شناسهٔ خبر: 116380 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

مروری بر اظهارات گذشته مدعیان اعتدال ؛

اظهار نظر عجیب آیت الله هاشمی : در ایران دزد زیاد داریم که به خارج بروند !

هاشمی ...اگر این مسئله‏ آن قدر برای شما اهمیت دارد، در این مملکت از این دزدها فراوان هستند که ‏می‏توانند بیایند و به شما بپیوندند.

به گزارش «نماینده»آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس وقت مجلس شورای اسلامی در خطبه های نماز جمعه هفت آبان ۱۳۶۱ مطالبی را در رابطه با ضد انقلاب و خروج آنان از کشور و نیز مقایسه وضعیت اقتصادی ایران در دو دوره قبل و بعد انقلاب داشته که مرور این اظهارات برای امروز جالب به نظر می رسد .

نامه هایی که از فرانسه و اسپانیا به دست هاشمی رسید

نماز جمعه امروز تهران به امامت آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در محل دانشگاه تهران برگزار شد . هاشمی رفسنجانی در خطبه او نماز جمعه با اشاره به مفاسد متعدد اقتصادی در رژیم پهلوی به نامه ای اشاره کرد که چند روز پیش یک ایرانی از فرانسه برای وی نوشته و فرستاده است .

هاشمی رفسنجانی گفت : چند روز پیش نامه‏ای از فرانسه به دست من رسید. آقایی که عضو کانون‏مهندسین ایرانی مقیم پاریس است آن را نوشته بود. او که قبلاً رئیس یکی ازدانشگاههای بزرگ مملکت بوده و به فرانسه رفته است در نامه خود نوشته بودکه وضع ایرانیهای مقیم خارج خیلی بد است. رقم هولناکی داده که این تعدادتحصیلکرده مهندس، دکتر و ... در خارج دارید. اکثریت اینها ضدّانقلاب نیستندو از کارهای تروریسم عصبانی هستند و وجود همین تروریستهای افراطی‏را مسبّب اصلی آوارگی خود می‏دانند و حاضر نیستند در خارج از کشور به آنان‏نگاه کنند و تعداد کمی هستند که حاضرند با اینها [تروریست‏ها] همکاری‏کنند.

رئیس مجلس در ادامه افزود :  او سپس نوشته بود: احساس، عاطفه و میلمان و لذّتهایمان در ایران‏است. او خودش را مَثل زده و نوشته بود: »چهار پسر من در کارهای مهمّ‏صنعتی کار می‏کنند (کارهایشان را نیز نوشته بود)، نود و هشت عضو خانواده‏ام‏در ایران هستند که اکثراً از کارشان رضایت دارند. من به خاطر یک جریان‏کوچک باید اکنون در خارج زندگی کنم. امثال من نیز در خارج فراوان‏اند که‏می‏خواهند برگردند. چهره‏ای که امپریالیسم از مملکت ما نشان داده است، مارا می‏ترساند.

هاشمی در پاسخ گفت : من همین جا می‏گویم که اینها را دروغ گفته‏اند. امروز بسیاری از مهندسان و پزشکان درجه اوّل، شخصیتهای علمی و صاحبان مغزهای پیشرفته و مترقّی‏در کشور شما خدمت می‏کنند و خدمتهایشان ارجگزاری می‏شود. البتّه آن‏توقّعهای طاغوتی را باید کنار بگذارید. دیگر این گونه نیست که شما در اینجاباشید و در روزهای تعطیل کنار دریا بروید و فسادکاری بکنید. کاباره‏ای نزدیک‏خانه‏تان نیست که تا خسته شدید به آنجا بروید و با خانمها برقصید. دراداره‏تان، یک خانم لختی نمی‏گذارند که هر وقت بخواهید، سیر و سیاحت‏بکنید. این چیزها نیست. امّا اگر کار بکنید، مزدتان را می‏دهند، می‏توانید کارمستقل داشته باشید، پیمانکار و مقاطعه‏کار باشید، می‏توانید مستخدم باشید،پزشک باشید، مهندس باشید، تاجر باشید و ... همین طور که بقیه هستند. واین حرفها دروغ است. البتّه حزب اللّهی‏های ما، سختگیریهایی می‏کنند که‏آنها را نصیحت می‏کنیم کمتر بکنند و بگذارند اینها بیایند و کار بکنند.

