شناسهٔ خبر: 112792 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

حادثه «منا» با عذرخواهی و احضار کاردار حل نمی‌شود/ با دزد و قاتل دست نمی‌دهیم

موحدی کرمانی/2 خطیب نماز جمعه تهران گفت: ما به آمریکا دست نمی‌دهیم؛ دست دادن یعنی رابطه ما با شما خوب است؛ ابداً! رابطه ما به آمریکای ظالم هیچ خوب نیست.

به گزارش «نماینده»، آیت الله محمدعلی موحدی کرمانی در خطبه‌های نماز جمعه امروز تهران، با تبریک عید سعید غدیر خم و عید قربان و با بیان اینکه عیدهای ما بواسطه حادثه منا تبدیل به عزا شد، اظهار داشت: باید به انسان‌های آزاده جهان، مسلمین و شیعیان و قبل از همه به روح مطهر رسول خدا (ص) که میزبان حقیقی حجاج است، تسلیت بگویم.

وی افزود: همچنین باید به حضرت ولیعصر (عج)، مقام معظم رهبری و خانواده‌های این عزیزان تسلیت بگویم.

خطیب نماز جمعه تهران در ادامه با بیان اینکه عید غدیر عید اکمال دین است، گفت: نعمت‌های الهی با حادثه غدیر تام و تمام شد و اسلام به عنوان دین برای ما به رسمیت شناخته شد؛ اسلامی که در متن آن ولایت امیرالمومنین و اهل بیت (ع) است و ولایت فقیه نیز تداوم ولایت اهل بیت است، با این واقعه برای ما پسندیده شده است.

آیت‌الله موحدی کرمانی تصریح کرد: می‌خواهم به دنیا، جهان اسلام و فرقه‌های منتسب به اسلام که گول تبلیغات دروغین را خورده‌اند و شیعه را بد معرفی می‌کنند، بگویم که ما شیعیان مسلمانیم؛ متاسفانه خیلی‌ها این مسئله را قبول ندارند و گول خورده‌اند.

وی با اشاره به بخش‌هایی از کتاب «المراغبات» مرحوم شیخ شرف‌الدین عاملی و مکاتبات وی با مرحوم شیخ‌الاسلام از علمای اهل سنت، اظهار داشت: در گذشته علمای شیعه و سنی فوق‌العاده به یکدیگر احترام می‌گذاشتند و عقاید یکدیگر را محترم می‌شمردند، اما الان استعمار وضعی را به وجود آورده که شما بهتر می‌دانید.

امام جمعه موقت تهران تأکید کرد: ما امروز هم می‌توانیم خیلی بحث‌های متین و توأم با ادب و احترام داشته باشیم، کما اینکه این بزرگواران چنین بحث‌هایی را با هم داشته‌اند.

آیت‌الله موحدی کرمانی تصریح کرد: در روایاتی دیگر، جایگاه اهل بیت (ع) در جامعه را جایگاه چشم برای سر انسان تشبیه کرده‌اند که هدایت نیزاز طریق دو چشم انجام می‌شود.

حادثه «منا» با عذرخواهی و احضار کاردار حل نمی‌شود

خطیب نماز جمعه تهران در خطبه دوم، با تسلیت فاجعه منا و با بیان اینکه آن عزیزان به پیشگاه خداوند پر کشیده‌اند، اظهار داشت: در عین حال، با این حادثه ننگی به دامن آل سعود نشسته که به سادگی قابل پاک شدن نیست.

آیت‌الله موحدی کرمانی خطاب به سران رژیم آل سعود گفت: شما شعار می‌دادید که «میهمانان خدا خوش آمدید»، اما با میهمانان خدا چه کردید!؟ چقدر مسامحه و چقدر کوتاهی و بی‌توجهی؟

وی ادامه داد: فکر می‌کنید وقتی این جنازه ها به کشورهایشان برگردند، قضاوت مردمان این کشورها نسبت به شما چگونه خواهد بود!؟ اینها که از خود اختیاری نداشتند، هرجا که شرطه‌های شما می‌گفتند بایستید، می‌ایستادند.

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: شما نه تنها باید این مسئولیت را بپذیرید، که دنیا منتظر جواب شماست، باید پاسخ دهید.

آیت‌الله موحدی کرمانی با تأکید بر اینکه مسئله با تسلیت و عذرخواهی و احضار کاردار حل نمی‌شود، افزود: مسئله بالاتر از این حرف‌هاست؛ اینکه عربستان می‌گوید جنازه ها را برمی گردانم، واقعاً فکر می‌کنند که دارند هنر می‌کنند! این «یک صدم» کاری که باید بکنند، نیست.

وی تأکید کرد: مسئله اصلی این است که کشورهای اسلامی باید از بین خودشان نمایندگانی انتخاب کنند که به عنوان هیات حقیقت‌یاب بروند و ببیند چه دلیلی داشته که راه را ببندند؛ آیا این کار عقلانی بوده است!؟

خطیب نماز جمعه تهران اظهار داشت: خیلی از این‌ها از تشنگی جان باختند؛ آیا این برای عربستان مقدور نبود که به آنها آب بدهد!؟ خیلی از شاهدان صحنه می‌گفتند که جنازه ها را با زخمی‌ها داخل کانتینر می‌ریختند و زخمی‌ها نیز جان می‌دادند.

آیت‌الله موحدی کرمانی با بیان اینکه مسئله به این سادگی خاتمه نمی‌یابد، تأکید کرد: اولا عاملان این جنایت باید شناسایی شوند؛ آیا شرطه‌ها از پیش خود کاری کرده اند یا اینکه دستور بوده است. عاملان این حادثه باید در محاکم صالح محاکمه شوند.

