شناسهٔ خبر: 119084 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: میزان

توکلی مطرح کرد؛

انتقاد از پنهان‌کاری وزارت نفت در تدوین قراردادهای جدید نفتی

توکلی/2 عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: چرا شکل گیری و تکمیل قرارداد تا این روزها که برای خارجی ها آشکار شده است از دید مردم و نمایندگان آنها پنهان مانده بود؟

به گزارش «نماینده»، رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی دربرنامه تیترامشب شبکه خبر اظهار کرد: درچارچوب قراردادهای جدید دو شانس بزرگ برای بخش خصوصی ایران ایجاد شده که این شانس ها تاکنون وجود نداشته است.

سیدمهدی حسینی به موضوع قراردادهای جدید نفتی اختصاص داشت افزود:نخستین فرصت و شانس این است که شراکت بخش خصوصی توانمند کشور با شرکت های بزرگ و بین المللی نفت درعملیات ها برای رشد هرچه بیشتر شرکت های داخلی الزام شده ودومین شانس نیز ایجاد کمپانی مشترک ایرانی و خارجی برای اجرای قراردادهای نفتی است.

حسینی افزود: هدفمان ظرفیت سازی دربخش خصوصی و ایجاد شرکت های نفتی با ویژگی های مختص به آن است و باید قدر این دو شانس را بدانیم.

وی درباره چالش تعیین صلاحیت شرکت های داخلی برای شراکت با طرف های خارجی نیز گفت: وزارت نفت تعیین صلاحیت می کند از اینرو حق دارد شرکت هایی را انتخاب کند که صاحب صلاحیت هستند و اما شرکت ها می بایست با درنظرگرفتن فاکتورهای مورد نیاز، خود را به سطح قابل قبولی برسانند.

احمد توکلی نماینده مجلس شورای اسلامی درگفتگوی تلفنی با این برنامه از حسینی پرسید: چرا شکل گیری و تکمیل قرارداد تا این روزها که برای خارجی ها آشکار شده است از دید مردم و نمایندگان آنها پنهان مانده بود؟

رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی درپاسخ به این سؤال گفت: حرف آقای توکلی درست است این بحث را با شخص ایشان نداشتیم ولی حدود یک سال پیش درجلساتی در مرکز پژوهش های مجلس گزارش آن ارائه شده بود.

حسینی افزود: البته حدود دو سال پیش نیزهمه اجزای اصلی قرارداد در یک هم اندیشی بیان شد و از نظرات عمومی و تخصصی صاحبنظران و مسئولان استفاده شد و درحقیقت موضوع پنهانی نبوده است.

وی در پاسخ به توکلی مبنی بر اینکه الآن دو سال است روی این موضوع کار اما دو هفته پیش گزارش آن درمجلس ارائه شده و ارائه آن نیز توسط این نماینده مجلس صورت گرفته است، گفت: این طور نبوده به طوری که طی یک سال ونیم گذشته در مجموع بیش ازصد جلسه دراین خصوص با مسئولان و کارشناسان مختلف برگزار شده و ۹ ماه پیش نیز درکمیسیون انرژی مجلس مطرح شده بود.

احمد توکلی در ادامه این بحث افزود: دو سال است که در این باره درکمیته های بسته زحمت می کشند و به صراحت می گویم که دو هفته پیش در مجلس ارائه کردند، البته اطلاعات من و حسینی باهم مطابقت ندارد و می گذارم تا کارشناسان مطلع و مردم قضاوت کنند.

این نماینده مجلس در سؤال دیگری پرسید: شما چرا برای انواع خدمات مورد نیاز این صنعت یک قرارداد تهیه کرده اید در حالی که امکان قراردادهای مختلف وجود داشت.

رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی در پاسخ به این سؤال گفت: زمانی که در کمیته کار را آغاز کرده ایم زمینه هایی که می توانست قرارداد در آن شکل بگیرد را فهرست کردیم که حدود ۸ زمینه بود و این سؤال همان موقع مطرح شد که چگونه قرارداد ببندیم؟

حسینی افزود: بعداً به این نتیجه رسیدیم که سه دسته قرارداد ببندیم و روش های بین المللی آن را رصد کردیم.

