شناسهٔ خبر: 116146 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: ریاست جمهوری

تقدیم استوارنامه سفرای هلند، دانمارک و سودان به رئیس جمهور:

روحانی: امروز ایران در مرکزیت بازاری بزرگ در منطقه قرار دارد

سفرای جدید هلند، دانمارک و سودان استوارنامه های خود را تقدیم رئیس جمهور کرد.

به گزارش «نماینده»، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در دیدار خانم "سوزانا ترستال" سفیر جدید هلند در تهران، روابط ایران و هلند را دیرپا و مثبت ارزیابی کرد و گفت: هلند دارای جایگاه مناسبی از لحاظ صنعتی، تجاری و انرژی بوده و همچنین مرکز بزرگ حقوقی جهان به شمار می‌رود و امیدواریم در شرایط فعلی شاهد تحرک و تحولی مثبت در روابط تهران آمستردام باشیم.

وی بر بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود در ایران و هلند برای توسعه همکاری‌ها و روابط دو کشور در راستای منافع مشترک تأکید کرد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه ایران و هلند دارای ظرفیت‌ها و جذابیت‌های گوناگونی هستند که می‌توانیم از آنها و نیز تجارب یکدیگر در بخش‌های مختلف در جهت توسعه روابط و کسب منافع مشترک استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: فضای جدید پس از توافق هسته‌ای، بستر و زمینه مناسبی را برای توسعه مناسبات دو کشور، به ویژه در عرصه اقتصادی و تجاری فراهم آورده است.

خانم "سوزانا ترستال" سفیر جدید هلند نیز در این دیدار با تقدیم استوارنامه‌اش به رئیس‌‌جمهور و تبریک موفقیت ایران در برجام، دستیابی به این توافق را موجب حرکت شتابان و روبه جلو در روابط دیرپای ایران و هلند دانست و گفت: روابط دو کشور بسیار فراتر از مناسبات تجاری و اقتصادی است و ما به دنبال توسعه مناسبات همه‌جانبه، به ویژه در بخش‌های فرهنگی، علمی و محیط زیست با ایران هستیم.

وی با تأکید بر نقش مهم و تأثیرگذار جمهوری اسلامی ایران در منطقه، خواستار توسعه همکاری‌های حقوقی با کشورمان در سطوح مختلف آکادمیک شد.

**امروز ایران در مرکزیت بازاری بزرگ در منطقه قرار دارد

همچنین در دیدار "دنی عدنان" سفیر جدید دانمارک در تهران، با بیان اینکه همواره روابط خوب و تاریخی میان ایران و دانمارک وجود داشته است، گفت: امیدواریم در آینده زمینه‌های لازم برای توسعه و گسترش روابطه همه‌جانبه، به‌ویژه در بخش‌های اقتصادی، تجاری، فرهنگی و ارتباط مردم دو کشور با یکدیگر بیش از پیش فراهم شود.

وی با اشاره به روابط دیرینه ایران و دانمارک، تصریح کرد: تهران از توسعه همکاری‌ها و مناسبات همه‌جانبه با کپنهاگ استقبال می‌کند.

رئیس‌جمهور با اشاره به وجود فضای مناسب کسب و کار و نیروی انسانی تحصیل‌کرده در ایران، خاطرنشان کرد: امروز ایران در مرکزیت بازاری بزرگ در منطقه قرار دارد که می‌توان در جهت گسترش همکاری‌های تجاری و ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری میان دو کشور از آن استفاده کرد.

روحانی با تأکید بر ضرورت ارتباط نزدیک‌تر سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی دو کشور اظهار امیدواری کرد تا در دوره جدید، روابط دو کشور بیش از پیش تعمیق و گسترش یابد.

"دنی عدنان" سفیر جدید دانمارک نیز در این دیدار ضمن تقدیم استوارنامه‌اش به رئیس‌جمهور، روابط ایران و دانمارک را دیرینه توصیف کرد و گفت: مسئولان دانمارک مصمم هستند روابط تهران و کپنهاگ را در همه عرصه‌ها تقویت کنند.

وی با اشاره به علاقه شرکت‌ها و کمپانی‌های دانمارکی برای سرمایه‌گذاری در ایران، اظهار داشت: امروز فرصت‌های فراوانی در دو کشور و در بخش‌های مختلف تجاری و سرمایه‌گذاری در راستای منافع مشترک وجود دارد که می‌توانیم از آنها برای توسعه مناسبات استفاده کنیم.

** معضلات جهان اسلام باید با مشارکت کشورهای اسلامی حل و فصل شود

رئیس‌جمهور در دیدار «عادل ابراهیم مصطفی» سفیر جدید سودان در تهران، با بیان اینکه کشورش همواره به عنوان کشور مهم اسلامی در آفریقا و دوست جمهوری اسلامی ایران شناخته شده است، گفت: دو کشور طی سه دهه گذشته روابط بسیار خوبی با یکدیگر داشتند و ایران در مقاطع حساس سودان، همواره در کنار دولت و ملت این کشور بوده و امروز نیز در تمامی مراحل در کنار آنان خواهد ماند.

وی با اشاره به اینکه ایران و سودان می‌توانند برای حل و فصل مسائل جهان اسلام با یکدیگر همکاری و رایزنی کنند، تصریح کرد: مشکلات و معضلات جهان اسلام باید با مشارکت کشورهای اسلامی حل و فصل شود.

رئیس‌‌جمهور با بیان اینکه جهان اسلام دارای مشکلات بسیاری است که باید با کمک همه کشورهای اسلامی حل و فصل شود، بر ضرورت گفت‌وگو و رایزنی‌ ایران و سودان به نفع دنیای اسلام، تأکید کرد و افزود: امیدوارم در آینده شاهد جنگ و خونریزی در منطقه نباشیم و اگر مشکلی در جهان اسلام است، باید تلاش کنیم تا از طریق غیر نظامی حل و فصل شود.

روحانی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران و سودان در سال‌های گذشته در خط مقدم مبارزه با یکجانبه‌گرایی و استکبار جهانی بوده‌اند، اظهار امیدواری کرد تا این رایزنی‌ها و همکاری‌ها میان دو کشور، توسعه پیدا کند.

وی با اشاره به مشکلات به‌وجود آمده در یمن، خاطرنشان کرد: معتقدیم در این کشور مذاکرات یمنی یمنی و راه‌حلی سیاسی می‌تواند مشکلات را حل و فصل کند و امیدواریم همه کشورهای اسلامی در این راستا کمک کنند.

رئیس‌جمهور با تأکید بر لزوم تلاش در جهت توسعه روابط دوجانبه میان ایران و سودان و همکاری بیشتر دو کشور درباره مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی، گفت: ایران و سودان می‌توانند مناسبات خود را در بخش‌های مختلف گسترش دهند.

"عادل ابراهیم مصطفی" سفیر جدید سودان نیز در این دیدار با تقدیم استوارنامه‌اش به رئیس‌‌جمهور، با اشاره به اینکه توافق ایران و ۱+۵ توافقی تاریخی است که نشان از تلاش گسترده از سوی دولت ایران است، گفت: این توافق در حقیقت به رسمیت شناختن حق مشروع ایران در استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای است.

وی با بیان اینکه سودان مصمم به گسترش و توسعه مناسبات همه‌جانبه با ایران می‌باشد و در این مسیر استوار است، اظهار امیدواری کرد که در آینده شاهد توسعه بیش از پیش روابط دو کشور باشیم.

 

نظر شما