خطیب جمعه تهران در ادامه گفت : ما برنامه‏عظیمی برای ساختن مملکت داریم و به وجود اینها نیازمندیم. البتّه اگر دیربیایید جای شما را می‏گیرند، زیرا این بچه‏ها خوب امتحان داده‏اند و بسیاری‏از کارهایی که شما تصوّر می‏کردید معطّل می‏ماند، دارد انجام می‏شود.

ایرانی هایی که با دیکشنری گدایی می کنند !

 هاشمی در ادامه به نامه دیگری که از اسپانیا به وی ارسال شده است اشاره کرده و گفت : نامه دیگری از اسپانیا به من رسیده است. نوشته است: »... چون اینجا ویزانمی‏خواهند بسیاری از جوانها و آنانی که خیال کرده‏اند خبری است، فرار کرده‏و به اینجا آمده‏اند و امروز گدا شده‏اند ؛ با «دیکشنری»گدایی می‏کنند. چون‏چیزی بلد نیستند ، حتّی برای یک لغت باید به دیکشنری مراجعه کنند و آن رادر بیاورند. برای اینها فکری بکنید، اعلامیه‏ای بدهید، مادّه واحده‏ای بگذرانیدو اینها را به کشور باز گردانید.

آنان که ایران را نمی خواهند راه باز است !

هاشمی با اشاره به کسانی که نمی خواهند در ایران زندگی کنند نیز گفت : از آن سو نیز آقایان و خانمهایی که میل ندارند در ایران باشند، خیال می‏کنم دولت به هیچ وجهی جلوی آنها را نمی‏گیرد این ها را ول کنید هرجامی‏خواهند بروند. بالاخره عدّه‏ای در این مملکت اسلامی دل به زندگی‏نمی‏دهند. اینکه مثلاً چهار نفر اعلان کنند که ما به نروژ یا فلان جا پناهنده ‏سیاسی شدیم و یک جریان سیاسی به راه اندازند ، خیال می‏کنند حالا برای‏مملکت چیزی است. وضع اینها شناخته شده است.

استدلال شنیدنی هاشمی در باره دیپلمات های پناهنده !

 هاشمی رفسنجانی در ادامه به وضعیت بد سفارتخانه ها در گذشته اشاره کرده و گفت : وزارت خارجه ، دیر به سفارتخانه‏هارسید. کارهایی که اکنون می‏شود، می‏بایست دو یا سه سال پیش می‏شد. یک‏عدّه از طاغوتی ها آنجا [در سفارتخانه‏ها] مانده بودند. همین هایی را هم که‏فرستادیم بعضیشان عامل نفوذی بودند ؛ مثلاً منافق یا پیکاری. تک و توکی ازاینها هم آنجا هستند. اخیراً وضع سفارتخانه‏هایمان را به خوبی مطالعه کردیم.عدّه‏ای از این افراد، ناصالح‏اند، یا ساواکی بودند که دیگر حاضر نشدند اصلاح‏شوند ، یا اخلاقشان فاسد است، یا خیانت کرده‏اند و اسرار سفارتخانه‏ها را به‏جاهای دیگر داده‏اند و یا اصلاً حاضر نیستند برای اسلام خدمت کنند.

