شناسهٔ خبر: 116415 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

زاکانی:

مجلس برای بررسی برجام تحت‌فشار بود/برجام کامل نیست

زاکانی// رئیس کمیسیون ویژه برجام مجلس شورای اسلامی گفت: به طور دائم برای اینکه با دقت برنامه جامع اقدام مشترک برجام بررسی نشود تحت فشار بودیم.

به گزارش «نماینده»، علیرضا زاکانی شامگاه چهارشنبه‌در همایش ائتلاف اصولگرایان خوزستان در مسجد ارشاد اهواز که به بررسی نامه مقام معظم رهبری در خصوص برجام اختصاص داشت، اظهار کرد: در مذاکرات هسته‌ای، ایران و آمریکا دو طرف ماجرا بودند و باید نکات و نظرات ما و این کشور، تأمین می‌شد.

وی با بیان اینکه در مجلس دائماً تحت‌فشار بودیم که با دقت، برجام را بررسی نکنیم عنوان کرد: برخی‌ها می‌گفتند به دو دلیل به دقت برجام را بررسی نکنید اول اینکه اگر اشکالات برجام مشخص شود دولت قائل به اشکال در آن نیست و دوم اینکه اگر اشکالات برجام مشخص شود خود آمریکا نیز متوجه می‌شود و از آن سوءاستفاده می‌کند.

وی افزود: آمریکا هم خواستگاهش مشخص است و آنها به دنبال اداره کل جهان با هر شیوه ایی مثل زور، شیطنت و نفوذ در کشورها هستند و در مقابل ایران اسلامی هم زمینه‌ساز تمدن نوین اسلامی است و در حال فراهم‌سازی انقلاب جهانی حضرت مهدی (عج) است.

زاکانی عنوان کرد: وجود آمریکا برای ما و بسیاری از کشورهای دنیا مزاحمت ایجاد می‌کند و حتی کشورهای اروپایی هم از دست مزاحمت‌های آمریکا درامان نیستند.

وی گفت: آمریکاهایی همیشه ثابت کرده‌اند که به‌شدت بدقول و بدعهد هستند به‌گونه‌ای که آنها در وین حتی فراموش کردند که چه وعده‌هایی در لوزان و ژنو در مذاکرات هسته‌ای داده بودند ولی در نهایت رضایت دادند این توافق شکل بگیرد ولی نتیجه این مذاکرات این شد که ما تعهدات خود را نقداً پرداخت می‌کنیم و تعهدات آنها بیشتر نسیه است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در کشور ما، در مواجه با آمریکا و تحریم‌ها دو نوع نگاه وجود دارد، اظهار کرد: نگاه اول حاکی از این است که اگر امروز ایران اسلامی در اوج است به علت مقاومت‌های ما در برابر ظلم و استکبار است.

وی افزود: ما ملتی داریم که در مسلمانی خود جز در مقطعی در صدر اسلام نمی‌توان نمونه آنها را یافت ضمن اینکه این کشور در همه مقاطع مورد عنایت خاص امام زمان (عج) بوده و همیشه حمایت شده است.

زاکانی با اشاره به نگاه دوم موجود در کشور در مواجه با تحریم‌ها و آمریکا افزود: برخی دوستان در کشور اعتقاد دارند که دیگر نمی‌شود انقلاب را در مسیر خود اداره کرد و باید مشکل خود را با غرب و آمریکا حل کنیم.

وی یادآور شد: این صحبت که  «آژانس و غرب تنها از ما شفافیت می‌خواهد» صحیح نیست زیرا هر وقت ما شفافیت داشتیم آنها جرات بیشتری برای بیان زیاده خواهی های خود پیدا کردند.

وی ادامه داد: مگر در سال ۸۷ و در زمان ریاست محمد البرادعی در آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای مشکل ما ایران حل نشد و شورای حکام گفت که ایران مشکلی در زمینه‌ای فناوری هسته‌ای ندارد ولی چند روز بعداً به‌صراحت به ما گفتند که مشکل ما با ایران اسلامی، سیاسی است و بحث شفافیت در کار نیست.

رئیس کمیسیون برجام مجلس شورای اسلامی گفت: این قبیل افراد خوش‌بین، کمی خود را آموزه‌های اسلام ناب محمدی و اندیشه‌های امام خمینی (ره) قیاس کنند تا متوجه بشوند که تا چه اندازه از این مسیر منحرف شده‌اند.

وی اظهار کرد: حتی سازمان مدیریت در زمان ریاست جمهوری خاتمی کتابی در خصوص توسعه کشور منتشر کرد و به‌صراحت نوشته بود که در این شرایط انزوای اقتصادی کشور، تنها رابطه با آمریکا و اسرائیل می‌تواند ایران را به موفقیت برساند.

زاکانی با اشاره به اینکه بعد از توافق هسته‌ای هم دو نوع نگاه در کشور حاکم شد، تصریح کرد: برخی دوستان خوش‌بین بعد از توافق گفتند که آمریکا دیگر با ما دشمنی و آژانس بهانه‌گیری نمی‌کند برای همین این دوستان تن به یک برجام پرابهام که دارای نقص‌های اساسی است دادند درحالی‌که با وجود اینکه نمی‌توان زحمات صورت گرفته را نادیده گرفت ولی واقعیت این است که برجام، کامل نیست و باید آن را تکمیل کرد.

خطاهای فاحش در برجام

وی افزود: کامل کردن برجام کاری است که مجلس شورای اسلامی و شورای عالی امینت ملی انجام دادند و نامه مقام معظم رهبری در این خصوص آن را تکمیل کرد چرا که برجام دارای خطاهای فاحش است و در صورت اجرا می‌تواند ما را سال‌ها از توسعه عقب بیندازد.

