شناسهٔ خبر: 119454 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه رسالت

تلنگری به جوانان و نخبگان غرب

نامه رهبری

«نماینده»؛ محمدمهدی انصاری/ در گزارش آماري نشريه اكونوميست كه اخيراً منتشر شده از ۱۰ كشوري كه بيشترين نيروي ملحق به دولت داعش را داشته است، سه كشور شاخص اروپايي به چشم مي‌خورد: آلمان ۲۷۰ نفر، انگليس ۴۰۰ نفر و فرانسه ۷۰۰ نفر. اين تعداد طي سال‌هاي ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ در متن فرهنگ اروپايي پرورش يافته و به خشن‌ترين و وحشي‌ترين گروه ضدبشري تاريخ معاصر جهان پيوسته‌اند. به راستي چنين پديده‌اي محصول كدام شكاف‌ها و منازعات فكري، سياسي و ايدئولوژيك بوده يا از چه حقايق و فرايند‌هاي پيدا و پنهاني نشأت گرفته است؟ كدام عناصر و مولفه‌هاي فرهنگ غربي يا كدام سياست‌هاي دولت‌هاي اروپايي و آمريكايي منشاء تربيت چنين شهروندان خطرناكي شده است!؟...

 

اروپا و آمريكا كه داعيه‌دار فرهنگ و تمدن عاليه بشري بوده و هستند و در قرن بيست و يك كه انتظار مي‌رفت بشريت رنگ خون و خشونت را هرگز در صفحات تاريخ حيات خود رقم نزند، آدم‌كش‌هاي حرفه‌اي و بي‌رحم تربيت شده فرانسه و آلمان و... هم در منطقه خاورميانه و كشورهاي اسلامي و هم در پايتخت‌هاي اروپا وحشت مي‌آفرينند! تلاش براي يافتن پاسخ روشن و شفاف اين سئوالات از ذهن‌هاي روشن‌بين جوانان و نخبگان اروپايي و آمريكايي در نامه دوم رهبر جمهوري اسلامي ايران مطالبه شده است. مطالبه‌اي منطقي و متفكرانه كه از سوي رهبر يك كشور بزرگ اسلامي از جوان و نخبه تحصيلكرده و متمدن قرن ۲۱ مطرح شده است.

در حالي كه برخي رهبران كشورهاي اسلامي چون تركيه، قطر، عربستان و امارات سرگرم كينه‌توزي و عداوت آفريني ميان امت اسلامي و دولت‌هايشان هستند يا در كشورهايي چون عراق و ليبي و مصر هنوز پس لرزه‌هاي سقوط ديكتاتورها آرامش را از ايشان سلب كرده و ساير سران دول مسلمان نيز از درك حقايق پشت پرده سناريوهاي موذيانه و مزورانه غرب غافل و ناتوان شده‌اند يك شخصيت برجسته دنياي اسلام براي شكستن سد عاطفي بين حقايق دنياي اسلام با جوانان اروپا و آمريكا اقدام به نامه‌نگاري مي‌كند و بر اساس اصل بديهي "ديپلماسي عمومي" كه در "ارتباطات سياسي" دنياي امروز مطرح است مستقيم و بي‌واسطه افكار عمومي و به ويژه ذهن و فكر نخبه و جوان غربي و اروپايي را درگير سئوالات بسيار اساسي مي‌كند. جوانان و نخبگاني كه سرمايه‌هاي تحول اجتماعي و آينده ساز فرهنگ غرب هستند، بايد ايشان را درست در مقطعي كه رويش‌هاي معنوي در غرب بيش از پيش به چشم مي‌خورد، مورد خطاب جدي قرار داده و به عبور ايشان از مرزهاي ساختگي و محصور سياست‌هاي غلط و غيرمنطقي فرهنگ غرب كمك كرد. "ساختن فردايي بهتر و ايمن‌تر" مهم‌ترين دغدغه رهبر جمهوري اسلامي ايران در نامه دوم ايشان است. نامه‌اي كه در آن ضمن آسيب‌شناسي و تحليل حقايق سياست‌هاي غرب، بر مسئوليت‌پذيري جوانان روشن‌بين اروپايي تاكيد مي‌شود. انجام پروژه‌هايي چون اسلام هراسي و اسلام‌ستيزي، مسلمان‌ كشي در جوامع غربي، ايجاد رعب و وحشت در ميان مسلمانان ساكن اروپا، حمايت از گروه‌هاي تكفيري و سلفي جنايتكار، اعمال فشارها و تبعيض‌هاي فراوان عليه اعتقادات مسلمانان همچون حجاب و برخي مناسك ديني همگي گواه بر ترس و واهمه غرب از جذب روزافزون جوانان به اسلام است. همين سياست‌هاي دوگانه و غلط، امروز دامان اروپا و آمريكا را فرا گرفته و نتيجه عكس داده است، ضمن اينكه هزينه‌هاي بسيار سنگيني را بر مسلمانان در فلسطين و سوريه و يمن و عراق و لبنان و افغانستان تحميل كرده است. تروريسم تكفيري و تروريسم دولتي اسرائيل يا تقسيم تروريسم به خوب و بد همه و همه از سياست‌هاي اروپاي به اصطلاح متمدن و مدافع حقوق بشر ناشي شده كه تيرهايش كمانه كرده و به سمت خود آنها نشانه رفته است. كيست كه نداند تقويت سخت‌افزاري و نرم‌افزاري كثيف‌ترين و بي‌رحم‌ترين گروه‌هاي دو دهه اخير يعني طالبان، تكفيري‌ها، سلفي‌ها، داعشي‌ها، القاعده آفريقا و ساير گروه‌هاي تروريستي و جنايتكار در اقصي نقاط جهان توسط اتاق‌هاي فكر وابسته به كاخ سفيد و كاخ اليزه و... صورت مي‌پذيرد!؟ تروريسمي كه به درد مشترك بشريت امروز تبديل شده است.

حقايق و بديهياتي كه آنقدر واضح هستند كه نسل امروز يا شايد نخبگان و روشنفكران نيز بي‌نياز از تفكر و تعمق در ابعاد آنها شده باشند و تفطن به اين حقايق و ژرف‌انديشي در باب اسباب و علل آنها نيازمند تلنگري است كه دو نامه آيت الله خامنه‌اي طي سال ۲۰۱۵ ميلادي در پي همين پويايي و جوشش ذهن‌ها و فكرهاست.

 

نظر شما