شناسهٔ خبر: 114433 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اختیارات مجلس در طرح اقدام متناسب و متقابل ایران در اجرای برجام دیده نشده است

گفتگوی خبری43 دو عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به تشریح جزئیات طرح اقدام متناسب و متقابل ایران در اجرای برجام پرداختند.

به گزارش «نماینده» طرح اقدام متناسب و متقابل ایران در اجرای برجام در گفتگوی ویژه خبری ۲۰ مهر ماه با حضور کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و همچنین اسماعیل کوثری  عضو  کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 

 دولت می‌تواند در چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی برجام را اجرا کند

در ابتدای این برنامه کاظم جلالی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در تشریح جزئیات طرح اقدام متناسب و متقابل ایران در اجرای برجام اظهار داشت: در ماده واحده این طرح آمده که دولت می‌تواند در چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی برجام را اجرا کند در صورتی که تکالیف و الزاماتی را که مجلس در ذیل این ماده واحده آورده را رعایت کنند.

وی ادامه داد: در بند ۱ ، ما به فتوای مقام معظم رهبری مبنی بر تحریم تولیدی و به‌کارگیری سلاح هسته ای اشاره کردیم و از همین منظر نیز دولت موظف شده است که بحث عدم اشاعه و خلع سلاح را به شکل دیپلماتیک پیگیری کند خصوصاً خلع سلاح در منطقه خاورمیانه و خلع سلاح رژیم صهیونیستی

 

 در صورت عدم پایبندی غرب به برجام دولت موظف است در کل همکاری‌ها تجدید نظر کند

این عضو کمیسیون امنیت ملی  و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در موارد دیگر هم یکی از بحث‌هایی که مطرح شده بود این است که برجام بر پایه اقدام مشترک و همکاری متقابل است و اگر قرار باشد آن‌ها بر اساس فشار و تهدید عمل کنند دولت موظف است در کل همکاری‌ها تجدید نظر کند که مرجع تشخیص این موضوع نیز شورای عالی امنیت ملی در نظر گرفته شده است.

جلالی تصریح کرد: مسئله بعد این است که در صورتی که تحریم‌ها به صورت موثر لغو نشد یا تحریم‌های لغو نشد به این معنی که طرف غربی به لغو موثر تحریم‌ها پایبند نباشد یا تحریم‌های لغو شده را برگردانند یا وضع تحریم‌های جدید را داشته باشند دولت باید جلوی اقدامات داوطلبانه خود را بگیرد و برنامه هسته ای را با سرعت دنبال کند به گونه ای که ظرف دو سال کارخانه تولید سوخت، با ۱۹۰ هزار سو کار خود را انجام دهد.

وی ادامه داد: همچنین دولت بر اساس این طرح موظف شده است برنامه هسته ای با چشم انداز صنعتی و تجاری از جمله غنی سازی و تحقیق و توسعه با یک برنامه دراز مدت ۱۵ساله تدوین کند و این برنامه را ظرف دو ماه پس از ابلاغ این قانون به تصویب شورای عالی امنیت ملی برساند و پس از آن هم این برنامه را به آژانس بین‌المللی انرژی هسته ای ارائه کند تا برنامه های جمهوری اسلامی ایران در این بخش متوقف نماند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به رآکتور اراک اشاره کرد و گفت: در بحث راکتور اراک و احتمالاً اگر ضرورتی داشت در خصوص بحث تبادل ذخایر سوخت دولت مکلف شده با طراحی راکتور آب سنگین و در صورت ضرورت تبادل ذخایر غنی شده منوط به انعقادهای قطعی و مطمئن و حصول اطمینان نسبت به انجام این قردادها عمل نماید.

 

اختیارات مجلس در طرح اقدام متناسب و متقابل دولت بر اجرای برجام دیده نشده است

در ادامه این برنامه اسماعیل جعفری عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در خصوص چرایی مخالفان با این طرح گفت: در ماده واحده تنظیم شده ۷ بار نام شورای عالی امنیت ملی آمده که در این جا اختیارات مجلس به هیچ عنوان دیده نشده است لذا بنده اسم این طرح را طرح خلع ید مجلس از نظارت بر اتفاقات پسابرجام می‌گذارم.

 

 نظارت بر حسن اجرای طرح اقدام متناسب و متقابل ایران در اجرای برجام بر عهده مجلس است نه شورای عالی امنیت ملی

وی ادامه داد: مجلس دو وظیفه قانون گذاری و نظارت را بر عهده دارد اما در بحث نظارت در این طرح مجلس جایگاهی ندارد و در این راستا که ما معتقدیم مجلس به عنوان یک نهاد قانون گذار باید بر اجرای این طرح نظارت داشته باشد نه شورای عالی امنیت ملی لذا نظارت بر حسن اجرای این طرح بر عهده مجلس است.

