شناسهٔ خبر: 113289 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

فکر براندازی «اسد» را رها کنید؛ واشنگتن از تاریخ درس بگیرد

 نامزد جمهوری خواه محبوبترین نامزد جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تلاش برای براندازی دولت دمشق را اشتباهی جبران ناپذیر توصیف کرد و از دولت واشنگتن خواست تا از تاریخ درس بگیرد.

به گزارش «نماینده» به نقل از هافینگتون پست، «دونالد ترامپ» یکی از اصلی ترین چهره های حزب جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا در رویکردی متفاوت از هم حزبی های جنگ طلب خود، دخالت نظامی آمریکا در کشورهای خاورمیانه را محکوم کرد.

وی با حضور در برنامه «میت دی پرس» خبرگزاری «ان بی سی نیوز» گفت: هیچ شکی وجود ندارد که اگر «معمر قذافی» و «صدام حسین» در راس قدرت باقی می ماندند، خاورمیانه از ثبات بیشتری برخوردار بود.

ترامپ ریشه دواندن داعش در عراق و بحران حاکم بر لیبی را ماحصل دخالت ورزی آمریکا توصیف کرد و گفت: هیچ کس از اوضاع لیبی خبر ندارد. لیبی حتی دیگر یک کشور به حساب نمی آید.

وی در ادامه هشدار داد که تلاش غرب برای براندازی «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه، به منزله تکرار اشتباهی است که در لیبی و عراق اتفاق افتاد.

ترامپ گفت: به عراق نگاه کنید. آنچه که ما در آنجا انجام دادیم یک خرابکاری واقعی است و قرار است دقیقا همین اتفاق در سوریه تکرار شود.

ناگفته نماند که ترامپ پیشتر از افزایش حضور نظامی روسیه در سوریه نیز حمایت کرده و گفته بود: برایتان روشن می کنم که آنها (رقبای من) طالب چه چیزی هستند. آنها می خواهند به بهانه مسئله سوریه جنگ جهانی سوم راه بیاندازند. یک لحظه به من اجازه بدهید تا مسئله ای را برایتان بازگو کنم. می دانید روسیه خواهان جنگ با داعش است. ما هم خواسته مشابه ای را داریم. خوب حالا که روسها در سوریه هستند چطور است اجازه دهیم آنها این کار را انجام دهند.

 به نظر می رسد که ترامپ به عنوان چهره ای نوظهور در عرصه انتخاباتی آمریکا در به دست آوردن دل مخاطب آمریکایی تبحر خاصی پیدا کرده استد. وی در زمینه سیاست داخلی و مسائلی چون مهاجرت، سقط جنین، ازدواج همجنسگرایان و غیره با نزدیک کردن مواضع خود به رویکرد رقبای تندرویی چون «تد کروز» و ابراز دوستی با آنها جانب احتیاط را نگه داشته و خود را جمهوری خواهی پایبند به آرمان و سنت های حزبی نشان می دهد حال آنکه در عرصه سیاست خارجی ضمن ابراز ارادت به رقبای میانه‌روتر نظیر «جب بوش» سعی می کند تا دل مردمی را که از سیاست های جنگ طلبانه حزب جمهوری خواه به ستوه آمده اند نرم کند و به آنها وعده صلح و ثبات بدهد.

نظر شما