شناسهٔ خبر: 117272 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ

نظر جالب کفاشیان درباره«کی روش»

کفاشیان و کی روش 43 رئیس فدراسیون فوتبال معتقد است که سرمربی پرتغالی تیم ملی از خیلی‌های دیگر که ایرانی هستند، ایرانی‌تر است.

به گزارش «نماینده»، علی کفاشیان با رد این مسئله که حاشیه‌های اخیر فدراسیون فوتبال و تیم ملی و مصاحبه‌های علیرضا اسدی و کارلوس کی‌روش علیه یکدیگر درگیری بوده است، گفت: فوتبال خانواده بزرگی دارد و فقط مختص یک قشر خاص نیست. اختلاف سلیقه هم همه جا هست. مربیان یک خانواده هستند، داوران یک خانواده هستند و همه آنها در کنار هم خانواده بزرگ فوتبال را تشکیل می‌دهند. به طور مثال شاید یکی قضاوت داوری را بپسندد و دیگری نپسندد.  

وی ادامه داد: ما هم که بچه بودیم در خانواده با یکدیگر دعوا می‌کردیم. از قدیم گفته‌اند که در خانواده اگر گوشت یکدیگر را بخورند، اما استخوان هم را دور نمی‌ریزند. در خانواده فوتبال هم انتقاد باید انجام شود و اختلاف سلیقه هم وجود دارد، اما نباید این انتقادها به بیرون درز پیدا کند. یکسری هم به این مسائل دامن می‌زنند.

رئیس فدراسیون فوتبال که با محمد مایلی‌کهن در شبکه خبر حضور یافته بود، یادآور شد: مایلی‌کهن استاد من است و زمانی با او در دفتر امور مشترک فدراسیون‌ها همکار بودیم. همان موقع هم برخی می‌خواستند به مسائل دامن بزنند و بین ما دعوا راه بیندازند، اما اینطور نمی‌شد. وقتی چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد برخی تحمل کرده و برخی دیگر هم مصاحبه می‌کنند. در حال حاضر هم می‌گویم که برخی از برخوردهای اخیر جالب نبوده است.

کفاشیان اضافه کرد:‌ در فدراسیون فوتبال دو بخش داریم که اداری و اجرایی جداگانه هستند و بخش فنی هم جداگانه از این بخش‌هاست، اما این دو بخش باید با هم کار کنند. این اختلاف‌ها نیز از زمانی آغاز شد که اسدی به فدراسیون آمد و جلساتی با کی‌روش داشت و نظراتش را گفت. من همان موقع هم به کی‌روش گفتم که اینها نظر است و در کار او مانعی ایجاد نمی‌کند، چون مسئولیت تیم ملی با خود من است. نبی کمی نرم‌تر با مسائل برخورد می‌کرد اما اسدی انتقادات‌هایش را اعلام می‌کند.

وی با بیان اینکه تیم ملی در اولویت برنامه‌های فدراسیون فوتبال قرار دارد، اظهار داشت: بعضی مواقع مصاحبه‌هایی می‌شود که چندان جالب نیست. در این خصوص هم به سرمربی تیم ملی و هم به اسدی گفته‌ام که باید از این مسائل گذشت تا به تیم ملی ضربه نخورد.

کفاشیان که اجازه مصاحبه به کارلوس کی‌روش و اسدی را نداده بود تا بتوانند پاسخگوی مسائل باشند، در این خصوص گفت: تیم ملی اردوی خود را آغاز کرده است و از کی‌روش خواسته‌ام تمرکزش را روی کار بگذارد و به مسائل فنی بپردازد. بعد از بازی‌های تیم ملی وقت هست و هم کی‌روش و هم اسدی این حق را دارند که صحبت کنند.

رئیس فدراسیون فوتبال در واکنش به انتقادهایی که محمد مایلی‌کهن به کارلوس کی‌روش انجام داد، خاطرنشان کرد: همین کی‌روش که مایلی‌کهن از او انتقاد می‌کند، وقتی به ایران آمد تیم ملی ما چهارم و پنجم آسیا بود که ما با او به رتبه اول صعود کردیم و چند سال است در این رتبه باقی ماندیم. تمام خواسته‌های و اهدافی هم که داشتیم را با این مربی به سرانجام رساندیم. بازیکنان شدیداً به کی‌روش علاقه‌مند هستند و او توانسته تیم ملی را به جام جهانی ببرد. مردم هم از او راضی هستند و بعد از عملکردی که این مربی داشت در هیئت رئیسه به این نتیجه رسیدیم که او را حفظ کنیم.

