شناسهٔ خبر: 115345 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

مرکل: توافق سیاسی درباره سوریه به نفع آلمان و ترکیه است

نخست‌وزیر ترکیه و صدراعظم آلمان، پس از دیدار با یکدیگر در استانبول، در یک کنفرانس خبری مشترک حضور یافتند.

به گزارش «نماینده»، «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان که امروز به ترکیه سفر کرده است با «احمد داوود اوغلو» نخست‌وزیر این کشور دیدار کرد و با او در یک کنفرانس خبری مشترک حاضر شد.

محورهای گفت‌وگوی صدراعظم آلمان با مقامات ترکیه، مسائلی چون حوادث تروریستی اخیر در آنکارا، تحولات سوریه و پناهجویان اعلام شده بود.

داوود اوغلو: ایجاد منطقه حائل در شمال سوریه ضروری است

داوود اوغلو در این کنفرانس اظهار داشت: همکاری میان ترکیه و کشورهای اروپایی درباره بحران پناه‌جویان از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی در ادامه به مسئله همکاری آلمان با ترکیه اشاره کرد و گفت که برلین درباره مسئله لغو روادید میان ترکیه و آلمان، مثبت عمل کرد.

وی افزود: سوریه از 5 سال پیش تاکنون شاهد، تراژدی انسانی شدیدی است و ما میزبان 2 میلون آواره سوری هستیم و هزینه‌های زیادی برای آن پرداختیم و در این میان هیچ کمکی برای مقابله با مشکلات پناهجویان دریافت نکرده‌ایم.   اما مهم این است که ترکیه و کشورهای اروپایی برای حل این بحران با یکدیگر همکاری کنند. ما به دنبال یافتن یک راهکار مناسب برای حل بحران سوریه که دلیل اصلی روانه شدن پناهجویان به سوی اروپا است، هستیم.

داوود اوغلو افزود: ایجاد منطقه حائل در شمال سوریه به منظور نگه داشتن آوارگان در داخل کشور، ضروری است.

نخست‌وزیر ترکیه در ادامه گفت: ما از آلمان برای استقبال از شمار زیادی از آوارگان سوری و کاستن درد و رنج آنها تشکر می‌کنیم. ما نیز با برلین برای ایجاد راهکارهای سیاسی مناسب برای بحران های خاورمیانه مشارکت می‌کنیم.

مرکل: باید یک روند سیاسی مناسب برای حل مشکل کردها در ترکیه ایجاد شود

آنگلا مرکل نیز گفت: ما درباره مسائل و تحولات مهم منطقه گفت‌وگو کردیم. بحران سوریه و عراق و مسئله پناهجویان از جمله مسائل مطرح در گفت‌وگوهای امروز ما بود.

وی افزود: پناه‌جویان از وطنهای خود به دلیل وجود خشونت، گریخته‌اند و ما برای حل بحران این پناهجویان آماده همکاری با ترکیه هستیم.

صدراعظم آلمان تاکید کرد: آماده‌ایم تا برای بررسی سریعتر درخواست پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا تلاش کنیم و فصل 17 مربوط به سیاست اقتصادی و پولی در مذاکرات پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا را باز و اجرایی کنیم.

وی سپس به مشکل کردها و مسلئه صلح میان آنکارا و حزب کارگران کردستان اشاره کرد و گفت: ما خواستار آن هستیم که در ترکیه یک روند سیاسی مناسب برای حل مشکل کردها وجود داشته باشد.

مرکل تصریح کرد: دستیابی به توافق سیاسی درباره بحران سوریه به نفع آلمان و ترکیه است.

صدراعظم آلمان در پایان به مسئله انتخابات زودهنگام در ترکیه که قرار است در داخل این کشور از روز اول نوامبر برگزار شود، اشاره کرد و گفت: ایمان دارم که انتخابات ترکیه عادلانه و شفاف برگزار می‌شود و ما برای حمایت از ثبات در ترکیه آماده‌ایم.

نظر شما