شناسهٔ خبر: 113157 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

نامه فعالان رسانه ای به مجامع بین المللی

جمعی از اساتید و فعالان رسانه‌ای تاکید کردند: باید تحقیقی جامع و همه جانبه توسط کمیته ای حقیقت یاب با عضویت نهادهای مسئول جهانی درخصوص علل این حوادث صورت گیرد.

به گزارش «نماینده»، جمعی از اساتید و فعالان رسانه‌ای طی نامه ای به دبیر کل محترم سازمان ملل، مدیرکل سازمان علمی و فرهنگی ملل متحد - یونسکو و دبیر کل سازمان همکاریهای اسلامی تاکید کردند: از سازمان محترم همکاریهای اسلامی انتظار می رود در نشست های خود به موضوع اداره حرمین شریفین و مدیریت امور زائران توجهی جدی داشته باشند.

متن کامل این نامه به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای بان کی مون دبیر کل محترم سازمان ملل متحد

سرکار خانم ایرینا بوکووا مدیر کل محترم سازمان علمی و فرهنگی ملل متحد - یونسکو

جناب آقای ایاد بن امین مدنی دبیر کل محترم سازمان همکاریهای اسلامی

سلام علیکم

همانطور که استحضار دارید در جریان مراسم حج امسال در عربستان سعودی حوادثی چند جان صدها زائر خانه امن خداوند را گرفت و هزاران نفر را با آسیب های جدی جسمی و روحی مواجه کرد .

قرائن و شواهد بسیار دلالت بر این دارد که ضعف و ناتوانی مدیریتی مراسم عبادی حج ' عامل این مجموعه حوادث که با نهایت تاسف سابقه زیادی نیز دارد ' می باشد .

ما روزنامه نگاران و اساتید دانشگاههای ایران که پیشتر توفیق حج گزاری داشته ایم و در مواردی خود نیز شاهد و گواه بر این ناتوانی و ضعف و سوء مدیریتی بوده ایم ' بر این باوریم که باید تحقیقی جامع و همه جانبه توسط کمیته ای حقیقت یاب با عضویت نهادهای مسئول و متولی جهانی در خصوص علت یا علل این حوادث و از جمله حادثه اخیر که به شهادت صدها زائر بیت الله الحرام و از جمله شمار زیادی زائر ایرانی انجامید' صورت گیرد تا جلوی تکرار این نوع حوادث گرفته شود و دولت ریاض براساس اصل مسئولیت در حقوق بین الملل، موظف به اجرا و اعمال آن گردد و حقوق معنوی و مادی آسیب دیدگان را به حق و انصاف جبران نماید .

از سازمان محترم همکاریهای اسلامی انتظار می رود در نشست های خود به موضوع اداره حرمین شریفین و مدیریت امور زائران توجهی جدی داشته باشند و به خواست افکار عمومی جهان اسلام احترام شایسته بگزارند .

با شایسته ترین احترامات»

نظر شما