شناسهٔ خبر: 113668 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

افسر سابق سیا: کنگره از طریق معارضان سوری، «داعش» را تسلیح کرده است

کنگره// یکی از افسران سابق سیا به «اسپوتنیک» خبر داد که کنگره آمریکا از طریق ارائه تسلیحات به معارضان سوری در واقع تکفیری‌های «داعش» را تسلیح کردند.

به گزارش «نماینده»، «جان کریاکو» مأمور سابق «سیا» و بازرس ارشد سابق کمیته روابط خارجی سنا به «اسپوتنیک» اعلام کرد که کنگره آمریکا با ارائه تسلیحات به معارضان سوری، تکفیری‌های داعش را تسلیح کرد.

ارتش آزاد سوریه یکی از گروههای معارض سوریه است که کشورهای غربی آن را میانه‌رو می‌داند و این در حالی است که این گروه با ارتش سوریه از آغاز ناآرامی‌های این کشور در سال ۲۰۱۱ مبارزه می‌کند. کنگره آمریکا حدود ۵۰۰ میلیون دلار برای خلق نیروی بیش از ۵ هزار نفری ارتش آزاد سوریه تا پایان ۲۰۱۵ تخصیص داده است.

کریاکو می‌گوید: «ارتش آزاد سوریه به هیچ عنوان کمک نکرد: حمایت از آنها تنها اوضاع را بدتر کرد. اکثر سلاح‌های آمریکا که برای آنها فرستاده شد در دستان داعش پیدا شد. کنگره هزینه تسلیح داعش را پرداخت کرد».

بنا به گفته این افسر سابق سیا، نیروهای داعش موفق شدند که تجهیزات مدرن آمریکا را از ارتش آزاد سوریه ضبط کنند و از آن استفاده کنند و همچنین اعضای وابسته به داعش در عراق نیز از مقادیر زیادی از تجهیزات آمریکا که از نیروهای عراقی تحت آموزش آمریکا ربوده بودند، استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد که ایده آمریکا درباره جایگزینی «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه با «معارضان لیبرال، صلح‌دوست و آزادی دوست دموکرات» یک ایده مزخرف است و آمریکا به جای آنکه اوضاع را بدتر کند باید خود را کنار بکشد.

نظر شما