شناسهٔ خبر: 119748 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

این بار داعش بهانه شده است

تحریمی تازه برای ممانعت از ورود تجار خارجی به ایران!

سنای آمریکا یکی دیگر از دلایلی که باعث شده تعداد زیادی از کارشناسان سیاسی و رسانه‌ها به این طرح با دیدة تردید نگاه کنند این است که تنها طرح اجرا شده در آمریکا که به نظر می‌رسد تروریستی باشد، توسط عواملی صورت گرفته که در داخل خاک آمریکا اقامت داشته‌اند و کسانی نبوده‌اند که از خارج از این کشور و یا از کشورهایی مانند: «ایران، عراق و سوریه» وارد آمریکا شده باشند.

«نماینده»/ مجلس نمایندگان آمریکا با روی باز از طرحی استقبال کرده و آن را با اکثریت آراء به تصویب رساند که می‌توان از آن به عنوان یکی از شاخص‌ترین طرح‌های نژادپرستانه و ضد حقوق بشری در این کشور نام برد. روز چهارشنبه نمایندگان مجلس آمریکا با طرحی موافقت کردند که دست کمی از طرح نژادپرستانة «دونالد ترامپ» نامزد جمهوری‌خواه انتخابات سال ۲۰۱۶م. برای راه ندادن مسلمانان به آمریکا ندارد. در قانونی که روز چهارشنبه به تصویب رسید، برنامة لغو ویزای آمریکا برای کسانی که در طول ۵ سال گذشته از ایران، عراق، سودان و سوریه دیدار داشته‌اند، اجرا می‌شود. این طرح نه تنها برنامة لغو ویزا بین آمریکا و تعداد زیادی از کشورهای اروپایی را زیر سؤال می‌برد بلکه تمام کسانی که دارای تابعیت دوگانه نیز هستند را نشانه رفته و اجازه نمی‌دهد که به راحتی به آمریکا رفت‌وآمد داشته باشند.

در واقع این اقدام، در پاسخ به حملات اخیر گروه داعش به پاریس و همچنین عملیات تروریستی اخیر در کالیفرنیا طراحی شده است اما کشورهایی را شامل می‌شود که اصولاً دستی در عملیات‌های تروریستی نداشته‌اند و ایران نیز یکی از این کشورهاست.

«پل رایان»، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا بعد از تصویب این طرح در مجلس، بیان کرد که این طرح برای خنثی سازی ورود تروریست‌های خارجی به آمریکا به ما کمک خواهد کرد. این در شرایطی است که رایان، خود شدیدترین واکنش را به پیشنهاد ترامپ برای ممانعت از ورود مسلمانان به آمریکا داشت و حالا طرحی با مدیریت او در این مجلس تصویب شده است که کم‌تر از طرح ترامپ نیست. بر اساس این طرح که به تصویب دموکرات‌های کنگره نیز رسیده است، از ۳۸ کشور که با ایالات‌متحده همکاری مشترک در امور ویزا دارند، خواسته شده که اطلاعات خود را با سازمان‌های امنیتی آمریکا به اشتراک بگذارند. به نظر می‌رسد کاخ سفید فعلاً با این طرح مخالف است اما نمایندگان بیان کرده‌اند در صورتی که دولت اوباما اعلام نکند چه سیاست منسجمی برای مقابله با داعش دارد، به تصویب این طرح و اجرایی شدن آن ادامه می‌دهند. این طرح در شرایطی تصویب شده است که نام کشور ترکیه در این لیست نیامده است و مشخص نیست در شرایطی که اکثر اعضای داعش از مسیر ترکیه به سمت عراق و سوریه می‌روند، چرا نام این کشور در لیست آمریکا قرار ندارد. از سوی دیگر نمایندگان کنگره با تحریم ویزایی ایران، در واقع با تصویب این طرح به تحریم ایران پرداخته‌اند چرا که بعد از اجرای برجام، بسیاری از تجار اروپایی برای سرمایه‌گذاری در ایران راهی کشورمان می‌شوند و در صورت اجرایی شدن این قانون، آنها دیگر نمی‌توانند از مزایای ویزای ۹۰ روزة فوری آمریکا بهره‌مند شوند و ممکن است به همین دلیل دیگر تمایلی به سفر به ایران نداشته باشند. این طرح در واقع تحریم‌های ایران را به گونة دیگری به جریان می‌اندازد که در غالب گفت‌وگوهای هسته‌ای و توافق به وجود آمده نیست.

نکتة مهم دیگر در این زمینه، سبب این تحریم است که گفته شده به دلیل مبارزه با داعش صورت گرفته است اما این در شرایطی است که ایران خود یکی از مبارزان اصلی با داعش است و تاکنون هیچ آماری از پیوستن نیروهای تندرو به داعش از طریق ایران منتشر نشده است.

یکی دیگر از دلایلی که باعث شده تعداد زیادی از کارشناسان سیاسی و رسانه‌ها به این طرح با دیدة تردید نگاه کنند این است که تنها طرح اجرا شده در آمریکا که به نظر می‌رسد تروریستی باشد، توسط عواملی صورت گرفته که در داخل خاک آمریکا اقامت داشته‌اند و کسانی نبوده‌اند که از خارج از این کشور و یا از کشورهایی مانند: «ایران، عراق و سوریه» وارد آمریکا شده باشند.

نکتة جالب دیگری که «هافینگتون پست» به آن اشاره کرده، این است که در صورت اجرایی شدن اين طرح، به دلیل اینکه قوانین لغو ویزا به صورت دو طرفه از جانب کشورها اجرایی می‌شود، ممکن است کشورهای اروپایی نیز دست به اقدامات تلافی‌جویانه زده و افرادی با اصلیت آمریکایی – عراقی یا آمریکایی - ایرانی را از نظر ویزاهای فوری تحریم کنند و بدین ترتیب نه تنها مرزهای اروپا برای بار دیگر به روی همه مردم اروپا و آمریکا بسته می‌شود، بلکه در کل دنیا این دیوارهای آهنین هستند که مردم را از ترس تروریسم از یکدیگر دور نگه می‌دارند.

نظر شما