داشت: «اصلاح‌طلبان چوب تندروی‌های خود را خوردند» بهتر است به جای مظلوم‌سازی و امید واهی به ضعف حافظه ملت، تندروی‌ها را به خود و محبوبانش یادآور شود. چرا که این‌بار فرزندان روح‌الله آنقدر محکم ایستاده‌اند که همگان می‌دانند بازی نمی‌خورند. مجال اندک است و شاید تنها همین یک جمله کافی باشد که جناب آقای نماینده کهنه‌کار ولی‌فقیه در روزنامه بیت‌المالی اطلاعات! سوابق‌تان خیلی بیشتر از تیر شدن در تاریکی است، شما باشید و اصلاح کنید...

نظر شما