کفاشیان با اشاره به انتقادهایی که کارلوس کی‌روش از امکانات تیم ملی دارد، گفت: نباید کتمان کرد که در حال حاضر شرایط خوبی داریم. کی‌روش می‌گوید که زمین تمرینی مناسب نداریم و این درست است. چمن ما در سطح بالایی نیست، حقوق کادرفنی عقب افتاده است و این امکاناتی است که شاید دیگر کشورهای همسطح ما خیلی راحت آن را تامین می‌کنند، اما خوشبختانه ما با همین حداقل‌ها توانسته‌ایم نتایج خوبی بگیریم. باید از تنش و حاشیه دور شویم و کمک کنیم که کارها به خوبی انجام شود.

وی با رد این مسئله که پرونده‌ای از کارلوس کی‌روش و آل‌اشپورت در کمیته اخلاق وجود داشته است، افزود: موارد دیگری در کمیته اخلاق وجود داشت. اعضای پیشین کمیته اخلاق هم بعد از استعفایی که دادند و ما هم پذیرفتیم، بدون داشتن مسئولیتی برخی مسائل را علیه کی‌روش مطرح کردند و سرمربی تیم ملی فکر کرد مسائلی که مطرح شده، در کمیته اخلاق پرونده شده است. من به او توضیح دادم که اصلاً پرونده‌ای در کمیته اخلاق وجود ندارد و قرارداد او با آل‌اشپورت هم پیش من است.

رئیس فدراسیون فوتبال که با انتقادهایی از سوی مایلی‌کهن روبرو شده بود با بیان اینکه این مربی همیشه مسائل را به صورت انتقادی مطرح می‌کند، اظهار داشت: چیزی که برای ما ارزش داشت، رفتن تیم به جام جهانی بود که محقق شد. کی‌روش همیشه بهترین امکانات را برای تیم ملی و بازیکنان می‌خواهد و از تیمش هم دفاع می‌کند. اگر هم حرصی خورده است برای بازیکنان تیم ملی بوده و باید به این مسئله هم توجه کنیم در زمان او تیم ملی یک دست بوده است.

کفاشیان با اشاره به بیرون گذاشته شدن بازیکنانی مانند مهدی رحمتی، هادی عقیلی و محمدرضا خلعتبری از تیم ملی افزود: اگر برخی بازیکنان هم بیرون گذاشته شدند، برای یکدست شدن تیم بوده، نه اینکه در تیم بخواهیم تک ستاره داشته باشیم. صحبت کردن درباره مسائل فنی هم تخصص من نیست و تخصص من مدیریت است، به همین دلیل نمی‌توانم بگویم که فلان بازیکن در تیم ملی باشد یا نباشد.

وی در پاسخ به این سؤال مایلی‌کهن که از نظر مقام در فدراسیون فوتبال علیرضا اسدی جایگاه بالاتری دارد یا کارلوس کی‌روش که سرمربی تیم ملی به خودش اجازه می‌دهد به دبیرکل فدراسیون فوتبال توهین کند، گفت: هر کدام وظیفه‌ای را انجام می‌دهند و هیچکدام بالاتر از دیگری نیست. اسدی هم چند ماه است که به فدراسیون فوتبال آمده و باید با مسائلی که وجود دارد پیش بیاید و تاکنون هم تمام کارهایی که وظیفه‌اش بوده انجام داده و با تیم ملی همه نوع همکاری انجام داده است.

رئیس فدراسیون فوتبال با اشاره به دعوای بین کی‌روش و اسدی و این مسئله که کدام یک شروع کننده دعوا بوده‌اند، خاطرنشان کرد: صحبت‌هایی شده و هر دو طرف پاسخ‌هایی داده‌اند. شروع کننده این مسائل هم رسانه‌هایی بودند که هر دو طرف را تحریک می‌کردند و یکسری هم مسائلی را به میان کشیدند. ما یک خانواده هستیم که اسدی و کی‌روش هم بچه‌های خانواده هستند و باید آنها را آشتی بدهیم. دنبال این کار هم هستیم و حالا اگر کی‌روش هم حرفی زده است شاید از نظر روحی خوب نبوده، بیماری داشته یا مشکلاتی وجود داشته است.

