شناسهٔ خبر: 118147 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم

لاریجانی در دانشگاه دفاع ملی:

جریان سوسیالیستی در اقتصاد ایران وجود دارد

علی لاریجانی/2 رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: یک جریان سوسیالیستی در اقتصاد ایران وجود دارد که از موانع اقتصاد ما است.

به گزارش «نماینده»، علی لاریجانی در همایش "استحکام ساخت درونی قدرت ملی جمهوری اسلامی ایران" که در دانشگاه عالی دفاع ملی در حال برگزاری است، با بیان اینکه باید متدولوژی خودمان را در موضوع استحکام قدرت ملی مشخص کنیم، گفت: از آنجایی که این بحث، بحث عقلانی است عناصری که می‌خواهیم در خصوص آن بررسی کنیم باید با این محک قابل بررسی باشد و باید نگاه ما به این موضوع نگاه عقلانی باشد.

لاریجانی با بیان اینکه این بحث قابلیت بررسی تطبیقی دارد گفت: این موضوع موضوعی نیست که فقط در کشور ما وجود داشته باشد بلکه در دیگر کشورها نیز به آن پرداخته شده البته ممکن است چون کشور ما کشوری انقلابی است مؤلفه‌های خاصی هم داشته باشد اما در مسائلی مانند اینکه حکومت برای ایجاد امنیت و رفاه ساخته شده مشترک است.

وی خاطرنشان کرد: البته ممکن است ما به دلیل ویژگی‌های متفاوت مؤلفه‌های خاصی هم داشته باشیم مثلاً فرهنگ جهادی یکی از مؤلفه‌های ملی ما است که ممکن است کشورها برای آن تعابیر دیگری داشته باشند اما به شکل ما نیستند.

رئیس مجلس در ادامه با بیان اینکه از مؤلفه‌های دیگر مورد توجه باید مقطع انقلاب اسلامی باشد گفت: این مقطع تأثیراتی را در اجتماع و فرهنگ ما داشته که باید جداگانه این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم که البته من در بسیاری از همایش‌ها و برسی‌ها شاهدم که این مقطع به صورت جداگانه بررسی نمی‌شود در حالی که انقلاب یک مقطع مهم است و مثلاً ما باید بررسی کنیم که چگونه انقلاب باعث شد آسیب‌های اجتماعی ما کاهش پیدا کند که بررس این موضوع می‌تواند ما را برای پیشگیری از آسیب‌ها توانمند کند.

لاریجانی در ادامه با بیان اینکه یکی از موارد دیگری که در استحکام ملی نقش دارد فرهنگ است گفت: فرهنگ عامل مشخص کننده یک جامعه است و آن من واقعی انسان به این ویژگی باز می‌گردد.

وی با بیان اینکه انسان من‌های مختلفی دارد خاطرنشان کرد: آن ویژگی که خصوصیت واقعی فرد را نشان می‌دهد و من واقعی فرد است این موضوع است؛ شخص واقعی فرد در جامعه به چیزی بر می‌گرددکه مردم با آن تعریف می‌شوند و آن فرهنگ است نه بحث امنیت.

رئیس مجلس با بیان اینکه مناسبات مردم مناسبات فرهنگی است، گفت: این وجه تخصصی است که جامعه را معرفی می‌کند.

لاریجانی با بیان اینکه ما نقاط قوتی در جامعه خود داریم گفت: فرهنگ دینی در جامعه ما به بار نشسته است و در همین فهم دینی نیز تغییرات ما کم نبوده است به هر حال در تعاملات مختلف فهم‌های متفاوتی از دین ایجاد شده است به هر حال مراودات فرهنگی می‌تواند اینگونه نیز باشد که رهبری از آن تعبیر تهاجم فرهنگی را داشته‌اند که نمونه آن موضوع کشف حجاب است که رضا شاه با آن تأثیراتی را در فرهنگ جامعه ایجاد کرد که بعد از آن نیز این تأثیرات توسط پسرش ادامه پیدا کرد.

وی در ادامه با اشاره به سفر رهبر معظم انقلاب به خراسان شمالی خاطرنشان کرد: ایشان در این سفر سؤالاتی را مطرح کردند در خصوص اینکه چرا ما توجه به ملاک‌های دینی نداریم و ۲۰ سؤال در حوزه فرهنگ و اجتماعیات ما مطرح کردند که اگر می‌خواهیم استحکام داشته باشیم باید این اشکالات را در نظر داشته باشیم.

