شناسهٔ خبر: 114629 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما

بهانه‌جدید‌کاخ سفید/‌ پرونده آزمایش موشکی ایران به شورای امنیت می رود

جاش ارنست/2 سخنگوی کاخ سفید با بیان اینکه پرونده آزمایش موشکی ایران را به شورای امنیت می‌بریم، مدعی شد: تا زمانی که ایران گام‌هایی اطمینان بخش درباره اثبات عدم برخورداری از سلاح‌های هسته‌ای برندارد، تحریم‌ها کاهش نمی‌یابد.

به گزارش «نماینده»، ارنست در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره صدور حکم برای جیسون رضاییان گفت در حال حاضر شفافیتی درباره وضعیت فعلی دادگاه جیسون رضاییان، شهروند آمریکایی زندانی در ایران وجود ندارد. گزارش هایی چند منتشر شده است و ظاهرا سخنگوی قوه قضاییه ایران نیز آن را تایید کرده است که آقای رضاییان محکوم شده است ولی ما این را از مجاری رسمی نشنیده ایم و اعلان رسمی نیز در خصوص این محکومیت صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: البته چندان نیز جای شگفتی نیست که مساله زیاد شفاف نباشد زیرا همه فرایند دادرسی علیه وی شفاف نبود و این نگرانی عمده ما درباره بازداشت وی است. در این فرایند، شاهد بی میلی ایرانیان درباره صراحت در خصوص نیات آنان وجود دارد و آنچه که روشن است این است که آنها تمایل دارند همچنان به بازداشت نابجای وی ادامه بدهند و این چیزی است که ما به شدت نگران آن هستیم همانطور که درباره ادامه بازداشت امیر حکمتی و سعید عابدینی در ایران نگرانیم. ما همچنین نگران رابرت لویسنون هستیم که معلوم نیست کجاست؛ کسی که آخرین بار در ایران دیده شد. ما شاهد همکاری ایرانیان درباره مشخص شدن وضعیت آقای لوینسون نبوده ایم. از این رو، ما نگرانی هایی چند داریم و نبود شفافیت در خصوص وضعیت جاری جای شگفتی نیست بلکه با فرایند ساختگی که ایرانیان سالهاست آن را دنبال می کنند، همخوانی دارد.

خبرنگاری دیگر درباره آزمایش موشکی ایران پرسید؛ سخنگوی کاخ سفید گفت: درباره آزمایش موشکی که ما در اواخر هفته شاهدش بودیم، باید بگویم شواهدی قوی داریم که این آزمایش موشکی نقض قطعنامه های شورای امنیت است که فعالیت های ایران در حوزه موشک های بالستیک را منع می کند. متاسفانه این موضوعی تازه نیست، دیده ایم که ایران به صورت سریالی نگرانی های جامعه جهانی را درباره برنامه موشک های بالستیک خود نادیده می گیرد. قطعنامه های شورای امنیت نیز به جامعه جهانی ابزارهایی می دهد تا برخی مواد و تجهیزاتی را که می تواند در برنامه موشک های بالستیک کارایی دارد، شناسایی کند و به ما این امکان را می دهد تا با همکاری با شرکای خود در جهان، راهبردی را برای اخلال در توسعه برنامه موشک های بالستیک این کشور به اجرا بگذاریم. با این حال، همه اینها جدای از توافق هسته ای هستند که ایران با جهانیان به دست آورده است.

وی افزود: حتی دو سه سال پیش و در مراحل نخستین گفتگوهای هسته ای، بسیاری از منتقدان دولت گفته بودند که ورود به این گفتگوها نمی تواند مفید باشد زیرا راهی وجود ندارد که ایران را پای بند به تعهداتی کنیم که به آنان متعهد می شوند. ایران پیشتر از پوشش گفتگوها برای پیشرفت در برنامه اتمی خود استفاده می کرد ولی در دو سه سال اخیر شاهد بودیم که ایران به برخی معیارهای بسیار سخت گیرانه در محدود کردن برنامه اتمی خود پای بند بوده است. ما همواره این را گفته ایم که توافق هسته ای که ایران با جهانیان به دست آورده است براساس اعتماد نیست بلکه براساس سخت گیرانه ترین بازرسی هایی است که تا کنون در خصوص برنامه اتمی کشوری به اجرا در آمده است.

سخنگوی کاخ سفید افزود: از این رو می توانیم پای بندی ایران را به توافق هسته ای راستی آزمایی کنیم و اگر آنان پای بند نباشند، واکنش های مشخصی در پی خواهد بود که می توان به اجرا گذاشت و به این نقض ها، واکنش نشان داد. رویکرد ما تا کنون این بوده است و توانسته ایم با افزایش مدت زمان فرار هسته ای این کشور، آن را از رسیدن به سلاح اتمی باز داریم و اگر ایران به این توافق پای بند باشد، به مراتب بهتر از یک حمله نظامی می توان این کشور را از رسیدن به سلاح اتمی باز داشت و برای همین نیز رئیس جمهور این مسیر را برگزیده است و ما به دنبال اجرای توافقی هستیم که چند ماه پیش به دست آمد.

ارنست درباره مرکز هماهنگی ایران، عراق، سوریه و روسیه برای مقابله با داعش گفت باید این را در نظر داشت که عراق کشوری مستقل در منطقه ای پیچیده به شمار می آید. با استثناء قرار دادن احتمالی سوریه، هیچ کشوری به اندازه عراق، با تهدید داعش روبرو نیست. اوضاع امنیتی در عراق در تابستان دو هزار و چهارده با ظهور ناگهانی داعش در غرب و بخش های عمده از شمال، به یکباره زیر و رو شد. از این رو لازم است که عراق انتقال سیاسی را صورت دهد و دولتی داشته باشد که در متحد کردن این کشور به دور از مرزهای فرقه ای، موفق تر باشد و تاثیری بهتر بر نیروهای امنیتی در مقابله با داعش به جا بگذارد. در نهایت، راهی طولانی برای تضعیف و در نهایت نابودی داعش وجود دارد.

وی تصریح کرد: در واقع، برای همین است که ائتلافی چند ملیتی از شصت و پنج کشور مختلف برای این منظور ایجاد شد. این ائتلاف همکاری موثری با عراقی ها داشته است تا پیشرفت هایی علیه داعش در خاک عراق صورت گیرد. باور ما این است که این تلاش های هماهنگ شده از طریق ائتلاف ضد داعش به مراتب موثر تر از تلاش های یکجانبه کشورهایی مانند روسیه یا سوریه خواهد بود.

نظر شما