شناسهٔ خبر: 119363 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

اسد برود، توافق هسته‌ای ایران از هم می‌پاشد

برژینسکی اگر اتفاقی در روابط غرب و روسیه بر سر مسئلة سوریه و بشار اسد بیفتد، این توافق مهم هسته‌ای آمریکا با ایران است که دچار تزلزل شدید و حتی از بین رفتن می‌شود.

به گزارش «نماینده» «زبیگنیو برژینسکی»، مشاور امنیت ملی «جیمی کارتر» در اواسط دهة ۱۹۷۰م. مشهور به تندروی در جنگ سرد و دشمنی با «سایروس ونس»، وزیر خارجه وقت بود. امروز اما با وجود دور جدیدی از افزایش تنش‌ها میان ایالات‌متحده و روسیه، برژینسکی دربارة رابطة مسکو و واشنگتن همانند گذشته فکر نمی‌کند و معتقد است منافع ایالات‌متحده و روسیه در بسیاری از حوزه‌ها یکسان است. او همچنین در گفت‌وگو با نشریة «پلتیکو» که هفتة گذشته منتشر شد، یکی از اثرات منفی درگیری بین روسیه و آمریکا را از بین رفتن توافق هسته‌ای ایران با کشورهای غربی می‌داند. برژینسکی در این گفت‌وگو با اشاره به اینکه درواقع منافع روسیه و آمریکا در سوریه دارای اشتراک‌هاي زیادی است، خاطر نشان کرده است: «در سوریه، منفعت ملی بزرگی برای روسیه در حفظ اسد در قدرت و منفعت ملی بزرگی برای ایالات‌متحده در زمینة خروج وی از قدرت وجود ندارد و منافع مشترکی درزمینة اجتناب از درگیری عمده میان ایالات‌متحده و روسیه وجود دارد. من ممکن است ساده‌انگارانه حرف زده باشم اما فکر می‌کنم این یکی از شرایطی است که از دراماتیک شدن قضیه جلوگیری می‌کند.»

وی همچنین اعتقاد دارد اگر اتفاقی در روابط غرب و روسیه بر سر مسئلة سوریه و بشار اسد بیفتد، این توافق مهم هسته‌ای آمریکا با ایران است که دچار تزلزل شدید و حتی از بین رفتن می‌شود. او معتقد است آمریکا منفعتی در رفتن اسد از قدرت ندارد اما اگر توافق هسته‌ای با ایران دچار خلل شود، این امنیت اسرائیل است که به خطر می‌افتد و منطقه را به یک بشکة باروت بزرگ تبدیل می‌کند که باید هر لحظه انتظار انفجار آن را کشید.

نظر شما