شناسهٔ خبر: 116287 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

برداشت ۱۰ برابری زعفران در هر هکتار

زعفران43 زعفران کار نمونه کشور که با اجرای طرح آرمانی تولید زعفران موفق به تولید ۳۰ کیلو زعفران از هر هکتار شده، گفت: این رقم ۱۰ برابر متوسط تولید کشور است.

به گزارش «نماینده»، منوچهر مالکی کشاورز زعفران که موفق به کسب رکورد تولید ۳۰ کیلوگرم زعفران از هر هکتار زمین شده گفت: میانگین تولید زعفران از هر هکتار حدود ۳.۸ کیلوگرم است، اما با اقدامات به‌زراعی و عمل به توصیه‌ کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی به تولید ۳۰ کیلو زعفران در هکتار رسیدم.

وی با بیان اینکه رکورد تولید ۳۰ کیلوگرم زعفران از هر هکتار را سال ۹۲ کسب کردم، اظهار داشت: سال ۹۳ به دلیل شرایط آب‌وهوایی بیشترین میزان زعفرانی که از هر هکتار برداشتم ۲۳ کیلوگرم بود، اما امسال با توجه به شرایط آب و هوایی فکر می‌کنم، دوباره همان ۳۰ کیلوگرم زعفران را از هر هکتار به دست آورم.

این باغدار زعفران در پاسخ به این سوال که چه اقداماتی برای رسیدن به این میزان تولید انجام می‌دهید، گفت: وزارت جهاد کشاورزی  از سال ۹۰ طرحی را با عنوان طرح آرمانی تولید زعفران به کشاورزان ارائه کرد که با اجرای دستورالعمل‌های آن به رکود تولید ۳۰ کیلوگرم زعفران در هکتار رسیدم.

مالکی گفت: انتخاب پیاز زعفران با وزن بالای ۸ گرم، در عملکرد بسیار مؤثر است، ضمن این که در روش جدید کاشت (دانه تسبیحی) پیازها دستی کشت می‌شود و براساس دستورالعمل وزارت جهاد باید در هر ردیف بین ۵ تا ۷ سانتی‌متر فاصله و فاصله بین دو ردیف هم باید ۱۰ تا ۱۵ سانتی‌متر باشد.

این زعفران کار تصریح کرد: برای هر هکتار زمین هم ۶۰ تا ۷۰ تن کود دامی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در آبیاری از روش آبیاری بارانی با لوله‌ها روزنه‌دار به فاصله ۶ متر از هم استفاده می‌شود.

وی افزود: مصرف آب در روش مذکور بسیار اندک است و در کل دوره رشد گیاه در هر هکتار ۳۶۰۰ مترمکعب آب در هکتار مصرف می‌شود، در حالی که در روش کرتی در هر دوره رشد ۶ تا ۷ هزار مترمکعب آب مصرف می‌شود.

مالکی بیان داشت: در روش کرتی آبیاری حدود یک سوم زمین به دلیل محل عبور آب از زیر کشت خارج می‌شود.

این زعفران کار با بیان اینکه کارشناسان در  طرح آرمانی کشت زعفران در طول دوره رشد گیاه به طور دائم از مزارع بازدید می‌کنند، گفت: دو نوبت محلول‌پاشی براساس دستورالعمل وزارت جهاد کشاورزی از اقدامات لازم برای افزایش عملکرد محصول است.

وی با بیان اینکه هرگز از روش‌های شیمیایی برای مبارزه با علف‌های هرز استفاده نمی‌کنم، گفت: وجین کردن علف‌های هرز در باغات زعفران توسط کارگران و به شیوه دستی انجام می‌شود، ضمن اینکه یکی از عوامل بروز علف هرز در زمین زعفران، ورود گوسفند به مزارع است، بنابراین به شدت از ورود این دام به باغات زعفران باید جلوگیری شود.

مالکی آبیاری به موقع باغات را هم از عوامل مؤثر بر عملکرد عنوان کرد و تصریح کرد: پیاز زعفران ۸ ساله است و در سال‌های اول و دوم میزان تولید کم است، اما در سال‌های سوم و چهارم تولید زعفران افزایش می‌یابد.

این باغدار قیمت هر کیلوگرم پیاز زعفران مرغوب را بیش از ۴ هزار تومان عنوان کرد و گفت: هزینه کشت هر هکتار زعفران شامل پیاز، کود و هزینه‌‌های جانبی دیگر از جمله کارگر حدود ۳۰ تا ۳۵ میلیون تومان است.

وی افزود: پس از کشت پیاز زعفران در باغ زعفران تا ۸ سال از آن زمین می‌توان گل زعفران برداشت کرد، اما در سال آخر پیاز‌ها را از خاک خارج کرده و چند سال با کشت محصولات دیگر از قبیل جو، چغندر و یونجه به زمین استراحت می‌دهند.

مالکی تصریح کرد: باغدارانی که زمین زیادی در اختیار ندارند، پس از چند سال برداشت، گل زعفران خاک زمین را تعویض می‌کنند.

وی میزان تولید زعفران در هکتار را قبل از اجرای طرح آرمانی تولید زعفران حدود ۱۵ کیلوگرم در هر هکتار عنوان کرد و گفت: شهرستان زاوه در استان خراسان رضوی قطب تولید زعفران دنیا است و میانگین تولید زعفران در این شهرستان حدود ۷ کیلوگرم است.

این زعفران‌کار بیان داشت: تقریبا ۹۰ تن از زعفران تولیدی در کشور از ۷ هزار هکتار زمین‌های زعفران این شهرستان تولید می‌شود.

مالکی تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی سال گذشته به کشاورزانی که اقدام به اجرای طرح آرمانی تولید زعفران در زمین‌هایشان کرد، یک میلیون تومان به ازای هر هکتار به صورت بلاعوض کمک کرد.

*دلالان در کمین نشسته‌اند، هدف کاهش قیمت و بز خری محصول

وی تصریح کرد: کاهش ناگهانی قیمت‌ محصول  بر اثر مداخله دلالان در فصل برداشت یکی از مشکلات زعفران کاران است، به طوری که از یک ماه گذشته که برداشت زعفران آغاز شده، قیمت هر کیلو گل زعفران از ۹۰ هزار تومان به ۳۰ هزار تومان کاهش یافته است.

این زعفران‌کار بیان داشت: همچنین قیمت هر کیلو زعفران که بطور متوسط حدود ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود، با ۲ میلیون تومان کاهش به حدود ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.

وی که ۲۷ هکتار زمین زعفران در اختیار دارد، گفت: اگرچه هزینه‌ها با اجرای طرح آرمانی تولید زعفران افزایش می‌یابد، اما اجرای دقیق توصیه‌های کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی و بازدیدهای آنها در نهایت موجب افزایش تولید و کسب سود بیشتر می‌شود.

مالکی که مهندس آبیاری است ۲۰ سال از عمر ۵۴ ساله‌اش را صرف تولید طلای سرخ در باغات زعفران کرده است.   

نظر شما