شناسهٔ خبر: 116388 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ

اراده رژیم پهلوی به تصویب کاپیتو‌لاسیون + سند

کاپیتولاسیون دکتر فرخی رئیس اداره عهد و امور حقوقی وزارت امور خارجه رژیم پهلوی با مخالفت کارشناسی با کاپیتو‌لاسیون گفت: نباید فراموش کرد که هر تأسیس حقوقی اگرچه ظاهراً مولد اراده حاکم دولت‌هاست، ولی باید با روح حقوق و منطق قضایی سازگار باشد.

به گزارش «نماینده» به نقل از فارس امام که از حضور مستشاران نظامى و امنیتى امریکایى، انگلیسى و اسرائیلى و عملکرد زیانبار و اسارت آور آنها در کشور آگاهى داشت، چند روز پس از تصویب لایحه کاپیتولاسیون براى نظامیان امریکایى در مجلس شوراى ملى (۲۱ مهر ۱۳۴۳) از ماجرا اطلاع یافت و با مطالعه متن صورت مذاکرات مجلس، به جزئیات آن ‏آگاه شد. ایشان بلافاصله مراجع و علماى قم را به تشکیل جلسه هفتگى فرا خواند و با ارسال تلگرام و پیک‏هایى علماى سایر شهرها را در جریان امر قرار داد. سپس اعلام داشت که در روز ۲۰ جمادى الثانى (برابر با ۴ آبان) در منزل خود سخنرانى خواهد کرد. رژیم که از تصمیم امام اطلاع یافت، پیکى به قم فرستاد تا با امام دیدار کرده و ایشان را از تصمیم خود منصرف سازد، ولى امام حاضر به دیدار وى نشد و به ناچار او با فرزند امام (حاج آقا مصطفى) دیدار کرد.

سند زیر را مرکز اسناد انقلاب اسلامی با توجه به سالروز اعتراض امام به کاپیتولاسیون در اختیار فارس قرار داد.

در بخشی از نامه اداره عهد و امور حقوقی وزارت امور خارجه در تاریخ ششم مرداد ۱۳۴۳ ضمن بررسی موضوع کاپیتولاسیون نوشته است: اعطای مزایا و مصونیت به مستشاران نظامی آمریکا که در خدمت وزارت جنگ ایران بوده، و از این دستگاه حقوق می‌گیرند، به هیچ وجه منطقی نبوده و دلیل حقوقی ندارد... نباید فراموش کرد که هر تأسیس حقوقی اگرچه  ظاهراً مولد اراده حاکم دولت‌هاست، ولی برای این که جوهر و مستندی داشته باشد، باید با روح حقوق و منطق قضایی سازگار باشد.

 

 

 

نظر شما