کفاشیان با توجه به اینکه انتقادهای مایلی‌کهن نسبت به کی‌روش ادامه داشت، تاکید کرد: کی‌روش از ما ایرانی‌تر است. ما این مربی را به کار گرفتیم و نتایجی را که خواستیم، گرفته و مسائلی که نیازمان بوده را انجام داده است. ما هم از عملکرد سرمربی تیم ملی راضی بودیم و عملکرد تیم ملی در جام جهانی هم مورد ارزیابی فنی قرار گرفته و مورد رضایت بوده است.

رئیس فدراسیون فوتبال گفت:‌ قرارداد کی‌روش را تمدید کردیم، در حالی که شاید برخی مخالف بودند یا گفتند مربی داخلی در تیم ملی بگذاریم. اکنون هم کی‌روش سرمربی تیم ملی است و تا زمانی که باشد از او شدیداً حمایت می‌کنیم. در ارتباط با مصاحبه‌های اخیر هم با او صحبت کردیم و برخورد داشتیم. اهانتی هم اگر شده باشد، مورد پسند ما نیست.

کفاشیان ادامه داد: کی‌روش از خیلی ایرانی‌ها ایرانی‌تر است و به تیم ملی تعصب دارد. کسانی که می‌گفتند ایرانی هستیم، در جایی که به کار اصلی رسیده بودیم، کارشان را رها کردند، اما کی‌روش همیشه روی تیم ملی تعصب داشته است. باید ببینید در تیم ملی چه کار کرده که از سوی بازیکنان هم اینگونه حمایت می‌شود.

رئیس فدراسیون فوتبال در واکنش به این مسئله که چگونه به تیم ملی تعصب دارد که یک بازی لیگ را از نزدیک ندیده و تا به حال به شهرستان‌ها نرفته است، گفت: کی‌روش تخصص دارد و تا آنجایی که من دیده‌ام، حتی زمانی که لیگ برگزار نمی‌شود به همراه کادرفنی تیم ملی تمام بازی‌ها را آنالیز کرده و مورد مطالعه قرار می‌دهند. وقتی چنین مسائلی وجود دارد، دیگر نیاز نیست بیاید و مقابل تلویزیون بازی را ببیند.

کفاشیان در پاسخ به سؤال مایلی‌کهن مبنی بر اینکه پس یواخیم لو، سرمربی تیم ملی آلمان اشتباه می‌کند که به انگلیس می‌رود تا بازی مسعوت اوزیل و لوکاس پودولسکی را از نزدیک ببیند، اظهار داشت: من یواخیم لو را نمی‌شناسم! مثل کی‌روش که گفته بود اسدی را نمی‌شناسم! کی‌روش هم بازی‌ها را دیده و این همه لژیونر خوب به تیم ملی آورده است.

"اگر کی‌روش را مردم می‌خواهند پس یک نظرسنجی هم گذاشته شود تا ببینید مردم رحمتی را می‌خواهند یا نه. این دروازه‌بان از سرمایه‌های فوتبال است. اگر فرزند شما اشتباهی کند، آیا سر او را می‌برید یا کاری می‌کنید به اشتباهش پی ببرد؟ " رئیس فدراسیون فوتبال در واکنش به این صحبت‌های مایلی‌کهن گفت: سر او را نمی‌برم، اما اجازه هم نمی‌دهم که بازی کند. البته باید ببینم اشتباه او چه بوده است! بالاخره سلیقه‌ها متفاوت است و وقتی صحبت از سرمایه می‌کنیم باید به همه سرمایه‌ها میدان داد و تنها کسی که در این خصوص محق است تا بازیکن برای تیم ملی انتخاب کند، سرمربی تیم ملی است.

وی که مقابل انتقادهای مایلی‌کهن لبخند می‌زد و با خنده به سؤالات پاسخ می‌داد در میان صحبت‌های خود به مدیرفنی تیم فوتبال امید گفت: بهتر است کمی به اعصاب خود مسلط باشید!

