شناسهٔ خبر: 118817 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه وطن امروز

بسیج؛ نهادی دو وجهی در خدمت آرمان‌های انقلاب

رزمایش بسیجیان

«نماینده»؛فرزاد اعتمادی/ ۵ آذر ماه هر سال یادآور صدور فرمان تاریخی حضرت امام خمینی(ره) جهت تشکیل مردمی‌ترین و بالطبع توانمندترین نهاد کشور است. به همین مناسبت امسال نیز طبق روال سال‌های گذشته خیل عظیمی از فرماندهان بسیج از اقصی نقاط کشور به دیدار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی شتافتند. رهبر حکیم انقلاب با نام بردن از این نهاد مردمی با عنوان «نماینده‌ پربرکت و بالنده‌ مجموعه‌ ملت» ضمن گلایه از دیدگاه‌هایی که با الصاق برچسب‌هایی چون «تندرو» به ایجاد مانع در برابر حرکت رو به جلوی بسیج به‌عنوان نماینده ملت می‌پردازند، تمجیدهای فراوانی را در وصف این نهاد مردمی ابراز کردند.
ایشان در بخشی از فرمایشات‌شان با ارائه تعریفی دقیق از نهاد بسیج به‌عنوان نهادی برخاسته از متن مردم و نماینده مجموعه ملت که با هدف والای الهی و با روحیه‌ای خستگی‌ناپذیر در هر میدانی که لازم باشد حضور پیدا کرده و استعداد خود را بروز می‌دهد، به تشریح تفاوت بسیج با دیگر گروه‌های مقاومت پرداختند. رهبر فرزانه انقلاب با اشاره به اینکه تشکیل گروه‌های مقاومت در برخی کشورها و در دوران مبارزه با اختناق، سابقه داشته است، ویژگی‌های اساسی‌ای چون «ماندگاری» و «بالندگی» این نهاد مردمی را وجه تمایز این نهاد با دیگر گروه‌های مقاومت جهانی برشمردند.
اگر گزاره‌ای را که ایشان در آن به انتقاد صریح از متهم کردن بسیج با عناوینی چون تندرو و افراطی پرداختند و برابر دانستن این اقدام به‌عنوان بخشی از  پروژه نفوذ دشمن را اصلی‌ترین رهنمود دیروز ایشان بدانیم سخنی به اغراق نگفته‌ایم. این امر آنگاه بیشتر خودنمایی می‌کند که  نگاهی هرچند گذرا به آخرین تحولات داخلی و بین‌المللی داشته باشیم. ایشان در بخش دیگری از فرمایشات‌شان با اشاره به اینکه ملت ایران در نزاع و جنگ واقعی «جبهه‌ استکبار» با «جبهه‌ هویت‌خواه و استقلال‌طلب»، به وظایفش در دفاع از مظلومان بویژه ملت شجاع فلسطین و انتفاضه‌ کرانه‌ باختری عمل خواهد کرد، تکلیف را برای بسیاری از گروه‌ها و افرادی که محدود کردن بسیج را دنبال می‌کنند، روشن کردند.
تاکیدات رهبر معظم انقلاب به «دووجهی بودن» بسیج را باید اصلی‌ترین پیام رهنمودهای دیروز ایشان در جمع فرماندهان بسیج به شمار آورد. به باور رهبر انقلاب، بسیج علاوه بر وجهی داخلی دارای وجهی بین‌المللی نیز هست؛ وجهی که بر مبنای آن تفکر بسیجی نمی‌تواند به آنچه در خارج از مرزها چه در عراق باشد یا در سوریه بی‌تفاوت باشد. در مجموع و با در کنار هم قرار دادن تک‌تک رهنمودهای معظم‌له در دیدار فرماندهان بسیج چند نکته مهم و حیاتی درباره مردمی‌ترین نهاد کشور قابل بیان است.
۱- هر اقدام و عملی از سوی هر فرد یا گروهی که موجبات تضعیف و کند شدن حرکت رو به جلوی بسیج و بسیجیان را در پی داشته باشد از سوی رهبر معظم انقلاب و به تبع آن تمام افراد و گروه‌های دلسوز نظام اسلامی محکوم و مذموم است. در این رابطه باید بویژه به برخی سیاسیون که خواسته یا ناخواسته در برخی اظهارنظرهای خود موجبات تضعیف مردمی‌ترین نهاد کشور را سبب می‌شوند تذکری جدی داد.
۲- شرایط متشنج و غیرپایدار امروز منطقه و جهان بیش از هر چیز اهمیت حمایت و مراقبت بیش از پیش از نهاد بسیج را به آحاد ملت و به طور ویژه مسؤولان کشور گوشزد می‌کند. بر همین اساس هر اقدامی که تقویت و استحکام مواضع بسیج و بسیجیان را با خود به همراه خواهد داشت بی‌تردید قدمی در راستای تحکیم و تقویت امنیت ملی کشور خواهد بود. مروری بر تاریخ انقلاب اسلامی نشان از آن دارد که بسیج «مورد اعتمادترین»، «خالص‌ترین» و «توانمندترین» نهاد از ابتدای حیات انقلاب اسلامی تاکنون بوده است. بر همین اساس شایسته است با محور قرار دادن روحیه و تفکر بسیجی در تمام امور اعم از سیاسی و اقتصادی، مسؤولان کشور به تحقق حداکثری اهداف ملی بپردازند.
۳- صدور الگوی بسیج کشورهای عضو جبهه مقاومت نیز دیگر موضوع مهمی است که باید مورد توجه و تدقیق مسؤولان کشور قرار گیرد. این روند که در عراق و سوریه به‌خوبی به بار نشسته است نباید متوقف شود. به عبارت بهتر، بقا و تداوم انقلاب اسلامی در گرو تکثیر و صدور گفتمان انقلاب اسلامی است و بر کسی پوشیده نیست که در این امر بسیج و بسیجی جایگاهی ویژه و حیاتی دارند.
سخن پایانی آنکه توجه و به کارگیری روحیه و تفکر بسیجی «بهترین»، «کوتاه‌ترین» و «ماندگارترین» راه را برای تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی ایران در پیش روی هر فرد یا گروهی خواهد گذاشت که دغدغه اسلام و ایران را دارد.
 

نظر شما