وی ادامه داد : ما در هرکشوری اسرار داریم، مثلاً خرید سرّی داریم، اینها را می‏فهمند و به دشمن‏می‏گویند. وزارت خارجه تصمیم گرفت افراد مشکوک یا فاسد را احضار کند.بازرس ها رفتند و دستور دادند که مثلاً فلان و فلان کس بیایند. آنها هم که شایددر مجموع ، 40 - 50 نفری باشند، فهمیدند. بعضی از اینها نمی‏توانندبیایند ؛ وضع پرونده‏شان به گونه‏ای است که اگر اینجا بیایند نمی‏توانند کاربکنند. خودشان هم بهتر از ما این موضوع را می‏دانند. هنگامی که آنها را عزل‏می‏کنیم ، فوری به وزارت خارجه کشور دیگری می‏گویند ما «پناهنده سیاسی» هستیم و به «شورای مقاومت بنی‏صدر» اعلام وفاداری می‏کنیم! آن‏بدبخت ها چقدر ضعیف‏اند و اینها چقدر ضعیف‏اند!

در ایران دزد زیاد داریم که به ضد انقلاب بپیوندند

خطیب جمعه تهران همچنین گفت : آن کشورهای امپریالیستی بدبخت که‏خیال می‏کنند یک دزد به آنها پناهنده شده است افتخاری برای آنهاست، فوری‏خبرش را به جراید می‏دهند. شورای مقاومت هم خوشحال می‏شود و اطّلاعیه‏می‏دهد که مثلاً فلان کسی که اخراجش کرده‏اند به ما پیوست! اگر این مسئله‏آن قدر برای شما اهمیت دارد، در این مملکت از این دزدها فراوان هستند که ‏می‏توانند بیایند و به شما بپیوندند.

پناهندگی مسئولین بدسابقه در عهد امیرالمومنین هم سابقه داشته است

هاشمی گفت :  این مسئله همیشه بوده است. در زمان حضرت علیّ بن ابی‏طالب (ع) هروقت آن حضرت یک والی و استاندار دزدی را عزل می‏کرد، فوری پیش‏معاویه می‏رفت. عُبَیْداللَّه بن زیاد و پدرش - زیاد - از جمله کسانی‏هستند که عزل شدند. آنها پول ها را برداشتند و نزد معاویه رفتند و به همین صورت هم اعلام کردند. معاویه نیز در جلسه رسمی می‏گفت که ببینید علی‏چه کرده است که اینها چه جور فرار می‏کنند!

هاشمی رفسنجانی در پایان خطبه اول پیشنهاد داد : من به دولت پیشنهاد می‏کنم و - انشاء الله قرار است این کار را بکنیم راه مرزها را باز کنیم - تا آنهایی که می‏خواهند از این کشور بروند ، بروند و به‏آن هایی هم که می‏خواهند به کشور بیایند ، قدری میدان بدهیم تا بیایند.

 ایران را مثل عضوی از بدن انسان از دهان یک سگ هار گرفتیم

هاشمی رفسنجانی در خطبه دوم به پیشرفت های کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت و گفت : زمانی که ما این کشور را از خانواده پهلوی تحویل گرفتیم ، مثل عضوی ازبدن انسان بود که از توی دهن سگ هار بیرون آمده باشد و نیش های سگ هار و لعاب دهن مسمومش این عضو را به کلّی فلج و ناقص کرده باشد. تا انسان‏بخواهد چنین عضو آسیب دیده‏ای را به حال عادّی برگرداند خیلی طول دارد ، تا چه رسد به اینکه حالت های تکاملی و ایده‏آل نیز برایش درست کند.

 وی ادامه داد : درباره بُعد سیاسی و اقتصادی انقلاب ما ازجهت سیاست ، از موفّق‏ترین انقلاب های دنیا هستیم. در دنیا کشوری نیست که‏انقلاب کرده باشد و بعد از آن، مثلاً از تور غرب درآمده و به تور شرق نیفتاده‏باشد ؛ برای اینکه معمولاً نمی‏توانند روی پای خود بایستند. شما کشوری راپیدا کنید که انقلاب کرده و بعد هم، راحت رهایش کرده باشند. همان هایی که ازآمریکا می‏خریدند، بعداً از شوروی خریدند. همان هایی که کارشناس های‏آمریکا را عوض کردند ، کارشناس های شوروی را آوردند و مسایلی از این قبیل‏که می‏بینید. تنها این جمهوری اسلامی بود که آن گونه عمل نکرد و گفت «نه‏شرقی، نه غربی» و راست هم گفت.