کوثری همچنین به بند یک این  طرح مبنی بر فتوای مقام معظم رهبری  در خصوص ر تحریم تولید و به‌کارگیری سلاح هسته ای اشاره کرد و گفت:  اشاره به فتوای مقام معظم رهبری در این طرح به نوعی دست ما را در مقابل دشمنان ما که قسمت خورده ما هستند بالا می‌برد.

جلالی با اشاره به این که مجلس بر اساس قانون اساسی  حق نظارت عالیه دارد گفت: بنابراین بر اساس قانون اساسی نمایندگان حق اظهارنظر و همچنین حق تحقیق و تفحص را در همه مسائل کشور را دارند

 این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که وزیر خارجه موظف است روند اجرای توافق نامه را هر سه ماه یک بار به کمیسیون امنیت ملی گزارش دهد ادامه داد: در جمع  شورای عالی امنیت ملی تصمیمات محرمانه تر باقی می‌ماند و راحت‌تر تصمیم گیری صورت می‌گیرد.

 

 مصوبات شورای عالی امنیت ملی باید به تایید رهبر انقلاب برسد

وی با بیانیان که شورای عالی امنیت ملی مستقیماً زیر نظر مقام معظم رهبری است خاطر نشان کرد:  مصوبات این شورا در صورتی مصوب قلمداد می‌شود  که به تایید رهبر انقلاب برسد.

جلالی با اشاره به این که همه تصمیمات در شورای عالی امنیت ملی گرفته می‌شود گفت: توافق باید در مجلس مورد بررسی قرار بگیرد و لذا قانونی باید برای آن نوشته شود.

 این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ماده ۶،۷ و ۸ طرح اقدام  متناسب و متقابل بر اجرای برجام گفت دولت موظف است اسرار نظام و اطلاعات طبقه بندی شده را حفظ کند لذا آژانس باد اقدامات احتیاطی را انجام دهد.

وی گفت: دولت و قوای مسلح کشور باید برای حراست از منافع ملی و حمایت از متحدین در برابر تروریسم تدابیر لازم را نسبت به توانمندی‌های آفندی و پدافندی در حوزه های زمینی، دریایی ،هوایی و موشکی اتخاذ کنند.

جلالی با تاکید بر این که ایجاد پدافند در برابر حملات هوایی باید با قدرت برنامه ریزی شود عنوان کرد: اگر برجام در مواردی لغزندگی وجود داشته باشد باید از ناحیه مجلس شفافیت صورت بگیرد لذا باید تفسیر خود را ذکر کنیم.

 این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که دولت موظف است ساز و کارهایی را بیندیشد گفت: منابع مالی که آزاد می‌شوند باید در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و سرمایه گذاری قرار بگیرند تا کشور از این ناحیه دچار خسارت نشود.

 

 امروز در مجلس قانون مناسبی را در جهت ارتقاء کشور تصویب خواهیم کرد

وی با اشاره به این که باید قوانین مغایری که قبل از برجام تنظیم شده بود لغو شود ادامه داد: ان شاالله امروز با اتفاق نظر قانون مناسب و خوبی را در جهت ارتقاء کشور در مجلس شورای اسلامی تصویب خواهیم کرد.

اسماعیل کوثری در ادامه برنامه با اشاره به این که مجلس حق نارت و تحقیق و تفحص دارد گفت: مقام معظم رهبری رسیدگی در موضوع برجام را به مجلس واگذار کرده است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان این  که در شورای عالی امنیت ملی از تمام قوا حضور دارند ادامه داد:  در طول ۱۲ سال گذشته تعداد جلسات محدودی برگزار شده است.

وی با اشاره به این که دانشمندان کشور و سازمان انرژی اتمی در توانمندهای داخلی کشورمان اذعان کردند افزود: کمیسیون ویژه برجام ۴۸ روز تشکیل شد این در حالی است که رئیس مجلس شورای اسلامی به یک باره طرحی را ارائه دادند و ما می‌گوییم چرا نسخه ای از این طرح داده نشد تا نظر بدهیم.

اسماعیل کوثری با بیان این که بنده به پای هیچ گروه و حزبی نمی‌نشینم افزود: اکنون باید گزارشات پیرامون توافقات به مجلس بیاید این در حالی است که در گذشته توافقی صورت نگرفته بود که گزارشی به مجلس داده شود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که دولت و سایر دستگاه های حاکمیتی موظف هستند در چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی اقدام کنند گفت: در بند ۹ تغذیت بنیه دفاعی لحاظ نشده است لذا این طرح اشکال زیادی دارد.

 

 مجلس باید امتحان خود را به خوبی پس دهد

وی تاکید کرد: این طرح نیازمند اصلاحات جدی است گفت: مجلس باید امتحان خود را به خوبی پس دهد.

نظر شما