زاکانی با اشاره به بررسی برجام در کمیسیون ویژه مجلس بیان کرد: دوستان دلایلی در کمیسیون مطرح می‌کردند که وقتی ما در برابر این حرف‌های آنها، آمار و مدرک مستدل ارائه می‌کردیم آنها در جواب دادن می‌مانند.

رئیس کمیسیون برجام مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مثلاً دوستان پیش‌فرض تحریم‌های نفتی و افول اقتصاد کشور را مطرح می‌کردند ولی جالب است که آمریکا بعد از توافق که ایران می‌توانست مشکلات کاهش فروش نفت خود را حل کند با همدستی عربستان اقدام به کاهش شدید قیمت نفت کردند به‌گونه‌ای که ما در این مدت شاهد کاهش درآمدهای نفتی ایران هم بودیم.

وی گفت: آنها کاری کردند که بازار جهانی ظرفیت ورود نفت ایران را نداشته باشد و با این کار، ضربه اساسی به ذخایر نفت ایران زدند.

زاکانی اضافه کرد: پیش‌فرض دوم دوستان در خصوص توجیه برجام این بود که آنها می‌گفتند که اگر توافق صورت نمی‌گرفت، ایران به سمت جنگ حرکت می‌کرد و این امر در بند سوم نامه رئیس‌جمهور نیز به‌خوبی دیده می‌شود ولی ما در کمیسیون ویژه برجام با سند و مدرک و شواهد ثابت کردیم که قرار نیست جنگی علیه ایران اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: پیش‌فرض دیگر دوستان برداشتن تحریم‌ها از سوی غرب بعد از انجام توافق است که ما اعتقاد داریم تحریم‌ها انواع مختلفی دارند و بخش بزرگی از آنها باقی‌مانده است و آنها با یک بهانه کوچک و حتی غیرواقعی می‌توانند چارچوب تحریم‌ها را بازگردانند.

زاکانی گفت: به هرحال همه پیش‌فرض‌های دوستان در خصوص توافق را در مجلس بررسی کردیم و دیدیم اشتباه است و حالا چشم به هم بزنیم می‌بینیم که ما به همه وعده‌های خود عمل کردیم ولی غرب و در رأس آنها آمریکا هیچ‌یک از تعهدات خود را عملی نکرده‌اند.

زاکانی ابراز کرد: همین حالا هم ۱۵ ایالت آمریکا گفته‌اند که حاضر به لغو تحریم‌های ایران نیستند و رئیس‌جمهور آمریکا تنها قصد دارد آنها را تشویق به برچیدن تحریم‌ها کند.

نماینده مردم تهران با بیان اینکه مجلس به چهار دلیل وظیفه داشت، برجام را بررسی و در خصوص آن اظهار نظر کند بیان کرد: دلیل اول این بود که قانون، مجلس را موظف کرده است که به چنین مواردی رسیدگی کند و حقوق ملت را استیفا کند.

وی گفت:دلیل دوم این بود که مجلس با این کار خود می‌توانست کارهای صورت گرفته در شورای عالی امنیت را عمق بیشتری ببخشد و منافع ملت بیشتر تأمین می‌شد.

زاکانی ادامه داد: دلیل سوم این بود که شفافیت برجام به مردم منتقل شود که تا حدودی در این کار موفق بودیم و دلیل چهارم این بود که با بررسی دقیق برجام می‌توانستیم برای اجرای دقیق آن ریل‌گذاری اصولی می‌کردیم و منافع ملی در آن به‌خوبی تأمین و تضمین می‌شد که ما در بخش چهارم به‌خوبی عمل نکردیم.

نامه رهبری تأکید بر وحدت است

رئیس کمیسیون برجام مجلس با بیان اینکه اولین پیام نامه رهبری در خصوص مسائل برجام، حفظ وحدت بود، گفت: بعد از نامه هیچ شخصی نباید تفسیر شخصی در خصوص توافق بدهد ولی اگر مقام معظم رهبری از شرایط توافق و برجام، رضایت داشتند اقدام به نوشتن نامه نمی‌کردند.

زاکانی با اشاره به اینکه راه اصلاح و تعالی کشور از درون خود نظام می‌گذرد، تصریح کرد: اگر دولت و مجلس دست در دست هم بدهند و نوکری مردم را بکنند، بی‌شک کشور از شر فقر، فساد و تبعیض نجات پیدا می‌کند ولی برخی آقایان در کشور آن‌قدر به آمریکا و غرب اعتماد دارند به نیروهای انقلاب ندارد و این ظلم است.

وی ادامه داد: امروز آمریکا دیگر قدرتی ندارد و مثل شیر بی‌یال و کوپال شده است.

نماینده تهران با اشاره به اینکه تهدید به مرگ یک مسئول در شان مجلس نیست، عنوان کرد: دوستان در برابر صحبت‌های منطقی ما فرافکنی می‌کردند به‌گونه‌ای که رئیس سازمان انرژی هسته‌ای که ما انتظار داشتیم حرف‌های فنی و کارشناسی در مجلس بزند، رو به حرف‌های احساسی آورد و مسیر را منحرف کرد.

زاکانی با اشاره به اینکه ما در کمیسیون برجام مجلس ۱۷۰ ساعت وقت برای بررسی آن گذاشتیم، تأکید کرد: در نگاه اول وقتی برجام بررسی می‌شود مثل این است که سر آمریکا کلاه گذاشته‌ایم ولی وقتی به‌خوبی در آن دقت می‌کنیم می‌بینیم که آمریکا کلاهی سر ما گذاشته است.

وی توضیح داد: اکثریت مجلس به دنبال رد برجام نبودند بلکه اغلب نمایندگان به دنبال اصلاح و تکمیل آن در جهت دستیابی به منافع حداکثری ملت بودند.

نظر شما