شناسهٔ خبر: 114710 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

کمیته مشترک دریایی ایران و چین تشکیل می شود

فرمانده نیروی دریایی ارتش از تشکیل کمیته مشترک دریایی در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش«نماینده»، امیر دریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش پیش از ظهر امروز در حاشیه دیدار با با جیم گوو، جانشین ستاد کل ارتش جمهوری خلق چین با اشاره به این دیدار گفت: بحث‌هایی که در این جلسه مطرح شد با توجه به امنیت دریا و اهمیت حضور در دریا به ویژه شمال اقیانوس هند که از نظر ژئوپولوتیکی برای دنیا حائز اهمیت است بحث و تبادل نظر شد.

وی افزود: حضور مستمر و فعال هر دو کشور جمهوری اسلامی ایران و چین در شمال اقیانوس هند بویژه در تامین خطوط مواصلاتی اعم از کشتی‌های تجاری و نفتکش‌ها که از مسیر تنگه هرمز خارج می‌شوند و یا از طریق آسیای جنوب شرق به غرب و برعکس در حرکت هستند فعالند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش تصریح کرد: هر دو کشور نیاز به همکاری‌های مستمر داریم تا بتوانیم با همکاری یکدیگر حضور در اقیانوس هند، باب‌المندب و تنگه مالاگا بتوانیم در جهت برقراری امنیت مقابله با هرگونه ناامنی که در عرصه دریا وجود داشته باشد با یکدیگر همکاری لازم را داشته باشیم.

دریادار سیاری به بحث بازدید ناوگروه‌ها از بنادر یکدیگر اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از توافقات این جلسه بحث بازدید از ناوگروه‌ها از بنادر یکدیگر بود که بازدید مسئولان آموزشی و اجرای آموزش‌های مختلف در نیروی دریایی هر دو کشور مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: یکی دیگر از بحث‌هایی که می‌تواند بین هر دو کشور مورد توجه قرار گیرد بحث فنی است. امیدواریم در سفرهای آتی نیز کمیته مشترک دریایی به امضای دو طرف برسد و اجرایی شود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش خاطر نشان کرد: ناوگروه چین از بندرعباس بازدید داشته و در حوزه مبارزه با دزدان دریایی با همدیگر همکاری داشتیم.

همچنین سان جیم گوو، جانشین رئیس ستاد کل ارتش چین بر تقویت همکاری دو نیروی دریایی ایران و چین تاکید کرد.

نظر شما