شناسهٔ خبر: 119763 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

ابراهیم الجعفری: ترکیه زیر حرفش زد

ابراهیم جعفری وزیر خارجه عراق با اشاره به اعزام هیات‌های دیپلماتیک عراقی به شورای امنیت، ناتو و اتحادیه اروپا با هدف تشریح موضع بغداد درقبال حضور نیروهای ترکیه در موصل اعلام کرد که عراق آماده استقبال از هرگونه میانجیگری برای حل بحران ایجاد شده در روابطش با آنکارا است.

به گزارش «نماینده»، ابراهیم الجعفری، وزیر خارجه عراق در کنفرانس مطبوعاتی که پس از نشست امروز(یکشنبه) پارلمان برگزار شد اعلام کرد عراق از هرگونه میانجی گری کشورها برای پایان دادن به حضور نظامی ترکیه در عراق استقبال می‌کند.

الجعفری گفت: ما به حفظ روابطمان با ترکیه از طریق پایان حضور نیروهای این کشور در موصل که نقض حاکمیت عراق است پایبندیم و از هر طرفی که بتواند به ما در آزادسازی عراق کمک کند، اعم از آمریکا و دیگر کشورها استقبال می‌کنیم.

وزیر خارجه عراق در ادامه گفت: ما سیاست حسن همجواری را دنبال می‌کنیم و باید بگویم که حضور حزب کارگران کردستان ترکیه(پ. ک. ک) در خاک کشورمان تصمیم عراق نبوده است. ما هرگز نمی‌پذیریم که کشورهای همسایه پادگان‌های نظامی را در خاک عراق ایجاد کنندو موضع ما در این باره ثابت است و درمورد هیچ کشوری متناقض نیست.

الجعفری اعلام کرد: وزیر خارجه ترکیه قول داده کشورش نیروهای جدیدی را به عراق اعزام نخواهد کرد و ترکیه ابلاغ کرده صحبت از اعزام نیروهای جدید نیست بلکه صحبت از پایگاه نظامی این کشور در منطقه "بعشیقه" است، منطقه‌ای که باید بسته شده و نیروهای مسلح از آنجا عقب‌نشینی کنند.

وی افزود: هیات ترکیه‌ای پس از گفتگویی طولانی اعلام کرد که اصولا با این مساله موافق است و فرماندهان خود را بازمی‌گرداند و این منطقه را پس می دهد اما پس از بازگشتش به ترکیه اظهاراتی خلاف آنچه متعهد شده بودند ایراد کرد.

الجعفری ادامه داد: وزارت خارجه عراق از یکشنبه گذشته گفتگوی مستقیم با ترکیه را آغاز کرده است.

وزیر خارجه عراق تاکید کرد: تماس‌هایی با اتحادیه عرب داشته‌ایم و با نبیل العربی، دبیر کل این اتحادیه تماس گرفته و برگزاری نشست فوق العاده وزرای خارجه این اتحادیه را خواستار شده‌ایم. علاوه بر این ما با برخی وزرای خارجه کشورهای عربی تماس گرفته‌ایم و آنها نیز موافقت خود را برای برگزاری چنین نشستی اعلام کردند.

الجعفری افزود: ما با نمایندگان کشورهای عضو شورای امنیت از جمله سفیران آمریکا، روسیه، انگلیس، فرانسه و چین تماس گرفته و از آنان برای دیدار در مقر وزارت خارجه دعوت کردیم. حاصل این دیدار تایید سه مساله موافق با موضعگیری‌های عراق یعنی اول محکومیت تجاوز نیروهای ترکیه به خاک عراق، دوم درخواست برای عقب نشینی این نیروها از خاک عراق و سوم اعلام آمادگی این کشورها برای حمایت از عراق در شورای امنیت است.

وزیر خارجه عراق اظهار داشت: اگر ما امروز به ترکیه اجازه دهیم در امور داخلی ما دخالت کند فردا باید به کشوری دیگر اجازه دهیم و به این ترتیب عراق به محل بازتاب تصمیمات منطقه‌ای تبدیل خواهد شد و ما هرگز اجازه چنین کاری را نمی‌دهیم و با قدرت تمام بر لزوم عقب‌نشینی نیروهای ترکیه از خاک عراق تاکید می‌کنیم.

وی همچنین از اعزام هیات‌های دیپلماتیک عراقی به شورای امنیت، ناتو و اتحادیه اروپا با هدف تشریح موضع بغداد درقبال حضور نیروهای ترکیه در موصل خبر داد.

این مقام وزارت خارجه عراق از تماس تلفنی با وزرای خارجه الجزایر، اردن، کویت، عمان و لبنان و آمادگی کامل آنان برای حمایت از عراق خبر داد و گفت: با جان کری، وزیر خارجه آمریکا و نیز سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفتگو کرده و ضمن تاکید بر تمایل خود به حفظ روابط با آنکارا اعلام کردیم که هرگز این مساله را برای ما قابل پذیرش نخواهد بود.

برچسب‌ها:

نظر شما