شناسهٔ خبر: 113983 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: میزان

مسئولان مشمول طرح رسیدگی به دارایی مسئولان مشخص شدند+جزئیات

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن تشریح مصوبه امروز مجمع، مسئولان مشمول طرح رسیدگی به دارایی مسئولان را معرفی کرد.

به گزارش «نماینده»، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست خبری که صبح امروز (شنبه) ۱۸ مهرماه در مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد، با بیان اینکه در جلسه امروز آقای هاشمی رفسنجانی و اعضا شهادت سردار سرافراز اسلام سردار حسین همدانی را تبریک و تسلیت گفتند، اظهار داشت: ما امروز وارد دستور شده و چند ماده از قانون رسیدگی به دارایی و اموال مسئولان را به تصویب رساندیم.

رضایی ادامه داد: در ماده ۲ از این دستور که به امروز تصویب شد قرار بر این شد که مقامات تعیین‌شده در اصل ۱۴۲ قانون اساسی، فهرست دارایی‌های خود، همسر و فرزندانشان را مطابق آیین‌نامه‌ای که توسط قوه قضاییه تهیه می‌شود برای رسیدگی به اموالشان از این جهت که من‌غیرحق نباشد ارائه کنند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در ماده ۳ گستره مسئولان کشور در این قانون مشخص شد که این علاوه بر لیستی است که در اصل ۱۴۲ مشخص شده، گفت: قرار شد مسئولان کشور طبق یک خوداظهاری دارایی‌های خود، همسر و فرزندان تحت تکفل‌شان را مطابق این قانون در سامانه‌ای که به وجود می‌آید، به رئیس‌قوه قضاییه اعلام کنند.

وی با اشاره به گستردگی بسیار وسیع مسئولان مشمول این قانون گفت: کلیه نمایندگان مجلس خبرگان رهبری، کلیه اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، مقامات منصوب از سوی رهبری، اعضای شورای نگهبان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، معاونان رئیس قوه قضاییه، دادستان کل کشور، رئیس دیوان عالی، رئیس دیوان عدالت اداری، روسای دادگستری و معاونان، روسای سه قوه، مجمع و خبرگان، مشاوران روسای سه قوه دستیاران ارشد روسای سه قوه، دبیران شورای امنیت، مجمع تشخیص، هیات دولت، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی فضای مجازی، فرماندهان و مسئولان نیروهای مسلح از سرتیپ تمام و بالاتر، استانداران و معاونان آنها، مدیران عامل بانک‌ها و بیمه‌ها، سفرا و کارداران، نمایندگان جمهوری اسلامی در خارج از کشور، رئیس کل گمرک، رئیس سازمان مالیاتی، نمایندگان دولت در مجامع عمومی و هیات‌مدیره‌ها، اعضای شورای شهر تمام شهرها و شهرداران کلان‌شهرها و معاونان آنها مشمول این قانون خواهند بود.

رضایی بر همین اساس تصریح کرد: گستره قانون در جلسه امروز به تصویب رسید و از این رو در جمهوری اسلامی دیگر مسئولی نیست که اموال و دارایی خود را که نتواند اعلام کند و باید طبق خوداظهاری در سامانه مربوط به این امر اموال خود را ثبت کنند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خوداظهاری مسئولان درباره اموالشان را شرط احراز صلاحیت مسئولان عنوان کرد که باید در شروع کار خود آن را اعلام کنند.

وی همچنین تصریح کرد: طبق این قانون قرار شد فهرست دارایی‌ها شامل کلیه اموال غیرمنقول، سرمایه‌گذاری و اوراق بهادار، موجودی حساب‌های مختلف در موسسات مالی و هر گونه منابع درآمدی منقول باارزش نیز اعلام شود و این نیز به عنوان مصوبه دیگر امروز مجمع بود.

رضایی تاکید کرد: اینکه سامانه مربوط به خوداظهاری مسئولان چگونه شکل بگیرد در جلسه بعد تصویب خواهد شد و از این رو در جلسه آینده این قانون نهایی شده و به مجلس و دولت ابلاغ خواهد شد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه این نشست خبری ضمن تبریک و تسلیت شهادت سردار حسین همدانی به امت شهیدپرور، رزمندگان اسلام و کسانی که در جبهه مقاومت مبارزه می‌کنند، اظهار داشت: منطقه‌ای که ما در آن زندگی می‌کنیم روز به روز امنیتی‌تر و نظامی‌تر می‌شود و داعشی‌ها شمال افغانستان را تصرف کرده و با مرز چین، ‌ تاجیکستان و ازبکستان هم‌مرز شده‌اند و از این رو احتمالا حوادثی در آنجا شکل خواهد گرفت.

وی حمله آمریکا به بیمارستان قندوز افغانستان را در همین زمینه ارزیابی کرد و گفت: ناو هواپیمابر آمریکا از خلیج، ارس وارد شده که احتمال نیز مقصدش دریای مدیترانه و حوزه سوریه خواهد بود.

رضایی ادامه داد: کانون فضای امنیتی و نظامی خاورمیانه فعلا سوریه است و چالش ناتو و روسیه نیز به اوج خود رسیده است، ناتو نیز به دنبال نفوذ در جنوب روسیه است و از سوی دیگر چین هم آمریکا را تهدید کرده است.

فرمانده اسبق سپاه پاسداران با تاکید براینکه دنیا وارد یک ناامنی جدیدی شده است که کانون آن خاورمیانه است، افزود: البته ایران به عنوان جزیره ثبات تنها نیرویی است که می‌تواند امنیت را در منطقه به وجود آورد چراکه روس‌ها و آمریکا نیز قادر به تامین امنیت و صلح در منطقه نیستند. از این رو ایران در برقراری صلح و امنیت نقش مهمی خواهد داشت.

وی اظهار داشت: یک واقعیت تلخی که باید به آن اشاره کنیم این است که طی قرن‌های اخیر پس از جنگ‌هایی که اتفاق افتاده امنیت به وجود آمده و به طور مثال پس از جنگ جهانی در اروپا، اکنون اروپا و آمریکا ۷۰ سال است که به آرامش رسیده‌اند اما خاورمیانه ۷۰ سال است که دچار ناامنی و منطقه ما هیچ گاه روی آرامش را ندیده است.


دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: ما در ایران باید اقتدار خود را حفظ کنیم و به عنوان کانون امنیت‌ساز و برقراری صلح بتوانیم عمل کنیم. از این رو حمایت مردم و دولت از نیروهای مسلح و درعین حال هوشیاری نیروهای مسلح از شرایط لازم برای عبور از این مقطع تاریخی است.

وی درباره ائتلاف چهارگانه برای سوریه و مبارزه باداعش خاطرنشان کرد: این ائتلاف فقط برای مبارزه با داعش است اما جلساتی نیز بین این ۴ کشور بوده ولی ائتلاف دائمی نشده و بیشتر یک نوع همکاری بین این ۴ کشور به وجود آمده و فعلا بحث تکفیری‌هاست.

رضایی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره صداقت مسئولان برای اعلام اموال و دارایی‌ها گفت: شرط احراز مسئولیت این است که هر مسئولی لیست دارایی‌های خود و خانواده تحت تکلفش را مطرح کند اما اگر مشخص شود این لیست خلاف واقع بوده جرائم آن نیز مورد بحث قرار گرفته و طبق قانون مجازات و ماده ۱۲ همین قانون که تصویب هم شده است، با آن برخورد می‌شود.

نظر شما