شناسهٔ خبر: 115874 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

پایان بحران سوریه با حضور ایران ممکن خواهد بود

کارتر رئیس‌جمهور پیشین آمریکا با حمایت از طرح ایران برای حل بحران سوریه، تأکید کرد: پایان این بحران با حضور ایران، ترکیه و عربستان ممکن خواهد بود.

به گزارش «نماینده»، جیمی کارتر، رئیس جمهور پیشین دموکرات آمریکا در یادداشتی در روزنامه نیویورک تایمز، اصرار دولت آمریکا برای عزل بشار اسد رئیس جمهور سوریه را مطالبه‌ای بی‌فایده توصیف کرد و نوشت: تاکنون پیشرفت کمی در روند حل بحران سوریه حاصل شده است. تنها فرصت واقعی برای پایان دادن به این جنگ این است که ایران، ترکیه و عربستان برای آماده کردن یک بسته پیشنهادی جامع به منظور برقراری صلح به آمریکا و روسیه بپیوندند.

این رئیس جمهور پیشین آمریکا در ادامه یادداشت خود تأکید کرد تمام طرف‌ها در سوریه به جز گروه داعش، طرحی را که مورد حمایت این پنج کشور (آمریکا، روسیه، ایران، ترکیه و عربستان) باشد، می‌پذیرند به این شکل که ایران و روسیه از اسد حمایت می‌کنند و آمریکا و ترکیه و عربستان از مخالفان.

وی در ادامه به طرح چهارفصلی ایران برای حل بحران سوریه اشاره کرد که ماه‌ها پیش ارائه شده است و گفت که حضور ایران و روسیه در این میان ضروری است چون اسد تنها از این دو کشور حرف‌شنوی دارد.

کارتر خاطرنشان کرد: اسد جنگ را با قبول پیشنهادات غرب پایان نخواهد داد اما ممکن است در صورت درخواست هم‌پیمانانش این کار را انجام دهد.

به نوشته نیویورک تایمز، در روزهای گذشته روسیه، آمریکا، ترکیه و عربستان نشستی را در ژنو به منظور حل بحران سوریه تشکیل دادند که نتایج قابل توجهی در پی نداشت.

نظر شما