شناسهٔ خبر: 119535 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

هفته نامه «نماینده» در گفتگو با اصولگرایان بررسی کرد؛

انشقاق در بین اصول‌گرایان با رمز «اعتدال»

فعالان سیاسی اصولگرا "یارگیری از رقیب و ائتلاف اصلاح طلبان و اعتدال گرایان با اصولگرایان در انتخابات مجلس دهم، طرح فریب است. این موضوع از سوی کنشگران سیاسی اصولگرا مطرح شد".

گروه سیاست «نماینده» - اصلاح‌طلبان مدتی است از کلید واژة اعتدال در راستای اختلاف، انشعاب و دو دستگی در جبهة اصول‌گرایی استفاده می‌کنند. در این راستا برخی از احزاب اصلاح‌طلب و همسو با دولت اعتدال (حزب کارگزاران سازندگی و حزب اعتدال و توسعه) مواضعی پیرامون ائتلاف با اصول‌گرایان معتدل مطرح کرده‌اند؛ چنانچه «غلامحسین کرباسچی» از یارگیری رقیب در انتخابات سخن گفته و «غلامعلی دهقان»، سخنگوی حزب اعتدال و توسعه هم بر ائتلاف با بخشی از اصول‌گرایان تأکید می‌کند.

با توجه به اظهارنظر اصلاح‌طلبان و حامیان دولت و آنچه که در رسانه‌های زنجیره‌ای(اصلاح‌طلب) در این باره گفته می‌شود، برآن شدیم تا موضع‌گیری برخی از فعالان اصول‌گرا را جویا شویم، بنابراین پرسش اصلی «چرایی سرمایه‌گذاری اصلاح‌طلبان در قبال ائتلاف با اصول‌گرایان و تقسیم‌بندی نیروهای انقلاب به معتدل و افراطی» است.

** اصلاح طلبان با طرح مسائل حاشیه ای می خواهند خود را مطرح کنند

«اسماعیل کوثری»، نمایندة اصول‌گرای مجلس و دبیرکل «جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی» در گفت‌وگو با «نماینده»، در اين خصوص اظهار داشت: «اگر اصول‌گرا، اصول‌گرا باشد، قطعاً و یقیناً با اصلاح‌طلبان ائتلاف نمی‌کند، اصلاح‌طلبانی که از سال ۷۶ تاکنون هنوز که هنوز است، هیچ مانیفست و خط مشی به صورت مشخص ارائه نکرده‌اند. فقط یک مورد آن از سوی اکبر گنجی مطرح شد که او هم در این باره از غربی‌ها استفاده کرده بود.»

وی می‌گوید: «در اینجا باید به این نکته اشاره کرد که آن دسته از اصلاح‌طلبان مرده‌اند و اصلاح‌طلبانی هم که هم اکنون فعالیت می‌کنند نه تنها مردم قبولشان ندارند بلکه آنان نیز با طرح این مسائل از جمله «نزدیکی با اصول‌گرایان معتدل» و تشکیل یک جبهه با آنها فقط می‌خواهند خودشان را مطرح کنند، به عبارتی خودشان را بزرگ نشان دهند.»

دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی اضافه کرد: «این اقدامات درحالی انجام می‌شود که این جماعت با همة زور و فشارهایی که اعمال کرده در انتخابات ریاست جمهوری ۷-۸ درصد اثر گذاشت و در مقطع کنونی رأی‌گیری شود، قطعاً در مرتبه پایینی قرار می‌گیرند.»

کوثری درخصوص تلاش اصلاح‌طلبان برای طرح این مسائل حاشیه‌ای، گفت: «آنها با طرح این مسائل می‌خواهند بگویند ما کسی هستیم، در صورتی که اصلاح‌طلبی مرده است؛ بنابراین می‌خواهند فقط خود را مطرح کنند.»

وی با اشاره به اقدامات انشعاب‌آمیز و تفرقه‌افکانه از سوی اصلاح‌طلبان در بین اصول‌گرایان به تمثیلی اشاره کرد و گفت: «اقدامات آنها مانند آدم بیکاری است که هر وقت دو نفر با یکدیگر دعوا می‌کردند، خود را وارد می‌کرد تا بگوید من هم هستم. الان اصلاح‌طلبان چنین وضعیتی دارند.»

نمایندة اصول‌گرای مجلس خطاب به جریان رقیب، تأکید کرد: «بدانید هیچ اصول‌گرایی نمی‌آید حرف شما را گوش دهد و به این سمت حرکت کند.»

** اصولگرای واقعی قابل مصادره نیست
«جامعه روحانیت مبارز» هم تشکلی است که اکثر احزاب اصول‌گرا بر محوریت آن در موضوع انتخابات تأکید می‌کنند، به همین جهت در انتخابات گذشتة مجلس به‌ویژه مجالس هشتم و نهم، نمایندگان آنها در کنار اضلاع دیگر اصول‌گرا حضور و در متن آخرین اقدامات و کنش و واکنش‌ها بودند.