"مایلی‌کهن تا همین حالا که کلی برای تیم امید به عنوان مدیرفنی زحمت کشیده است، نه قراردادی بسته و نه چیزی گرفته است". کفاشیان با بیان این جمله خطاب به مایلی‌کهن گفت: شما هم جزو خانواده فوتبال هستید، اما شمایی که ایراد می‌گیرید و می‌گویید چرا کی‌روش علیه اسدی مصاحبه کرده است، خودتان چرا علیه خانواده‌ای که جزو آن هستید مصاحبه کردید؟ علیه نایب رئیس فدراسیون فوتبال و سرمربی تیم ملی مصاحبه کردید و خودتان که به بقیه ایراد می‌گیرد، ایراد خودتان را هم ببینید. من به کی‌روش می‌گویم مصاحبه نکند، او می‌گوید پس به مایلی‌کهن هم بگویید که مصاحبه نکند. شما حد و حدود خود را نمی‌دانید.

پس از این صحبت‌های کفاشیان، مایلی‌کهن اعلام کرد "چرا کی‌روش می‌گوید اسدی را وزارت ورزش روی کار آورده و اگر اینطور است خود شما را چه کسی آورده است؟ " که رئیس فدراسیون فوتبال در پاسخ به این مسئله گفت: اسدی را من  به فدراسیون فوتبال آوردم، نه وزارت ورزش. من را هم مجمع فدراسیون فوتبال گذاشته است.

کفاشیان در واکنش به این مسئله که خودش قبلاً گفته بود او اشتباهی و ناخواسته وارد فوتبال شده و به دستور علی‌آبادی در انتخابات شرکت کرد که در نهایت اتفاقات او را رئیس فدراسیون فوتبال کرد، اظهار داشت: چون من تنها کاندیدا بودم، رئیس فدراسیون فوتبال شدم. آن زمان هم علی‌آبادی پیشنهاد داد که در انتخابات شرکت کنم و من هم پذیرفتم که بیایم.

رئیس فدراسیون فوتبال که از عملکرد فنی کی‌روش حمایت می‌کرد درباره اینکه چطور از رفتن به جام جهانی صجبت می‌کند و این در حالی است که تیم ملی قبلاً هم به جام جهانی رفته و نتایج به مراتب بهتری هم کسب کرده بود، گفت: در دوره ما صعود به جام جهانی اتفاق نیفتاده بود. ما اکنون می‌خواهیم کاری کنیم که با کی‌روش هر دوره به جام جهانی برویم و نتایج این مربی هم در جام جهانی قبلی مورد قبول بوده است. در دور بعدی جام جهانی هم ان شاالله به مرحله بعدی آن صعود خواهیم کرد.

وی درباره بند ۱۳ قرارداد خاکپور و اعتراضی که به این مسئله شده بود، خاطرنشان کرد: مصاحبه نکردن خاکپور اینگونه نبود که او مادام‌العمر نتواند صحبت کند. این را با وکیل حقوقی این مربی هم در میان گذاشتیم و بحث ما این بود که خاکپور اسرار تیم امید را فاش نکند، وگرنه او می‌تواند انتقاد کند و درباره هرکسی هم که می‌خواهد صحبت کند.

کفاشیان درباره تیم فوتبال امید و عملکرد این تیم نیز گفت: عملکرد تیم امید صد درصد مورد قبول بوده است. به حبیب کاشانی، کادرفنی تیم امید، مایلی‌کهن و خاکپور خسته نباشید می‌گویم. تیم امید و کادرش خودشان یک فدراسیون مستقل هستند که کارها را پیش می‌برند و مطمئناً اگر کار دست ما بود، به این خوبی انجام نمی‌شد. ما هم اگر بتوانیم از گوشه و کنار حمایت می‌کنیم. کاری که حبیب کاشانی کرده، در توان بنده نبود و شاید نمی‌توانستم یک چهارم این کار را هم انجام دهم. درباره تیم امید هم باید بگویم ما با این تیم دو هدف داریم و فقط نمی‌خواهیم به المپیک راه پیدا کنیم، بلکه می‌خواهیم تیم ملی آینده‌مان را با این تیم بسازیم.

رئیس فدراسیون فوتبال درباره اینکه آیا اشکالات قرارداد خاکپور اصلاح شد و این مربی قراردادش را امضا کرده یا نه، اظهار داشت: هنوز قراردادی بسته نشده است. این قرارداد دست ما بود که فرستادیم به امضا برسد، اما اشکالاتی به آن گرفته شد و اکنون هم در حال تنظیم دوباره است تا بعد از بازگشت تیم از اردوی امارات امضا شود. قول می‌دهیم تا یک سال آینده این کار را انجام دهیم!

نظر شما