شناسهٔ خبر: 117384 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

گزارش«نماینده» از وضعیت انتخاباتی خراسان رضوی؛

آیا دو قطبی "نجفی-جلیلی" در مشهد شکل می گیرد؟/احمدی نژادی های خراسان هنوز بلاتکلیف اند/ بازی یاران قالیباف در زادگاه شهردار تهران!

انتخابات-خراسان رضوی اصولگرایان مشهد در سه ضلع(۲+۱) انتخابات را رصد و و برهمگرایی و دست یابی به فهرست انتخاباتی تاکید دارند، در جریان رقیب هم استراتژی، دست یابی به فهرست انتخاباتی "اصلاح طلبان اعتدال گرا" تدوین شده است.

«نماینده» - «خراسان رضوی» پایتخت مذهبی ایران، در سال انتخابات کانون توجه و رصد احزاب، تشکل ها و کنشگران سیاسی قرار گرفته چرا که در جغرافیای سیاسی ایران از اهمیت و جایگاه ارزنده ای برخوردار است بنابراین مدتی است اصولگرایان، اصلاح طلبان و اعتدال گرایان فعالیت های تشکیلاتی خود را در پشت صحنه آغاز کرده اند تا در زمان معین، بازیگران آنها به صحنه رقابت ورود کنند و به مردم معرفی شوند.

اصولگرایان مشهد در سه ضلع تعریف می شوند، این اضلاع جداگانه پس از رایزنی ها و حضور در شورای مرکزی اصولگرایان به جمع بندی نهایی پیرامون فهرست انتخاباتی خواهند رسید. "جبهه پیروان خط امام و رهبری، جبهه پایداری و حامیان شهردار تهران" سه ضلع تاثیرگذار در خراسان رضوی محسوب می شوند البته در این بین نمی توان نقش سعید جلیلی را هم نادیده گرفت زادگاه او همچون محمد باقر قالیباف مشهد است اما جبهه پایداری انقلاب اسلامی تفکر و بینش وی را نمایندگی می کند و در انتخابات سال ۹۲ از او حمایت کردند و همین استراتژی در صورت کاندیداتوری این استاد دانشگاه امام صادق اعمال خواهد شد.

در این بین باید اشاره ای نیز به خوابی که احمدی نژادی ها برای حوزه انتخابیه خراسان رضوی دیده اند اشاره شود، نام تعدادی از مدیران و نزدیکان رئیس جمهور پیشین به عنوان کاندیداهای احتمالی اعلام شده و تا به امروز از سوی آنها این موضوع تکذیب نشده است.

وضعیت کنونی خراسان رضوی در خانه ملت

نمایندگان کنونی بهارستان از لحاظ سیاسی اصولگرا و در فراکسیون اصولگرایان عضویت دارند و تعدادی از آنها هم پس از به روی کارآمدن دولت تدبیر و امید نسبت به نحوه مذاکرات انتقاداتی مطرح کرده بودند. جریان رقیب هم با توجه به کنش و واکنش نمایندگان اصولگرای مشهد در مجلس نهم عزم را جزم کرده تا با قدرت وارد میدان رقابت شود از این رو نزدیکان محمد رضا عارف به همراه اعتدال گرایان پازل این جریان را در انتخابات(حوزه خراسان رضوی) تکمیل می کنند.

جبهه آرمان خواهان واقع بین از تشکل های اصولگرا شناخته می شود، تشکلی که اسفند سال گذشته با حضور چهره های اصولگرا در مشهد اعلام موجودیت کرد و اخیرا هم تحلیل راهبردی خود را پیرامون» نفوذ پسا «برجام» ارائه داد، دو چهره همسو با این تشکل کاندیداهای احتمالی انتخابات مجلس هستند، افرادی که اگر قصد حضور در انتخابات داشته باشند همراه با اصولگرایان در کنار سامانه انتخاباتی آنان قرار خواهند گرفت.

** از اصولگرایان آرمان خواه تا یاران شهردار تهران

براساس آخرین اخبار، سعید احدیان مدیر مسئول روزنامه خراسان و دبیر جبهه آرمان خواهان و همچنین امیر خوراکیان کاندیداهای احتمالی مجلس از حوزه خراسان رضوی خواهند بود. علاوه بر این دو چهره تشکیلاتی می توان از دبیر جبهه پیروان خط امام و رهبری در مشهد نام برد، سید محسن بنی هاشم نیز در برخی از محافل به عنوان کاندیدای احتمالی اصولگرایان نام برده شده است.

در کنار این چهره های اصول گرا، به یک نیروی نزدیک و همسو با رئیس مجلس خواهیم رسید، گفته می شود محمد جواد آرین منش که سابقه حضور در پارلمان در دوره های هفتم و هشتم را دارد و دبیر حزب موتلفه در خراسان رضوی است در صورت حضور در انتخابات هم جهت با برنامه های رئیس بهارستان شرکت خواهد کرد.

قالیبافی ها اما تاکنون چهره شاخصی وارد بازی انتخابات نکرده اند، در بین آنان سه چهره در معادلات انتخابات ایفای نقش می کنند که فقط یک نفر بیشتر شناخته می شود آنهم به دلیل فعالیتش در سانه و گروه مجلات همشهری است.

سید مجید حسینی"مدیر عامل سابق گروه مجلات همشهری" است، البته وی مدتی از مرکزیت یاران قالیباف جدا شده است با این حال منابع استان و رسانه های محلی او را در ضلع شهردار تهران قرار داده اند.

بیش از ۱۰ کاندیدا در حوزه انتخابیه چناران، طرقبه و شاندیز تمایل ورود و رقابت در عرصه انتخابات را دارند اما در این بین نام دو چهره اصولگرا بیش از دیگران قابل توجه است. محمد دهقان و محمد عظیمی دو چهره اصولگرایی هستند که از شانس بیشتری برای حضور در فهرست اصولگرایان برخوردارند.

