شناسهٔ خبر: 119258 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: میزان

ورود موج سرمای شدید به کشور

هواشناسی 43 احد وظیفه، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی کشور از ورود موج سرما به کشور خبر داد.

به گزارش «نماینده»، احد وظیفه، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی کشور از ورود موج سرما به کشور خبر داد و گفت: براساس تحلیل آخرین داده ها و الگوهای پیش یابی هواشناسی، با استقرار هوای سرد از عرض‌های شمالی از امروز شاهد کاهش محسوس دما در شمال غرب، غرب و به‌خصوص در سواحل شمالی و به تدریج در شمال شرق کشور خواهیم بود و پیامد آن برای استان‌های شمالی کشور بارندگی‌های نسبتا شدید، وزش باد شدید و مواج شدن دریای خزر است.

وی گفت: امروز این شرایط در استان‌های حاشیه دریای خزر و دامنه‌های شمالی البرز ادامه دارد، در این روز مناطق شمال شرق و شمال غرب کشور بارش خفیف و پراکنده خواهند داشت؛ همچنین سرما در استان‌های شمالی کشور تداوم خواهد داشت.

به گفته مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی کشور از اواخر امروز و طی فردا با نزدیک شدن سامانه بارشی فعال دیگری از نوار غربی کشور شاهد آغاز بارش‌ها در نیمه غربی کشور خواهیم بود که این بارش‌ها در مناطق شمال غرب، غرب، دامنه های زاگرس و دامنه های جنوبی البرز به صورت بارش باران و برف رخ خواهد داد.

به گفته وظیفه، فعالیت این سامانه جوی در مناطق جنوب غرب و جنوب کشور به جز مناطق کوهستانی به صورت رگبار باران و گاهی نیز همراه با رعد و برق و وزش باد شدید خواهد بود. این سامانه بارشی در روزهای بعد به تدریج با حرکت به سمت شرق، نواحی مرکزی و شمال شرق کشور را تحت تاثر قرار خواهد داد.

وی با بیان اینکه از روز گذشته تا اواسط هفته، کاهش محسوس و قابل توجه دما در نیمه شمالی کشور پیش بینی می شود، اظهارکرد: این وضعیت در شمال غرب، غرب و دامنه های جنوبی البرز سبب کاهش بین ۵ تا ۱۰ درجه‌ای دمای هوا و در شمال شرق کشور نیزباعث کاهش بین ۱۰ تا ۱۵ درجه‌ از دمای هوا خواهد بود.

گفتنی است  آسمان پایتخت امروز؛ نیمه ابری همراه با وزش باد پیش‌بینی شده و بیشینه و کمینه دما نیز در این روز ۹ و منفی یک درجه سانتیگراد شده که نسبت به دیروز  ۴ درجه خنک تر خواهد شد.

امروز  آسمان ایلام، کرمانشاه و خوزسان صاف تا کمی ابری بوده و وزش باد را امروز در استان ایلام شاهد خواهیم بود. و همچنین شهر کربلا دارای کمینه دمای ۲ درجه و شهر نجف ۴ درجه بالای صفر خواهد بود که نسبت به دیروز کاهش ۷-۸ درجه ای دما را در این مناطق شاهد خواهیم بود.

همچنین روز یکشنبه و دوشنبه دربرخی نقاط پایتخت شاهد بارش برف خواهیم بود.
 
اخطاریه هواشناسی برای روزهای سرد پیش رو بدین شرح است:

شنبه  ۹۴/۰۹/۱۴: بارش باران و برف و وزش باد شدید در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان که به سبب بارندگی شدید آبگرفتگی معابر عمومی در شهرهای ساحلی و به سبب بارش برف، لغزندگی و مه آلودگی بویژه در مناطق کوهستانی پیش بینی می‌شود.

یکشنبه ۹۴/۰۹/۱۵ : بارش برف در استانهای آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، لرستان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، زنجان، گیلان و دامنه های البرز در استانهای مازندران، قزوین، البرز و تهران و همچنین بارش باران در استانهای ایلام، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد و خوزستان که در ارتفاعات این استانها بارش به شکل برف است. در این روز در دامنه های البرز و زاگرس غربی به سبب بارش برف اغلب جاده ها بویژه در مناطق کوهستانی لغزنده خواهد بود.

 شایان ذکر است از روز گذشته تا اواسط هفته آینده کاهش محسوس و قابل توجه دما در نیمه شمالی کشور پیش بینی می‌شود که در شمال غرب، غرب و دامنه های جنوبی البرز بین ۵ تا ۱۰ درجه و در شمال شرق کشور بین ۱۰ تا ۱۵ درجه سلسیوس خواهد بود.

همچنین با توجه به شمالی شدن جریان هوا از روز گذشته  تا یکشنبه کاهش محسوس دما (بین ۷ تا ۱۲ درجه سلسیوس) بر روی کشور عراق پیش بینی میشود که گاهی با وزش باد شدید شمالی، کاهش دما محسوس تر خواهد بود.

هم اکنون (ساعت ۶:۳۰صبح شنبه) دمای هوای تهران، ۱ درجه بالای صفر است. درهمین زمان دمای هوای تبریز ۱درجه، اردبیل ۱۱ درجه  و اراک ۲ درجه زیر صفر گزارش شده است.

نظر شما