رئیس مجلس با بیان اینکه طبیعتاً این حوزه راهکار دستی و فرمانی ندارد خاطرنشان کرد: موضوعات به تدریج ایجاد شده و به تدریج نیز باید در آنها تغییر ایجاد شود؛ البته در جوامعی که از فرهنگ قدیمی‌تری برخوردار هستند موضوعات سلبی هستند که برخی از این موضوعات خوب هستند و به عنوان فرصت باید دیده شوند و برخی رفتارها نیز باید به تدریج از جامعه حذف شوند.

لاریجانی با بیان اینکه موضوع امر به معروف و نهی از منکر یکی از موارد صیانت بخش در جامعه است گفت: این موضوع در قانون اساسی نیز آمده اما به نظر می‌آید برخی اوقات خجالت می‌کشیم درباره آن حرف بزنیم این در حالی است که امام حسین (علیه السلام) هم یکی از ابعاد قیام خود را توجه به امر به معروف و نهی از منکر اعلام کرده‌اند ولی در جامعه انگار مورد غفلت سرنوشت‌ساز قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه شاهد برخی از مشکلات در حوزه جامعه هستیم گفت: یکی از این مشکلات آسیب‌های اجتماعی است که برخی ریشه در قبل از انقلاب و برخی دیگر مربوط به بعد از انقلاب هستند که مثلاً روند صعودی طلاق که باید مورد توجه باشد از این دسته است یا همچنین روند اعتیاد که آن هم در حال رشد است و در مجموع روند آسیب‌های اجتماعی روند رشد یافته است.

رئیس مجلس با اشاره به اینکه آسیب‌های اجتماعی خود را به سرعت بروز نمی‌دهند خاطرنشان کرد: آنها مثل خُره هستند و جامعه را می‌خورند.

علی لاریجانی در ادامه با بیان اینکه روابط اجتماعی از جنس روابط عاطفی خانوادگی نیست خاطرنشان کرد: این روابط از نوع هم سرنوشتی است که هر چقدر این هم سرنوشتی را بیشتر کنیم جامعه قوی‌تر می‌شود و آسیب‌های اجتماعی به این موضوع خلل وارد می‌کنند و اگر ارزیابی‌ها جدی باشد باید به این موضوع پرداخته شود.

وی در ادامه با بیان اینکه از دیگر حوزه‌هایی که باید به آن توجه شود حوزه اقتصادی است خاطرنشان کرد: در این حوزه چالش‌های متعددی داریم؛ بعد از انقلاب متوسط رشد ما ۳ درصد، بیکاری ۱۲ درصد و تورّم ۲۰ درصد بوده که این نشان دهنده مشکل ساختاری است که هرچند جنگ و تورم به همراه مدیریت‌های مختلف وجود داشته اما معدل این موضوعات همین است که این معدل برای جامعه‌ای که می‌خواهد رشد جهش‌وار داشته باشد جالب نیست.

رئیس مجلس با بیان اینکه شهید مطهری می‌گوید؛ اگر جامعه‌ای از اقتصاد سالم برخوردار نباشد نمی‌تواند به آرمان‌های متعالی دست پیدا کند گفت: اقتصاد سالم اقتصادی است که در آن ثروت متولد می‌شود و اقتصادی با قدرت درونی است که می‌تواند صادر کننده باشد.

لاریجانی با اشاره به اینکه یک جریان سوسیالیستی در اقتصاد ایران وجود دارد که از موانع اقتصاد ما است گفت: این جریان چون در میان روشنفکران ما بوده در جریان اقتصادی ما نشسته است و تبعات خود را در موضوع ابلاغ سیاست‌های اصل ۴۴ توسط رهبر انقلاب نشان داده است.


وی افزود: ببینید این اصل ۴۴ چگونه اجرا شد، شرکت‌ها را از یک دستگاه تخصصی گرفتند و به یک دستگاه غیر تخصصی دادند در حالی که قرار بود چیزهایی که در دست دولت تلنبار شده بود را به بخش خصوصی دهند.

نظر شما