شناسهٔ خبر: 116263 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

دولت دیگر مجال ناکارآمدی ندارد؛ عملکرد اقتصادی مسئولان زیر ذره‌بین مردم

مشاور دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام معتقد است: با تایید برجام و توقعات و انتظارات بالایی که دولت قبل از تصویب برجام در مردم ایجاد کرده بود، از هم اکنون دیگر مجالی برای ناکارآمدی دولت نیست و ذره بین مردم و نظام بر عملکرد اقتصادی مسئولان دقیق تر شده است.

به گزارش «نماینده»، مهدی خورشیدی درباره پیامدهای اقتصادی اجرای برجام اظهار داشت: از آنجا که در گذشته برخی بنگاه‌ها حسب ضرورت زمان راه‌اندازی شده‌اند، به‌نظر می رسد در شرایط فعلی و در رکود، امکان رقابتی شدن آنها وجود ندارد.
وی در توضیح این مطلب افزود: رکود اقتصادی حاکم بر کشور ناشی از تحریم نیست بلکه تحریم فقط سرعت بروز آن را افزایش داده و لذا برای رفع آن نیز، باید مسائل داخلی و اقتصاد مقاومتی به‌طور جدی مورد توجه و سرلوحه امور قرار گیرد.
خورشیدی معتقد است اگر موضوع کاهش دستوری نرخ سود بانکی در دستور کار باشد، مسلماَ بحران اقتصادی به وجود خواهد آمد و در این خصوص توضیح می دهد: واقعیت این است که تورم که رئیس جمهور به‌دنبال تک نرخی کردن آنست، ناشی از مشکلات ساختاری در داخل است نه تحریم اما این مهم از نگاه دولتی ها پوشیده مانده است.
مشاور دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: اتخاذ سیاست مالی انبساطی اگر با تعدیل نرخ ارز همراه نباشد، آثار زیانباری بر اقتصاد علی الخصوص بر موضوع صادرات دارد و لذا برای جلوگیری از این معضل باید این سیاست به موازات تعدیل نرخ ارز پیگیری شود.
به اعتقاد او لغو همه تحریم ها به‌صورت یکجا اگر قابل اجرا باشد، بسیار خوب، ضروری و حیاتی است ولی دولت باید مراقبت کند که مسأله نقد و نسیه به وجود نیاید؛ چرا که همین اخیراً خود رئیس جمهور گفته کشور هنوز از رکود خارج نشده که مجدداً بخواهد به آن برگردد. دولت حتماً باید توضیح دهد برای حمایت از تولید چه اقدام عملی انجام داده و اشکالات کار را هم بازگو نماید.
خورشیدی گفت: اگر دولت پایگاه اجتماعی ذاتی داشت، حتماً ریسک به‌هم خوردن توافق از سوی غرب پایین تر می آمد یا به حداقل می رسید اما ضعف شدید گفتمانی موجب شده دولت کاملاً به جریانات سیاسی دیگر مثل کارگزاران وابسته باشد و نتواند موضعی مستقل بگیرد.
مشاور دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: معتقدم هر دو جریان اصلاح‌طلب و حامیان دولت از آبشخور توافق ارتزاق می کنند؛ چرا که صرف‌نظر از کیفیت و ارزیابی مشروعیت هر یک از این دو جریان، هر گونه تصمیم‌گیری و آرایش و موضع‌گیری و فعالیت آنان در آینده در گرو شرایط زمانی خواهد بود.
به اعتقاد خورشیدی تأکید دولتی ها بر اینکه تغییر روابط با قدرت‌های بزرگ منجر به رفاه بیشتر و بهبود زندگی و معیشت مردم می شود، صرفا یک شعار است؛ چرا که بدنه اجتماعی ما چنین موضوعی را به لحاظ ایدئولوژیکی و با توجه به شرایط کشور برنمی‌تابد.
او می گوید: یکی از ضعف‌های بزرگ دولت یازدهم اینست که خودش با شعاردرمانی سطح توقعات، انتظارات و مطالبات مردم را تا جایی بالا برده که حتی آب خوردن مردم را به رفع تحریم ها گره زد و در چنین شرایطی دولت قطعا از این پس مجالی برای ناکارآمدی نخواهد داشت.
مشاور دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه مقبولیت نسبی دولت در حال تهدید شدن است و دولت فرصتی برای از دست دادن در اختیار ندارد، گفت: اینکه دولت اصرار بر دستیابی به فناوری هسته‌ای را تهدیدی برای اداره کشور می داند، نوعی انحراف است.
وی افزود: اگر دولت نمی توانست یا نظام شرایطی را فراهم نمی آورد که توافق صورت گیرد، اکنون مشخص نبود با چه برنامه‌ای باید مسائل کشور سامان می یافت؛ چون دولت ایده و برنامه مشخصی برای اداره امور ندارد و حتماً به بن بست اجتماعی می رسید و اینگونه فلسفه تدبیر برای ایجاد امید در مردم هم زیرسؤال می رفت.
خورشیدی در بخش پایانی گفت‌وگوی خود با تسنیم اظهار داشت: این نکته را نه به عنوان یک منتقد، که به عنوان یک دلسوز عرض می کنم که دولت بداند با تصویب کلیات و جزئیات برجام در مجلس و نامه رهبر معظم انقلاب برای تبیین نقشه راه اجرای برجام، از این پس بیشتر زیر ذره‌بین مردم و نظام قرار گرفته است.
مشاور دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: با توجه به فقدان پایگاه اجتماعی مستقل دولت که با عدم پذیرش درخواست رئیس جمهور برای انصراف مردم از دریافت یارانه در فروردین ماه مشخص شد که تنها ۳ درصد اقشار مردمی به نظر دولت عمل کردند و ۹۷ درصد واکنش منفی نشان دادند، لحاظ نشدن نرخ تورم و بهای ارز می تواند مانند آنچه در سال ۹۱ شاهد بوده‌ایم، جهشی دوباره در نرخ ارز را به‌دنبال آورد و لذا دولت می خواهد با تک‌نرخی کردن ارز، قیمت واقعی آن را مشخص کند که البته موجب افزایش صادرات و کاهش قاچاق هم می شود.
خورشیدی گفت: آنچه به وضوح مشهود است، برنامه آشکار دولت آمریکا به عنوان قدرتی است که در برابر خود در به چالش کشیدن ایدئولوژی ما مانعی نمی بیند و این موضوع در کوتاه‌مدت روی آرایش جریانات سیاسی کشور تأثیر تعیین کننده خواهد گذاشت اما دولت یازدهم پیشاتوافق با دولت یازدهم پساتوافق قاعدتاً به لحاظ مشروعیت باید تفاوت داشته باشند که متأسفانه هیچ فرقی ندارند.

نظر شما