حجت‌الاسلام «حسین ابراهیمی» که خود سابقة حضور در مجلس را دارد و در انتخابات مجلس نهم در فهرست انتخاباتی جبهه متحد اصول‌گرایان قرار گرفت، در گفت‌وگو با «نماینده»، بر کارکشتگی اصول‌گرایان در سپهر سیاست اشاره کرد و گفت: «اصول‌گرای واقعی، کارکشته، مجرب و معتقد است؛ بنابراین از بیرون چنین افرادی را نمی‌توانند به سمت‌وسوی خود جذب کنند چرا که او یک اصول‌گرای واقعی است اما اگر فردی به اسم وارد اصول‌گرایی شده اما جایگاه و جاذبة وی جای دیگری است، آن بحث دیگری را می‌طلبد.»

وی ادامه داد: «اصول‌گرایان هیچ وقت به سمت‌وسوی جریان‌های دیگر نمی‌روند چون اگر این اقدام از سوی آنها انجام شود معنای آن این است که اصول‌گرا نیستند چون اعتقادات چیزی نیست که با سیاست جابه‌جا شود.»

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه «اساس و بنیان یک انسان، اعتقادش است»، اظهار داشت: «وقتی عقاید محکم باشد دیگر آنها(طرف مقابل) دنبال جریان‌های سیاسی که معتقد به راه و روش آنان نیستند حرکت نمی‌کنند. به اعتقاد بنده چنین چیزی تحقق پیدا نمی‌کند و اختلافی نیز در بین اصول‌گرایان باقی نمی‌ماند.»

ابراهیمی، وحدت و همدلی اصول‌گرایان را امید بخش عنوان کرد و خطاب به جریان رقیب گفت: «اصول‌گرایان تا این لحظه با هم هستند، ما اختلافی مشاهده نکردیم البته باید بگوییم در بین روش و منش‌ها ممکن است اختلاف‌هايی باشد اما این اختلاف‌ها قابل رفع است و تا این لحظه اصول‌گرایان با یکدیگر مشکل ندارند.»

وی در پاسخ به این پرسش که با این حال چرا اصلاح‌طلبان بر انشقاق با رمز اعتدال تأکید دارند؟ گفت: «اگر بتوانند این کار(انشقاق) را انجام دهند، موفق می‌شوند. هر مقدار تشتت در بین اصول‌گرایی به‌وجود بیاید، رقیب سود می‌برد اما تا این لحظه اتفاقی نیفتاده است.»

** اصولگرایی واقعی اهل اعتدال است؛ استراتژی اصلاح طلبان ایجاد اختلاف است

جبهه پیروان خط امام و رهبری هم ضلع دیگر اصول‌گرایان در انتخابات مجلس را شکل می‌دهد. «محمدرضا باهنر» به عنوان رئیس جبهه پیروان در سازوکار وحدت و همگرایی تعریف شده‌ است و هم راستا با اصول‌گرایان در حال تدوین استراتژی انتخاباتی هستند. براین اساس سخنگوی جبهه پیروان هم نسبت به طرح فریب رقیب واکنش نشان داد.

«کمال‌الدین سجادی» سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری در این زمینه در گفت‌وگو با «نماینده» گفت: «با نگاهی به مصاحبه‌های اصلاح‌طلبان در رسانه‌هایشان به خوبی می‌توان دریافت که راهبرد اصلی آنها تفرقه‌افکنی بین اصول‌گرایان است؛ آنها می‌خواهند این‌گونه القا کنند که مثلاً یک گروه یا شخصیت در جریان اصول‌گرایی با دیگر گروه‌ها وحدت نمی‌کند، در حالی که این‌طور نیست.»

وی تأکید کرد: «اصول‌گرایان واقعی همیشه اهل اعتدال هستند و معیارهایی که دارند مثل اسلام، قانون اساسی، ولایت فقیه و گفتمان انقلاب اسلامی، کاملاً مشخص است، پس بحث تندروی و کندروی که اصلاح‌طلبان مطرح می‌کنند کاملاً بی‌اساس است. درواقع این خود اصلاح‌طلبان هستند که تندروی می‌کنند تا جایی که می‌خواستند قانون اساسی را تغيير دهند.»

سخنگوی جبهه پیروان تأکید کرد: «اصلاح‌طلبان برای اینکه تفرقه بین خودشان را فرافکنی کنند و بگویند ما دارای انسجام هستیم اما اصول‌گرایان این‌گونه نیستند، اظهارنظرهاي تفرقه‌افکنانه را مطرح می‌کنند، این در حالی است که اصول‌گرایان گروه‌های مرجعی همچون جامعه مدرسین و جامعه روحانیت مبارز را دارند.»

نظر شما