شناسهٔ خبر: 119344 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

بررسی گزارش مجلس در ارتباط با زمین خواری در گفت‌وگو با محمدعلی پورمختار:

بخشی از سوءاستفاده‌ها در پرونده‌های زمین خواری به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها برمی‌گردد/تعلل برخی مدیران در برخورد با زمین خواری و مشارکت آن‌ها در وقوع این جرم

پورمختار// پورمختار با بیان اینکه در اکثر مواقع پای یک مسئول در شکل گیری پرونده‌های زمین خواری به چشم می‌خورد، تاکید کرد: این مسائل نشان می‌دهد در اکثر زمین خواری‌ها یک جریان با تبانی و هماهنگی زمین خواری را انجام می‌دهد که باید این موضوع مورد بررسی جدی قرار گیرد.

کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی این روزها مشغول بررسی پرونده‌های زمین خواری است و قرار است گزارش آن به زودی به هیئت رئیسه مجلس ارائه شود. محمدعلی پورمختار رئیس این کمیسیون در خصوص آخرین وضعیت تهیه این گزارش‌ جامع به «نماینده» گفت: این گزارش در حال نهایی شدن است، کارشناسان کمیسیون اصل نود در حال بررسی اسناد و مدارک هستند و از طرف دیگر گزارشات جدیدی به کمیسیون رسیده که باید همه آن‌ها را مورد بررسی قرار داده و صحت و سقم آن‌ها را بررسی کرد، تلاش بر این است گزارش مذکور هر چه زودتر تهیه و ارائه شود.

ترفند زمین خواران در تصرف اراضی ملی

وی با انتقاد از روندهای نادرستی که بستر زمین خواری را هموار می‌کنند به علل اصلی وقوع این جرم بر اساس گزارش‌های واصله به کمیسیون اصل نود اشاره و تصریح کرد: زمین خواران اراضی ناامن و کم ارزش کشاورزی را که فاقد کاربری نیز هست پیدا کرده و در یک فرآیند غیرقانونی و با دور زدن قانون، کاربری آن را تغییر می‌دهند و ارزش افزوده بسیار زیادی از این طریق ایجاد می‌شود. پس از آن نسبت به تفکیک و تقسیم آن اقدام کرده و سند صادر می‌کنند و خود به خود این اقدامات باعث افزایش قیمت شده و به یک باره صدها برابر قیمت اولیه سود نصیب این افراد می‌شود.

پورمختار ادامه داد: این افراد هکتارها اراضی را تملک و یا تصرف کرده و قدم به قدم زمین‌ها را با استفاده از عواملی که در دستگاه‌های مختلف دارند، تملیک می‌کنند. سپس برای آن مجوز گرفته و یا بعضا بدون مجوز، آب و برق و گاز آن را تامین می‌کنند.

پورمختار با بیان اینکه در اکثر مواقع پای یک مسئول در شکل گیری پرونده‌های زمین خواری به چشم می‌خورد، تاکید کرد: این مسائل نشان می‌دهد در اکثر زمین خواری‌ها یک جریان با تبانی و هماهنگی زمین خواری را انجام می‌دهد که باید این موضوع مورد بررسی جدی قرار گیرد.

پورمختار بر ضرورت برخورد قاطع با این پدیده شوم تاکید کرد و افزود: ماموریت اصلی برخورد، اعمال قانون، مبارزه و پیشگیری در بحث زمین خواری به عهده مدیران اجرایی است. به طور قطع اگر هرجایی که تصرف عدوانی اتفاق می‌افتد، برخورد جدی صورت گیرد، این قبیل جرایم کاهش پیدا می‌کند ولی گزارش‌های رسیده تعلل برخی مدیران در برخورد با زمین خواری و مشارکت آن‌ها در وقوع چنین جرمی را نشان می‌دهد.

نقش موثر شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در پیشگیری از جرم زمین خواری

وی با بیان اینکه باید همه مسئولان دغدغه اجرای درست قانون را داشته باشند، تاکید کرد:‌ شهرداری‌ها و دهیاری‌ها نقش بزرگی در پیشگیری از زمین خواری به عهده دارند. متاسفانه بخشی از سوءاستفاده‌ها در پرونده‌های زمین خواری به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها برمی‌گردد؛ چون آن‌ها به دنبال درآمدزایی برای شهر یا روستای خود هستند و ممکن است به این منظور با برخی تخلفات برخورد نکنند ولی اگر درآمد پایداری برای این نهادها تعریف شود و مسئولان آن‌ها نیز در برخورد با تصرف اراضی کوتاهی نکنند، ‌حجم پرونده‌های زمین خواری کمتر می‌شود.

نماینده مردم کبودرآهنگ در خانه ملت یادآور شد: مبارزه با زمین خواری جدیت بیشتر دستگاه‌های مرتبط را می‌طلبد تا در عمل برخورد جدی با عوامل اصلی زمین خواری صورت گیرد.

آهنگ و اراده خوبی بین مسئولان برای برخورد با زمین خواری به وجود آمده است

وی روند برخورد با زمین خواری و تصرف اراضی از سوی قوه قضائیه را مثبت ارزیابی کرد و اظهار کرد: دستگاه قضا در برخورد با زمین خواری اقدام مثبتی داشته و گزارش‌های رسیده از کمیسیون اصل نود را همواره مورد بررسی قرار داده است ولی این دستگاه نیز نیاز به تقویت بیشتر و تدارک نیرو برای مبارزه با این پدیده شوم دارد.

رئیس کمیسیون اصل نود افزود: به طور کلی در برخورد با زمین خواری با ضعف مواجه بودیم ولی اکنون این موضوع شکل ساختارمندی به خود گرفته است و آهنگ و اراده خوبی ميان دستگاه‌ها براي رسيدن به نتيجه پيرامون موضوع زمين‌خواری‌ها به وجود آمده است.

پورمختار تصریح کرد: ‌کمیسیون اصل نود نیز هر جا با گزارشی در خصوص تخلفات و زمین خواری مواجه شود فورا ورود پیدا کرده و گزارش آن را تهیه می‌کند؛ به عنوان مثال در بحث زمین خواری گردنه حیران این کمیسیون کارشناسانی را به آن منطقه فرستاد، گزارش کتبی آن را خواست و سخنگوی این کمیسیون نیز در هفته جاری ماموریت پیدا کرده است که از محل بازدید کرده و با مسئولان جلسه داشته باشد و مستندات برخورد را هم دریافت کند.

 

نظر شما