دهقان عضو هیئت رئیسه مجلس و عضو شورای مرکزی جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی است. محمد عظیمی نیز سابقه حضور در مجلس دارد و هم اکنون با جامعه نمایندگان ادوار مجلس و جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی همکاری تشکیلاتی می کند.

** احمدی نژادی ها در بلاتکلیفی

یاران احمدی نژاد برخلاف اصولگرایان از سابقه تشکیلاتی و حزبی  قوی و مستحکمی برخوردار نیستند. دو مشاور رئیس جمهور سابق در کانون توجه فعالان سیاسی و رسانه های خراسان هستند، قرار است جواد شمقدری و مهدی کلهر در انتخابات ثبت نام کنند البته یک منبع آگاه به «نماینده»، گفت: احتمال حضور شمقدری بیشتر از کلهر است. هنوز نحوه ورود و تمایل این دو چهره نزدیک به احمدی نژاد در بین جریانهای تاثیرگذار انتخابات اعلام نشده است.

** اصلاح طلبان با فهرست"اصلاح طلبان اعتدال گرا" خواهند آمد

اصلاح طلبان و اعتدال گرایان یک ضلع انتخابات هستند بخصوص پیوندی که قرار است بین این دو جریان در انتخابات بسته شود به همین جهت چهره های شاخص این دو جریان، نیروهای تاثیرگذارشان را به صحنه خواهند آورد، نیروهایی که پیش از این در انتخابات سال ۹۲ در کنار حسن روحانی و محمد رضا عارف قرار داشتند.

سید حسن رسولی عضو بنیاد امید ایرانیان و رئیس ستاد انتخابات عارف در انتخابات مجلس به احتمال زیاد از حوزه انتخابیه کاشمر، بردسکن و خلیل آباد خواهد آمد. وی در دولت اصلاحات(دوره دوم) استاندار خراسان رضوی بود و در انتخابات سال ۹۲ هم سخنگویی ستاد عارف را برعهده داشت.

غلام رضا انصاری عضو اصلاح طلب شورای شهر تهران و همچنین عضو حزب حاشیه ساز اتحاد ملت دیگر کاندیدای احتمالی اصلاح طلبان در انتخابات مجلس است.

رئیس ستاد عارف در خراسان رضوی در انتخابات ریاست جمهوری و همچنین قائم مقام ستاد روحانی در سال ۹۲ دو چهره همسو با معاون اول دولت اصلاحات و رئیس جمهور کنونی شناخته می شود، استراتژی اساسی این دو جریان(اصلاح طلبان و اعتدال گرایان) در انتخابات، همسویی با یکدیگر و دست یابی به فهرست انتخاباتی "اصلاح طلبان اعتدال گرا" تدوین شده است.

همچنین از سبزوار و قوچان خبر می رسد دو فعال حزبی اصلاح طلب قصد کاندیداتوری در انتخابات دارند، محمد رضا راه چمنی"دبیرکل حزب وحدت و همکاری ملی" و محمد باقر ذاکری"فعال سیاسی اصلاح طلب" به ترتیب از سبزوار و قوچان داوطلب انتخابات خواهند شد.

محمد باقر ذاکری پیش از این عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی بود اما پس از فتنه ۸۸ و عدم فعالیت این حزب، وی اعلام  کرد «دیگری حزبی وجود ندارد که بخواهد تشکیل شود».

داوطلبان انتخاباتی محدود به فعالان سیاسی نمی شوند، نام غلامحسین شافعی"رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران" در فهرست کاندیداهای احتمالی ثبت شده، کاندیدایی که به جریان اعتدال نزدیک است.

پس از عبور از اسامی کاندیداهای احتمالی به دو چهره نام آشنا در عرصه سیاسی خواهیم رسید، چهره هایی که در صورت کاندیداتوری در انتخابات رقابت اصلی بین آنها شکل خواهد گرفت و هرکدام می توانند در محوریت فهرست انتخاباتی جریان متبوعشان ایفای نقش کنند.

رسانه های اصلاح طلب بویژه رسانه های کارگزاران مدتی است از این چهره حمایت می کند. ابتدا اکبر منتجبی"جانشین سردبیر هفته نامه صدا" در صفحه اینستاگرامش به حمایت از وی پرداخت و سپس روزنامه خانوادگی آیت الله هاشمی برای او سنگ تمام گذاشت.

محمد علی نجفی"وزیر اسبق آموزش و پرورش، رئیس اسبق سازمان برنامه و برنامه و رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی" اخیرا مورد توجه همفکرانش قرار گرفته به طوری که کارگزارانی ها و رسانه های آنها او را در حد سرلیست اصلاح طلبان معرفی کرده اند.

در کنار نجفی اصولگرای انقلابی قرار می گیرد، فردی که قبلا سابقه حضور در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری را تجربه کرده است و اکنون به عنوان یک چهره شناخته شده می تواند در انتخابات ظاهر شود.

سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی مدت ها است از سوی رسانه ها به عنوان کاندیدای اصولگرایان در قم و مشهد معرفی می شود، یکی از نمایندگان کنونی مشهد به «نماینده»، می گوید: اگر قرار است جلیلی در انتخابات بیاید احتمال زیاد از مشهد خواهد آمد. این در حالی است که جلیلی همچون نجفی رسما درباره حضورش اظهار نظری نکرده است.

اسامی کاندیداهای احتمالی براساس آخرین اخبار در گزارش آمده است و پایگاه اطلاع رسانی «نماینده» حق اظهار نظر آنان را محفوظ می داند.

نظر شما