شناسهٔ خبر: 117606 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

زمان تحویل اس-۳۰۰ روسی به ایران

اس 300 سخنگوی هیئت روسی اعزامی به نمایشگاه هوایی دوبی می‌گوید قرارداد فروش سامانه‌های دفاعی اس-۳۰۰ به ایران زودتر از اوایل سال ۲۰۱۶ امضا نمی‌شود.

به گزارش «نماینده»، دولت روسیه روز دوشنبه گفت قرارداد تحویل سامانه دفاعی اس-۳۰۰ زودتر از اوایل سال  ۲۰۱۶ امضا نمی‌شود.

این خبر را سخنگوی هیئت اعزامی روسیه به نمایشگاه نظامی دوبی به خبرگزاری تاس اعلام کرده است.

وی گفته است: «گفت‌وگوها با طرف ایرانی برای شکل دادن به تصویر سامانه دفاع موشکی اس-۳۰۰ در جریان است و زودتر از اوایل سال آینده تکمیل نمی‌شود.»

به گفته او، شرکت «آلماز آنتی» که مسئولیت اصلی اجرای قرارداد را بر عهده دارد، می‌تواند اطمینان دهد که این سامانه‌ها ۱۸ ماه پس از امضای قرارداد به ایران تحویل داده شوند.  

تاس نوشته است که هنوز مشخص نیست که ایران کدام مدل اس-۳۰۰ را دریافت کند. سامانه اس ۳۰۰PMU-۱ مدلی بود که ایران در ابتدا سفارش داده بود، اما مسکو می‌گوید تولید آن متوقف شده است. گفته می‌شود که مسکو سامانه اس ۳۰۰VM را به تهران پیشنهاد کرده است.

روسیه به موجب قراردادی که در سال ۲۰۰۷ با ایران امضا کرد باید دست‌کم پنج سامانه دفاع هوایی اس-۳۰۰ را به ایران تحویل می‌داد. مسکو در سال ۲۰۱۰ با این بهانه که فروش این سامانه به ایران خلاف قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران است از تحویل آن به تهران امتناع کرده بود.

وزارت دفاع ایران به دنبال این تصمیم مسکو، از طرف روسی به دادگاه بین المللی شکایت کرده و خواستار دریافت غرامتی معادل ۴ میلیارد دلار شده بود.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه روز ۲۴ فروردین با صدور حکمی، ممنوعیت خودخوانده تحویل این سامانه دفاعی به ایران را لغو کرد. با این حال، مسکو تاکنون تاریخ مشخصی برای تحویل این سامانه مشخص نکرده است.

دو هفته قبل مقامات روس اعلام کردند که ممکن است تهران سامانه به روزشده‌‌ای را از مسکو دریافت کند. روسیه می‌گوید تهران پیش از دریافت اس-۳۰۰ باید شکایت خود را پس بگیرد.  

نظر شما