حکام عربستان لیاقت اداره حج را ندارند/ شرطه‌های سعودی، نسبت به حجاج خشن و بی‌ادب هستند

وی افزود: در مرحله بعد، باید برای حج و مدیریت آن کاری کرد؛ این نمی‌شود که این جمعیت عظیم وارد عربستان شوند و اینگونه با آنها رفتار شود. مدیریت حج بدون تردید باید تغییر کند؛ حکام سعودی ثابت کرده‌اند که لیاقت ندارند.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: هر سال شاهد این ضایعات هستیم، هر سال عده ای در رمی جمرات جان می‌دهند؛ اگر در این کار مانده‌اید، با کشورهای اسلامی مشورت کنید.

آیت‌الله موحدی کرمانی خاطرنشان کرد: نقل کرده اند که در حج خونین سال ۶۶، به بیمارستان ها هم دستور داده بودند که زخمی‌ها را قبول نکنید؛ اگر این حرف راست باشد، تاسف در حد بالاست؛ آیا این‌ها مدیران حج هستند و باید حج را اداره کنند!؟

وی با اشاره به حادثه مسجدالحرام و خراب شدن یک هتل در سال های قبل و جان باختن جمعی از حجاج، گفت: درحادثه منا آمار می‌دهند که ۴۷۰۰ نفر از حجاج جان‌باخته اند و آمار جان‌باختگان ما نیز ظاهرا ۴۷۰ نفر است؛ آیا این آمار کمی است؟

امام جمعه تهران با اشاره به رفتارهای ماموران سعودی با حجاج اظهار داشت: خیلی این شرطه ها بی‌ادب هستند؛ این نوجوان های بی‌ادب و خشن، خیلی جسارت می‌کنند؛ فکری بکنید، آدم‌های مودبی را برای این مسئولیت تربیت کنید و بدانید که این مسائل از دید ایران و دیگر کشورها پنهان نیست.

آل سعود از هشدار رهبر بزرگوار ما بترسد

آیت‌الله موحدی کرمانی خطاب به آل سعود تصریح کرد: از هشدار رهبر بزرگوار ما بترسید. حرف رهبری ما که فرمودند عکس‌العمل ما ممکن است سخت و خشن باشد، در گوشتان باشد.

وی ادامه داد: برای همیشه باید مودب باشید و میزبانان مهربان و خلیقی باشید و جسارت و تندی را کنار بگذارید و برای همیشه حقوق حجاج را رعایت کنید؛ ایران اسلامی با شما مدارا می‌کند، اما مراقب باشید که گرفتار غضب ایران و رهبر ایران نشوید.

امام جمعه موقت تهران اظهار داشت: دل به آمریکا و اسرائیل خوش نکنید؛ این برای شما ننگ است. شما اظهار می‌کنید که به قرآن علاقه دارید؛ شیطان و همین شیطان بزرگ آمریکا وقتی آدم‌ها را گول می زند، وعده می‌دهد که چنین و چنان می‌کنم، اما وقتی کار از دستش خارج شود، رهایتان می‌کند و شما را به خودتان وامی‌گذارد.

آیت‌الله موحدی کرمانی افزود: پیوندتان را با امت اسلامی قوی کنید و دل به آمریکا خوش نکنید؛ دست از حمله به یمن بردارید، چقدر می‌خواهید این زن و بچه‌ها و مظلومان را بکشید، کجای این برنامه اسلامی است!؟

وی گفت: حمله به محفل عروسی و شادی که یک دفعه کشتار عظیم با هواپیماهای شما اتفاق می‌افتد، کجایش اسلامی است؛ از خدا بترسید، خدا در کمین ظالمان است. بگذارید مردم یمن خودشان تصمیم بگیرند.

با دزد و قاتل دست نمی‌دهیم و نمی‌گوییم «مرسی»

خطیب نماز جمعه تهران در بخش پایانی سخنان خود، با بیان اینکه دست اوباما و کشورش و حکامش به خون بیگناهان آلوده است، اظهار داشت: ما به این آمریکا دست نمی‌دهیم؛ دست دادن یعنی رابطه ما با شما خوب است؛ ابداً! رابطه ما به آمریکای ظالم هیچ خوب نیست.

آیت‌الله موحدی کرمانی اظهار داشت: آمریکا دشمن شماره یک اسلام است و تا وقتی این دشمنی را دارد، ما نیز با تمام وجود دشمن آمریکا هستیم.

وی در همین رابطه به توافق هسته‌ای ایران و غرب اشاره و تأکید کرد: این توافقی که مطرح است، ربطی به این مسائل ندارد، بیزاری ما از دشمنان دین، جزو پایه های دین است. توافق هسته‌ای سر جای خود هست، این توافق مراحل خود را طی کرده یا می‌کند، اما آمریکا بداند مردم ما جنایات آمریکا را فراموش نکرده‌اند.

امام جمعه پایتخت خاطرنشان کرد: آیا یک بار شنیده‌اید که آمریکا عذرخواهی کند!؟ این غرور و تکبر است و یعنی اینکه موضع من همان موضع قبلی است؛ ما به دزد و قاتل دست نمی‌دهیم و نمی‌گوییم، «مرسی».

آیت‌الله موحدی کرمانی همچنین با اشاره به سخنان پیش از خطبه‌های سردار اشتری فرمانده ناجا خاطرنشان کرد: ان شالله خداوند این نیروی خدوم را بیش از پیش موفق بدارد، هم در مسائل امنیتی و هم در مبارزه با ضد انقلاب.

وی افزود: در مبارزه با مسائل ضد انقلابی جدی هستند و سفارش می‌کنم که جدیت خود را بیشتر کنند؛ تحمل گناه را در جامعه اسلامی نکنند. اگر گناه را دیدند برخورد کنند و بدانند که خداوند با آنهاست.

نظر شما