شناسهٔ خبر: 117770 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

اسدالله عسگراولادی افشاگری کرد

اسدالله عسگراولادی رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین با بیان "هم اکنون در دوره پساگفتگو و نه پساتحریم قرار داریم"، گفت: هیئت‌های زیاد تجاری به‌ویژه از کشورهای اروپایی به ایران آمده‌اند، اما همه آنها فروشنده هستند، کاری نبوده‌اند و هیچ‌گونه طرح اجرایی نداده‌اند.

به گزارش «نماینده»، اسدالله عسگراولادی در مصاحبه رادیو اقتصاد با بیان اینکه حضور این هیئت‌های خارجی هیچ دستاورد عینی و کاربردی برای ایجاد تحول مثبت در اقتصاد ایران نداشته است، گفت: همه اینها فقط هزینه دارد و در این هیئت‌ها همه برای فروش کالا و خدمات و ارزیابی فرصت‌های جدید در بازار ایران هستند و متأسفانه ندیدیم خریدارانی هم در میان این هیئت‌ها به ایران سفر کنند.

عسگر‌اولادی گفت: دیده نشده است که هیئت‌های خارجی با بانک‌های ایرانی و دیگر بنگاه‌های ایرانی تجاری مذاکره و برای دوره‌ آتی برنامه‌ریزی کنند و طرح‌های همکاری خود را مشخص کنند.
وی افزود: البته دولت باید الگوی اقتصاد مقاومتی را متناسب با خط مقام معظم رهبری (سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی) اجرایی کند، اما در بدنه دولت این اراده دیده نمی‌شود.
عسگراولادی تصریح کرد: اصلی‌ترین شاخص اقتصاد مقاومتی این است که ما را از تکیه آسیب‌پذیر به فروش مواد خام اعم از نفت و ذخایر معدنی، وابستگی به ارز خارجی و واردات کالاهای مصرفی بی‌نیاز یا کم‌نیاز کند و نباید سرنوشت اقتصادی ایران را به برجام و خارجی‌ها گره بزنیم.
وی افزود: از دولت انتظار داریم در هیئت‌هایی که به خارج اعزام می‌شوند یا در میزبانی از هیئت‌های خارجی حتماً از طرف ایران هم صادرکنندگانی حضور یابند و نباید اجازه دهیم هیئت‌های خارجی به‌طور یکطرفه برای فروش کالا و خدمات خود به ایران بیایند.
عسگراولادی گفت: تاکنون فقط هزینه میزبانی از هیئت‌های خارجی را پرداخت کرده‌ایم و تا حدودی هتل‌های ما شلوغ شده است، اما دستاورد عینی از این حضور و طرح سرمایه‌گذاری خاصی دیده نشده است.
وی با بیان "در حال حاضر اصلی‌ترین دغدغه دولت و جامعه، بیکاری گسترده به‌ویژه در میان تحصیلکردگان دانشگاهی است"، گفت : دولت باید همه امکانات خود را برای توسعه بازار کار به‌کار گیرد و رونق تولید داخلی و توسعه صادرات در اولویت باشد.
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین در ادامه گفت: در دوره جدید باید واردات کالاهای مصرفی به‌شدت محدود شود و برای تأمین نیاز داخل از ظرفیت بنگاههای اقتصادی کشور حمایت کنیم.
عسگراولادی افزود: دولت می‌تواند با استفاده از ابزار تعرفه واردات مواد اولیه و کالاهای سرمایه‌ای را ساماندهی کند، اما باید واردات کالاهای مصرفی محدود شود.
وی تصریح کرد: هر نوع سیاست و الگوی اقتصادی برای رشد و توسعه داشته باشیم، باید به اقتصاد مقاومتی تکیه کنیم و نباید با این موضوع هم سلیقه‌ای برخورد شود.
عسگراولادی درباره همکاریهای تجاری با چین هم گفت: به طرف‌های چینی اعلام کرده‌ایم در دوره جدید به‌دنبال سرمایه‌گذاری مشترک و صادرات به بازارهای ثالث هستیم و باید در این زمینه هم همکاری کنند و نباید نگاه صرف صادراتی به بازار ایران برای محصولات نهایی داشته باشند.

نظر شما