شناسهٔ خبر: 117017 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه رسالت

هيئت نظارت بر اجرای برجام چه شد؟

«نماینده»؛ سید مسعود علوی/ مقام معظم رهبري در نامه به رئيس جمهور براي جلوگيري از نقض عهد و تخلفات و فريبکاري آمريکا در اجراي برجام فرمودند: «يک هيئت قوي، آگاه و هوشمند براي رصد پيشرفت کارها و انجام تعهدات طرف مقابل و تحقق آنچه در بالا بر آن تصريح شده، تشکيل شود.» سئوال مهم و کليدي اين است که امروز پس از گذشت دو هفته از صدور اين فرمان، چنين هيئتي تشکيل شده است؟ اين هيئت بدون شک بايد متشکل از کارشناسان فني هسته اي، حقوقدانان برجسته آشنا با حقوق بين الملل، سياستمداران برجسته حساس به منافع و مصالح ملي، کارشناسان خبره نظامي، کارشناسان مالي و محاسباتي، کارشناسان اقتصادي و... باشد. وظايف و ترکيب اين هيئت بايد سريعاً طبق فرمان رهبري در شوراي عالي امنيت ملي تعيين و تصويب شود. آيا اين اقدام صورت گرفته است؟

 

مردمي که شعار مي دادند؛ «انرژي هسته اي حق مسلم ماست» و منتقدين هوشمندي که با ريزبيني نقد برجام را مطرح کردند، اگر پرسشي در مورد اجراي برجام داشته باشند، بايد از اين هيئت بپرسند و آنها هم بايد پاسخگو باشند.

آقاي صالحي رئيس سازمان انرژي اتمي اعلام کرده است؛ «اجراي برجام را با جمع آوري شماري از سانتريفيوژهاي مستقر در نطنز شروع کرده ايم.» آقاي عراقچي هم از آغاز اجراي برجام سخن گفته است. اين در حالي است که اولين شرط از شروط مهم مقام معظم رهبري در مورد لغو تحريم ها عملي نشده است. تعجيل دولت در اجراي تعهدات ايران بدون اخذ هيچ تضمين کتبي از رئيس جمهور آمريکا و اتحاديه اروپا مبني بر لغو کامل تحريم ها،  

سئوال برانگيز است. رهبر معظم انقلاب اسلامي در بند اول نامه خود در تعيين شروط برجام فرمودند: «از آنجا که پذيرش مذاکرات از سوي ايران اساساً با هدف لغو تحريم هاي ظالمانه‌ اقتصادي و مالي صورت گرفته است و اجرايي شدن آن در برجام به بعد از اقدام هاي ايران موکول گرديده، لازم است تضمين‌هاي قوي و کافي براي جلوگيري از تخلف طرف هاي مقابل، تدارک شود، که از جمله آن اعلام کتبي رئيس‌ جمهور آمريکا و اتحاديه اروپا مبني بر لغو تحريم هاست. در اعلام اتحاديه اروپا و رئيس‌ جمهور آمريکا، بايد تصريح شود که اين تحريم ها به طور کلي برداشته شده است. هر گونه اظهاري مبني بر اينکه ساختار 

تحريم ها باقي خواهد ماند، به ‌منزله نقض برجام است.»

اوباما در انجام اين وظيفه مهم که در برجام به عهده آنهاست، در بيانيه خود اعلام کرده است؛ به وزارت خارجه اعلام مي کنم که بعد از راستي آزمايي آژانس و تأييد آن از سوي وزارت خارجه، براي کاهش برخي از تحريم ها کسب آمادگي کنيد.

اولاً: به جاي لغو، از واژه «کاهش» استفاده کرده است.

ثانياً: گزارش آژانس را مشروط کرده به تأييد آن از سوي وزارت خارجه آمريکا!

آيا اين بدعهدي در آغاز کار، مسموع است؟ اين حتي از کف برجام هم پايين تر است! در بيانيه اوباما چيزي در مورد لغو 

تحريم هاي کنگره گفته نشده است. در متن برجام از لغو تحريم ها 

در مورد فروش نفت و نيز تحريم هاي اشخاص حقيقي و حقوقي سخن به ميان آمده است. اما در بيانيه اوباما هيچ اشاره اي به آن نشده است.

آيا اراده اي براي پيگيري الزامات شوراي امنيت ملي و مصوبه مجلس و نيز شروط نه گانه رهبري، در دولت ديده مي شود؟ متن برجام به اندازه کافي نقاط ابهام و ضعف هاي ساختاري دارد. اگر به همين متن مبهم و داراي ضعف ساختاري هم عمل نشود، نتيجه کار چه مي شود؟

جمعي از نمايندگان مجلس طي تذکري به رئيس جمهور، خواستار توقف دستور جمع آوري سانتريفيوژهاي نطنز و فردو پيش از اخذ تضمين هاي کتبي از طرف مقابل شدند. عجله دولت براي اجراي زودهنگام برجام در حالي که جدول زماني و الزامات فني آن مهيا نيست، براي چيست؟ رئيس جمهور آمريکا به عنوان طرف اصلي دعوا، نه تنها به اولين تعهد خود عمل نکرده است، بلکه در اولين فرصتي که در اين ايام پيدا کرده، دوباره تهديد «گزينه نظامي روي ميز است» را به رخ ملت ايران کشيده است! رئيس جمهور در پاسخ به نامه مقام معظم رهبري، دغدغه لازم براي اجراي مشروط مصوبه مجلس و تحفظ هاي شوراي عالي امنيت ملي در برجام را نشان نداد. رئيس جمهور در اين نامه نوشته است: «تحريم هاي ظالمانه اقتصادي، تجاري، مالي بين المللي و يک جانبه اي که توسط شوراي امنيت سازمان ملل و اتحاديه اروپا و آمريکا عليه جمهوري اسلامي ايران برقرار شده بود، رفع گرديدند... ساختار تحريم ها از هم پاشيد.» اين تصويري که رئيس جمهور از برجام و عملکرد ۱+۵ مي دهد، واقعي نيست و بيشتر به يک خوش باوري و اعتماد بي دليل به دشمن ترين دشمنان اسلام، نظام، انقلاب و مردم شبيه است. ابتدايي ترين کار در اجراي فرامين رهبري در نامه مربوط به اجراي مشروط برجام، اين بود که رئيس جمهور براي اجراي بند آخر توصيه هاي رهبري، بلافاصله واردات هر گونه مواد مصرفي از آمريکا را ممنوع اعلام مي کرد و آن را به منزله ابلاغيه به وزير اقتصاد و دارايي و وزير صنعت، معدن و تجارت و ديگر مسئولين ذي ربط اعلام مي نمود.

رئيس جمهور در ديدار با سفرا گفت: «عقب نشيني از اصول، راهي به دستگاه ديپلماسي ندارد.» اين حرف خوب و درستي است. بزرگ ترين آزمون دولت در عمل به اين حرف، درست، اجراي صحيح برجام بر اساس شروط ۲۸ گانه شوراي امنيت ملي، مجلس شوراي اسلامي و نهايتاً شروط و الزامات رهبري است. سخن در مورد اجراي درست برجام، بسيار است. آن را به وقت ديگري موکول مي کنيم. امروز روز ۱۳ آبان، روز ملي مبارزه با استکبار جهاني است. ميليون ها نفر از ايران اسلامي به خيابان ها 

مي آيند و عليه مظالم آمريکا و استبداد جهاني، اعتراض و اعلام بيزاري مي کنند. دولت براي همراهي با ملت، بايد در اجراي مشروط برجام، با مردم يکصدا و هماهنگ باشد.

نظر شما