شناسهٔ خبر: 115917 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: العالم

اسرار سفر بشار اسد به روسیه فاش شد

دیدار اسد و پوتین در مسکو یک روزنامه سوئیسی گزارشی در خصوص آنچه برخی اسرار سفر غیرمنتظره رییس جمهور سوریه به مسکو نامیده است، منتشر کرد.

به گزارش «نماینده»، روزنامه سوئیسی "لوتون در گزارشی ادعا کرد: سفر "بشار اسد، " رئیس جمهور سوریه به روسیه، بسیار پرخطر و شبیه عملیات قاچاق اطلاعاتی است که سازمان اطلاعات روسیه به طور دقیق برای آن برنامه ریزی کرده بود. کارشناسان امور هوایی و پرواز روس نیز که از طریق رصد و نظارت بر آسمان سوریه تلاش کردند مسیر سفر بشار اسد را ترسیم کنند، به خطرات این سفر اذعان داشتند.

 

این روزنامه با اشاره به سفر ۲۸ مهر اسد به روسیه، اینگونه مدعی شده است که :" بشار اسد که دیگر قادر به کنترل اوضاع سوریه نیست و آسمان کشورش پر از هواپیماهای خارجی است، چطور جرأت می کند از کشورش خارج شود"؟

 

این روزنامه نوشت یکی از برجسته ترین کارشناسان پرواز به نام "الکس ایوانف" که در شبکه های اجتماعی به "الكس فلای ۳۵″ معروف است، توانست از اسرار این اقدام بزرگ دولت روسیه برای تامین امنیت حضور هم‌پیمان سوری خود در روسیه پرده بردارد.

 

به ادعای این روزنامه، ایوانف با تکیه به " فلایت رادار" -- پایگاه تخصصی درنظارت برحرکت هواپیماها در جهان -- و نیز با تکیه به تجربه هوایی خاص خود، توانسته است مسیر پرواز حرکت هواپیمای حامل بشار اسد را از لاذقیه به مسکو دنبال کند.

 

روزنامه سوئیسی به نقل از ایوانف مدعی شد سازمان اطلاعات روسیه تامین امنیت بشار اسد را در سفر به روسیه صبح روز ۲۸ مهر، در پایگاه هوایی روسی در شهر لاذقیه بر عهده گرفت. وی پس از دیدار با "ولادیمیر پوتین، " رییس جمهور روسیه، مستقیم به لاذقیه بازگشت.

 

به ادعای لوتون، در همان روزی که واشینگتن و مسکو از امضای قراردادی برای ممانعت از وقوع حوادث هوایی در حریم هوایی سوریه خبر دادند، بشار اسد به مسکو سفر کرد. این مسئله سوال های زیادی را در اذهان عمومی بوجود آورد.

 

سفر بشار اسد به مسکو، نخستین سفر خارجی وی از زمان شروع بحران سوریه در سال ۲۰۱۱ است.

نظر شما