وی گفت: حال اگر قرار بود چند دسته قرارداد ایجاد می شد، هم ما و هم دنیا به مشکل بر می خورد و گیج کننده می شد.

حسینی در پاسخ به این سؤال که چرا در قراردادها، شرکت های خارجی نفع بیشتری می برند گفت: اینکه گفته می شود ما در قراردادهایمان پاداش می دهیم، چنین چیزی نیست زیرا اصلاً چیزی به نام پاداش نداریم و فقط هزینه های پیمانکار را آن هم با قسط بندی پرداخت می کنیم.

وی افزود: شرکت ها موظف هستند از حداقل ۵۱ درصد ظرفیت های داخل کشور استفاده کنند مگر درمواردی که انتقال با تکنولوژی در زمینه کار با مخزن است که ما فاقد آن هستیم.

رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی گفت: در بحث تریژرید که تکنولوژی مدرن و سنگین می خواهد ما باید از شرکت های بین المللی استفاده کنیم زیرا چنانچه به آن اهمیت ندهیم ضرر زیادی را متحمل می شویم به طوری که اگر بتوانیم یک درصد به ضریب برداشت از مخازن اضافه کنیم حدود پنج میلیارد بشکه برداشت کرده ایم که رقم آن ۵۰۰ میلیارد دلار می شود و ما حق نداریم این ثروت ملی را نادیده بگیریم.

۷۰۰ شرکت توانمند داخلی در زمینه تجهیزات صنعت نفت
رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت گفت: در این انجمن ۶۰۰ - ۷۰۰ شرکت توانمند داریم که بیش از ۵۰ شرکت آن در نظام رتبه بندی در سطح بین المللی هستند.

رضا پدیدار در برنامه تیتر امشب شبکه خبر در خصوص وضعیت تعیین صلاحیت شرکت های خصوصی برای مشارکت با شرکت های بین المللی در قراردادهای جدید نفتی افزود: کار رتبه بندی را نباید شرکت ملی نفت ایران انجام دهد.

وی گفت: شرکت ملی نفت ایران می تواند به عنوان یک مرجع در تعیین صلاحیت باشد اما نباید خودش برای خودش تعیین صلاحیت کند و این کار باید به جایی همچون اتاق بازرگانی یا جای مستقل دیگری سپرده شود.

پدیدار افزود: نگاه مدیران در بدنه میانی دولت نگاه تحریم است و چنانچه این نگاه وجود داشته باشد قراردادها نمی تواند موفق باشد. وی با بیان اینکه هم اکنون به ویژه در دوران تحریم بخش عمده ای از تهدیدها به فرصت تبدیل شده است، گفت: توانستیم با انجام توسعه بخش آرندی مان و حتی نمونه ساختن روی پای خود بایستیم و نیاز داخلی را تأمین کنیم.

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت افزود: اقداماتی که در دو سال گذشته انجام شده است جای قدردانی دارد و نمی توان آن را نادیده گرفت اما دغدغه ما این است که در طول این سالها ظرفیتی ایجاد شده، به طور مثال اینکه در بخش سازندگی  توان ساخت ۷۰ درصد تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت را داریم، از این رو آرزویمان این است که در قراردادها باید این ظرفیت که بخش عمده آن متأثر از نیروی انسانی ماهر و متخصص داخلی است در نظر گرفته شود.

پدیدار با بیان اینکه پیمانکاران ما در چند سال اخیر ۱۶ میلیارد دلار کار انجام داده اند که این رقم کمی نیست گفت: همه این ظرفیت ها باید در ادامه و تداوم کار کمیته بازنگری مورد توجه قرار گیرد، این در حالی است که امروز خارجی ها برای مشارکت با ما استقبال خوبی نشان دادند.

نظر شما