شناسهٔ خبر: 115395 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

کمترین توقع، عذرخواهی اشتان مایر از خانواده شهدا بود

مرندی یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: وزیر امور خارجه آلمان به جای آنکه از موضع تکبر با ملت ما برخورد کند بهتر بود از موضع شرمندگی و شرمساری با ایرانیان صحبت می‌کرد.

به گزارش «نماینده»، محمد مرندی استاد دانشگاه تهران و کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به سفر اشتاین مایر وزیر امور خارجه آلمان به ایران و کمک‌های این کشور در زمان جنگ تحمیلی به رژیم صدام در دستیابی به سلاح‌های شیمیایی گفت: سفر وزیر خارجه ایران فرصت ایده‌آلی بود که وی از ملت ایران به دلیل سلاح‌های شیمیایی که دولت این کشور به رژیم صدام داده بود عذرخواهی کند.

وی با بیان اینکه هزاران ایرانی به دلیل سلاح‌های شیمیایی اهدایی دولت آلمان به صدام شهید شدند، اظهار داشت:‌همچنین ده‌ها هزار نفر با همین سلاح‌ها مجروح شدند که بعضا برخی از آنها به تدریج در حال شهید شدن هستند و برخی دیگر سال‌هاست که با زجر زندگی می‌کنند و هر روز برای آنها مانند شکنجه می‌گذرد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل اقدام آلمان در تجهیز رژیم صدام به تسلیحات شیمیایی را نقض فاحش حقوق بشر خواند و افزود: کمترین توقع این بود که وزیر خارجه آلمان در حضور نخبگان و جوانان ایرانی از ملت ایران، جانبازان شیمیایی و خانواده شهدا عذرخواهی کنند.

مرندی اضافه کرد:‌بهتر بود آقای اشتاین مایر به سردشت می‌رفت و از مردم این شهر به عنوان منطقه‌ای که به صورت مشخص مردم بیگناه آن، مورد حمله تسلیحات شیمیایی صدام که فناوری آن از سوی آلمان اهدا شده بود، قرار گرفته بودند عذرخواهی نموده و یا لااقل به یکی از بیمارستان‌هایی که مجروحان شیمیایی ما در آن جا مستقر هستند، می‌رفت و از آنها دلجویی می‌کرد.

وی ادامه داد: وزیر خارجه آلمان باید بر اساس اصول اولیه انسانی متوجه می‌شد که این عذرخواهی از ملت ایران به دلیل تعداد زیادی شهید و مجروح به وسیله تسلیحات شیمیایی مسئله‌ای لازم و ضروری است. ضمن اینکه آلمان در کنار این اقدامات از گروه‌های تروریستی نظیر سازمان منافقین به عنوان قاتل هزاران نفر از مردم ایران حمایت‌های گسترده‌ای را انجام داده است.

این استاد دانشگاه تهران با اشاره به ادعاهای حقوق بشری دولت آلمان در مجامع بین‌المللی اظهار داشت: اگر دولت آلمان می‌خواهد ادعایی نسبت به مسئله حقوق بشر، جامعه مدنی و حقوق شهروندی داشته باشد ابتدا باید جوابگوی اعمال خود مانند تجهیز یک رژیم جنایتکار به تسلیحات شیمیایی باشد.

مرندی عدم عذرخواهی اشتاین‌مایر از ملت ایران را نشانه نگاه بالا به پایین مقامات غربی به جایگاه‌های انسانی خواند و افزود: این رفتار به این معناست که ارزش‌ انسان‌های غیراروپایی در نظر مقامات اروپایی کمتر از ارزش انسان‌ها در غرب است.

وی با اشاره به استانداردهای دوگانه غرب در برخورد با حقوق بشر تصریح کرد: البته دیگر کسی در منطقه ما ادعای غربی‌ها درباره حقوق بشر را نمی‌پذیرد و اقداماتی نظیر همکاری غربی‌ها با رژیم آپارتاید در فلسطین و رژیم سعودی، کمک به رژیم‌های منطقه در تاسیس داعش و ایجاد القاعده به صورت باواسطه و تحریم مردم ایران و تلاش برای نابودی اقتصاد و محروم نگه داشتن مردم حتی از اقلام دارویی، تنها بخشی از اقدامات ضد حقوق بشری غرب است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: همین قضیه اهدای مواد اولیه و فن‌آوری تولید تسلیحات شیمیایی از سوی کشوری مانند آلمان به رژیم صدام نشاندهنده دروغ بودن ادعای غرب درباره حقوق بشر و حفظ کرامت انسان‌هاست.

مرندی اضافه کرد: ما در گذشته شاهد بودیم که آمریکایی‌ها به بهانه سلاح‌های شیمیایی و حضور القاعده به عراق حمله کردند ولی در این کشور نه سلاح شیمیایی کشف شد و نه القاعده مورد حمله جدی و نابودی قرار گرفت؛ اما پیش از این کشورهایی مانند آمریکا و متحدانش نظیر آلمان به صدام سلاح‌های شیمیایی اهدا کردند و امروز هم مشغول کمک‌های باواسطه به القاعده هستند.

وی با اشاره به مواضع وزیر امور خارجه آلمان در تهران تصریح کرد: آقای اشتاین مایر به جای آنکه از موضع تکبر با مردم ایران برخورد کند بهتر بود که از موضع شرمندگی و شرمساری با ملت ما صحبت می‌کرد تا شاید مردم تا حدودی دولت آلمان را پذیرفته و راه برای دور جدید همکاری‌ها میان ایران و آلمان باز شود.

نظر شما