شناسهٔ خبر: 117621 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

سردار ذوالفقاری در همایش مشترک استانداران و سفرا:

۱۲۰۰ باند موادمخدر را متلاشی کردیم/ ۵۰۰هزار مهاجر غیرقانونی در کشور

ذوالفقاری معاون امنیتی انتظامی وزرات کشور از اقدامات برخی کشورهای همسایه در متوقف کردن ترانزیت جمهوری اسلامی انتقاد کرد.

به گزارش «نماینده» حسین ذوالفقاری معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور امروز در نشست استانداران و سفرا و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، با بیان اینکه در منطقه‌ای قرار گرفته‌ایم که امنیت با چالشی جدی روبرو است، گفت: با تمام اقداماتی که انجام می‌دهیم اما در عرصه بین‌المللی خیلی وقت‌ها بدهکار می‌شویم شما همین کشور ترکیه را ببینید یک زمانی مهاجرت‌های غیرقانونی از این کشور به سمت اروپا شکل گرفت که بلافاصله اتحادیه اروپا کمک‌های مالی به ترکیه برای جلوگیری از این کار اختصاص داد اما باید این سوال را باید پرسید که ما توانستیم از این فرصت‌های بین‌المللی استفاده کنیم شاید هم زبان‌مان در این حیطه کارایی‌ نداشته است.

وی به ارائه آماری در زمینه مقابله با گروه‌های پخش کننده مواد مخدر پرداخت و گفت: ما هزار و ۲۰۰ باند مواد مخدر را متلاشی کرده‌ایم بیش از ۳۵۰ هزار قاچاقچی شناسایی شده‌اند که در این راستا ما ۴ هزار شهید و ۱۲ هزار مجروح برای مبارزه با مواد مخدر تقدیم انقلاب کرده‌ایم.

معاون امنیتی وزارت کشور افزود: ما در کشورمان حدود ۵۰۰ هزار مهاجر غیرقانونی و یک میلیون ۵۰۰ هزار مهاجر مجاز داریم، ۴۰۰ هزار دانش‌آموز از همین مهاجران حدود ۱۰۰۰ مدرسه دو شیفته را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین بیش از ۳۶۰ هزار فرصت شغلی را اتباع مجاز در کشورمان اشغال کردند بنابراین باید به دنبال این باشیم که با وجود این همه مهاجر توانسته‌ایم از فرصت‌های بین‌المللی استفاده کنیم.

وی با اشاره به اقدامات جمهوری اسلامی ایران در مقابله با انتقال تروریست‌ها در مرزهای کشور اظهار داشت: حدود ۷۲۱ پایگاه مرزی را در این راستا مستقر کرده‌ایم همچنین اقدامات الکترونیکی و اپتیکی و پوشش هوایی را نیز برقرار کرده‌ایم.

وی اظهار داشت: در زمینه امضای همکاری با دیگر کشورها، با ۳۶ کشور اسناد همکاری امنیتی امضا کردیم که ۱۶ کشور در حد موافقت‌نامه، ۲۲ کشور در حد یادداشت تفاهم و با ۹ کشور در زمینه قراردادهای چند جانبه تفاهم‌هایی داشته‌ایم.

ذوالفقاری، با انتقاد از برخورد نامناسب کشورهای همسایه از توقف ترانزیت‌های ایران گفت: اخیرا یکی از کشورهای همسایه ما حدود ۳ تا ۴ روز کامیون‌های ما را در داخل نگاه داشته بودند که وقتی می‌خواستیم برای آنها محدودیت‌های متقابل برای آنها ایجاد کنیم متاسفانه تدبیر و وحدت در کشورمان در این زمینه وجود نداشت.

وی ضرورت تسهیل در صدور ویزا را از دیگر اقدامات وزارت کشور در جهت جلوگیری از مهاجرت‌های غیرقانونی عنوان کرد و گفت: به روایت آمار ستاد مبارزه با قاچاق مواد مخدر حدود ۹۰ درصد از کالاهای قاچاقی وارد بازار می‌شود و آن میزانی هم که وارد نمی‌شوند به شکل دیگری و پس طی مسیری مجددا وارد بازار می‌شوند این در حالی است که ما هزینه‌های زیادی را برای مقابله و برخورد با اینگونه اقدامات انجام می‌دهیم. اما نه تنها مثمر فایده نمی‌شود بلکه حقوق دولت هم در این زمینه نادیده گرفته می‌شود بنابراین باید فکر اساسی برای مقابله با این ورودهای غیرمجاز داشته باشیم.

وی گفت: طبق قوانین ایران اگر شناور غیرقانونی وارد آب‌های ما شوند و مورد نداشته باشد پس از ۴۸ ساعت آزاد می‌شود این قانون برای ما در سایر کشورها اجرا نمی‌شد که موفق شدیم این قانون را تغییر دهیم و علاوه بر ۴۸ ساعت تشریفات لازم باید طی شود. 

نظر شما