انتظار نداشته باشید دیگر شمیران بزرگراه و برج بسازیم

هاشمی در بعد اقتصادی نیز گفت : درساختن ها، شما دیگر انتظار نداشته باشید که ما در شمیران و این جور جاها،بزرگراه و ساختمانهای سی - چهل طبقه بسازیم. از این قبیل کارها کم خواهدبود. کارهایی که در روستاها شده، خدماتی که جهاد سازندگی، دولت، وزارت‏نیرو، پست و تلگراف و دیگران در سراسر مملکت به روستاها و کشاورزی‏کرده‏اند؛ این مقدار روستایی که در دوران انقلاب برق گرفته است در دوران شاه‏نگرفته بود. این مقدار لوله‏کشی که در روستاها شده و در تمام دوران صدساله‏اخیر نشده بود. این قدر راه روستایی که ساخته شده و در تمام تاریخ ایران‏ ساخته نشده بود.

 هاشمی در تشریح دستاوردهای فرهنگی نیز گفت : از لحاظ فرهنگی ، من فتح بزرگ انقلاب و دستاورد اصلی آن را در ارزش هامی‏دانم. ارزشیابی ها فرق کرده است. شما ببینید پیش از انقلاب چه‏چیزهایی برای مردم جاذبه داشت و امروز چه چیزهایی جاذبه دارد. در گذشته‏خانه بزرگ، ماشین لوکس، حساب بانکی با ارقام بزرگ، داشتن جایی در کناردریا، داشتن یک تفریح گاه، ارتباط با رژیم خائن و احیاناً ارتباط با خارج (رژیم‏خائن پهلوی یا خود آمریکا) و حتّی داشتن یک میز بزرگتر در ادارات ، دلیل‏بالا بودن ارزشها بود.

وی گفت : این لباس و چیزهای دیگری که می‏دانید، لوکس پرستی،رفاه و ... نقطه اوج ارزشهای رژیم گذشته در مردم بود. امروز درست برعکس‏شده است و این را انقلاب به بچه‏ها داده است. امروز اگر همه اینها ارزش نیست ، برای‏خیلی ها تبدیل به ضدّارزش هم شده است. دیگر آن هایی که یک مقدار لوکس‏هستند خجالت می‏کشند. آن هایی که مقداری از حدّ معتدل بالاترند، سرشان‏پایین است و نمی‏توانند آنها را به رخ مردم بکشند. دیگر نمی‏شود مردم را بااین زرق و برق ها فریب داد. این خیلی ارزش دارد، و عظمتی است که انقلاب به‏مردم داده و پایه حرکت های بعدی است.

هاشمی در باره حجاب نیز گفت : این تهران، الآن خیابانهایش باخیابانهای قم هیچ فرقی ندارد؛ خانمها همه با پوشش اسلامی. و من امیدوارم‏آن مختصر تظاهر ضدّاخلاقی هم که وجود دارد و شاید بعضیها حالت لجبازی‏داشته باشند، آنها هم دست از لجبازی بردارند و خودشان را با مقتضای‏جمهوری اسلامی منطبق کنند. محیط اخلاقی خانواده‏ها به طور کلّی چه جوربود؟ روزنامه‏ها، رادیو، تلویزیون، سینماها، کاباره‏ها و کافه‏ها چه جور بودند؟همه شما اینها را به خوبی می‏دانید. الآن محیط، چیز دیگری شده است. خودِاین جوّ، انسان ساز و پاکساز است.

منبع : جمهوری اسلامی ، 8 آبان 1361 ، صفحه 5 و 10

نظر شما