شناسهٔ خبر: 114865 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما

گزارش وزارت خارجه آمریکا علیه ایران فاقد اعتبار است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گزارش وزارت خارجه آمریکا مبنی بر ادعای نقض آزادی مذاهب در کشورهای مختلف ازجمله ایران را فاقد اعتبار دانست که با هدف اعمال فشار به دیگر کشورها تهیه شده است.

به گزارش «نماینده»، مرضیه افخم تصریح کرد: گزارش کلیشه ای وزارت خارجه آمریکا تکرار اتهامات و ادعاهایی است که جمهوری اسلامی ایران در مناسبت های مختلف نادرستی کامل آنها را اعلام کرده است.

وی گفت: وزارت امورخارجه آمریکا در حالی این گزارش را منتشر کرده است که مجامع بین المللی اخیراً از رشد اسلام ستیزی در این کشور ابراز نگرانی کرده اند و توهین به مسلمانان در سخنان سیاستمداران آمریکایی افزایش یافته است.

افخم افزود: انتشار این گزارش در حالی است که نداشتن تسامح مذهبی آمیخته با تبعیض نژادی به ویژه علیه مسلمانان سیاهپوست در آمریکا به رویه ای معمول در نهادهای دولتی به ویژه پلیس این کشور تبدیل شده و دولت آمریکا هیچ گونه اقدام مؤثری برای جلوگیری از این روند نکرده است.

وی گزارش وزارت خارجه آمریکا درباره حقوق اقلیت ها را در چارچوب سیاست های مداخله جویانه این کشور و تلاش برای ایجاد تفرقه مذهبی و دینی در ایران دانست و خاطرنشان کرد: این گونه گزارش ها با هدف دستیابی به اهداف و اغراض سیاسی تهیه و تنظیم شده و فاقد اعتبار و وجاهت قانونی است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین با اشاره به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران گفت: اقلیت های دینی به ویژه مسیحی، یهودی و زرتشتی در قانون اساسی ایران به رسمیت شناخته شده اند و در انجام مراسم دینی خود آزادند.

افخم افزود: طبق قانون اساسی اقلیت های دینی در ایران در احوال شخصیه و تعالی دینی خود طبق آیینشان عمل می کنند و دیگر اقلیت ها نیز که در قانون شناسایی نشده اند از همه حقوق شهروندی مانند سایران برخوردارند.

**با تکمیل فعالیتهای ایران طبق نقشه راه، آژانس پرونده PMD را مختومه کند

سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران با حسن نیت به تعهداتش طبق نقشه راه با آژانس برای حل مسائل گذشته عمل کرد و اینک آژانس در موقعیتی قرار دارد که می تواند با ارائه ارزیابی نهایی اش، این پرونده را برای همیشه مختومه اعلام کند.

مرضیه افخم افزود: آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد همه فعالیت های توافق شده طبق نقشه راه برای حل مسائل گذشته و حال در موعد مقرر یعنی امروز ۱۵ اکتبر تکمیل شده است.

وی تأکید کرد: بر اساس توافق با گروه ۱+۵ در برجام، اعضای این گروه باید قطعنامه ای را به اجلاس فوق العاده دسامبر شورای حکام آژانس ارائه کنند که هدف از آن بستن پرونده مسائل گذشته کشورمان است.

افخم گفت: بستن این پرونده راه را برای اجرای برجام هموار می کند که همه اقدامات مندرج در آن معطوف به آینده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: همانطور که شورای امنیت با تصویب قطعنامه ۲۲۳۱ لغو همه قطعنامه های پیشین را مقرر کرد، تمام قطعنامه های قبلی شورای حکام نیز باید لغو شوند.

نظر شما