شناسهٔ خبر: 112764 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما

رضایی در گفتگوی ویژه خبری:

اگر هشدار رهبری نبود سعودی ها همکاری نمی کردند/ ایران کانون اقتدار وامنیت منطقه است

رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به حادثه منا، گفت: از مقام معظم رهبری باید تشکر کنم زیرا اگر تهدید و برخورد جدی ایشان نبود همکاری آغاز نمی شد .

به گزارش «نماینده»، محسن رضایی استاد دانشگاه امام حسین (ع) و کارشناس مسائل استراتژیک در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما  افزود : در بحث عربستان ما فعلا صبروحوصله داریم اما  با وضعی که در دولت عربستان می بینیم متاسفانه این کشور به رفتارهای غیر منطقی خود  ادامه می دهد وحتی شنیده ام که  قرار است کنسولگری ایران در بحرین  تعطیل شود و همه می دانیم که این کشور تحت کنترل عربستان است وارتش این کشور در بحرین حضور دارد.

وی افزود : البته ما عربستان را موضوع  مهمی در برابر اقتدار جمهوری اسلامی ایران  نمی دانیم اما فراموش نکرده ایم که همین دولت عربستان در گذشته از صدام حمایت می کرد  و به اعتراف خودشان حداقل ۳۰ میلیارد دلار در اختیار صدام قرار دادند که صدام ملعون بعد از اشغال کویت خطاب به سران عربستان گفت  که به خاطر آنها  دهها هزار جوان عراقی را  در جنگ با ایران از دست داده است.

وی با بیان اینکه سران قبلی عربستان برخی کارها را در پشت صحنه انجام می دادند و لشگر کشی ظاهری  و حمله نظامی به کشورهای منطقه نداشتند گفت: متاسفانه نسل جدید سران عربستان آشکارا به  عامل ناامنی منطقه  تبدیل شده اند و درعربستان، عراق و یمن از تروریست ها حمایت می کنند.

وی با انتقاد از کسانی که با عنوان روشنفکر و جامعه شناس باتحلیل غلط می گویند که ما بدنبال جنگ هستیم افزود : ما هرگز بدنبال جنگ نیستیم اما  خوب است آنها تاریخ ایران را مطالعه کنند و بدانند هر وقت در ایران دولتمردان  ضعیفی حاکم بوده اندو یا دولتمردان ما وابسته خارجی ها شدند  در این کشور ناامنی تشدید شد وایران مورد حمله قرار گرفت و خسارت دید.

وی افزود : در دوره های قاجار و پهلوی این روند دیده می شود و خوب است که  مدعیان روشنفکری این واقعیت ها را نیز در نظر بگیرند.

سردار سرلشگر رضایی گفت : در اوایل انقلاب هم وقتی که  بنی صدر  و دولت موقت از خود سستی ووابستگی نشان دادباعث شد  دشمن به ایران حمله کند  و در این دوره بود که قرارداد خرید جنگنده  هاو ناوها  از خارج لغو شدو دولت موقت  سربازها را رها کرد و این سستی ها و  اقتدار زدایی  ها باعث شد  دشمن به فکر حمله بیافتد.

استاد دانشگاه امام حسین اظهار داشت : جمهوری اسلامی ایران باید  اقتدار خود را روز به روز تقویت کند وهمه  مدعیان  روشنفکری که هر روز یک حرفی می زنند  بدانند که  وابستگی یکی از علل حمله به ایران بود و اگر در مقابل استکبار و آمریکا و اسرائیل کوتاه بیاییم و ضعف نشان دهیم  ۱۰۰ درصد به ایران حمله می کنند اما اگر اقتدار ما روز به روز افزایش یابد دشمن جرات  جسارت را پیدا نخواهد کرد والبته ما اصلا به دنبال ماجراجویی نیستیم اما هرگز اقتدار خود را کاهش نمی دهیم و وابسته نخواهیم شد و در این مسیر باید به اقتصاد قوی هم  بیاندیشیم ورسانه ها را نیز از ابزارهای اقتدار می دانیم.

استاد دانشگاه امام حسین گفت : متاسفانه مقامات  عربستانی مسیر تندوغلطی را می روند و هشت سال است که در منطقه مانند سوریه و عراق  از تروریست ها حمایت می کنند  وامیدواریم این رفتارهای خود را اصلاح کنند.

وی تصریح کرد : در هر حال دشمنان و بدخواهان بدانند که ما آماده هستیم  و عربستان را موضوع جدی نمی دانیم.

وی در ادامه درباره همکاری  روسیه و چین در مبارزه با تروریست ها در سوریه هم گفت : روسیه به طور جدی وارد شده است  و احتمال دارد  در عراق هم به نفع دولت این کشور وارد شود چون جریان تروریستی منطقه را به ضرر خود می داند اما چین در سوریه هنوز به صورت جدی حضور ندارد  .

سرلشگر رضایی افزود : به شرایط امنیتی منطقه خوش بین نیستیم و داعش برای شمال افغانستان برنامه ریزی می کند که از آنجا برای تاجیکستان  و آسیای میانه هم تهدید میشود که  تهدید جدی  برای غرب چین خواهد بود و در این منطقه حضور چین  شاید جدی تر شود.

وی تصریح کرد :  البته فکر نمی کنم که شرایطی مانند  جنگ جهانی پیش آید اما تهدیدهای امنیتی در منطقه زیاد است و در وسط این تهدیدها جمهوری اسلامی ایران قرار دارد اما با اقتدار و امنیت کامل است.

سرلشگر رضایی افزود : اگر عده ای فکر می کنند با ساده اندیشی و عقب نشینی و ادعای روشنفکری می توانیم  به امنیت برسیم  اشتباه می کنند و هر گونه عقب نشینی و وابستگی از عوامل تهدید بر ضد کشور خواهد بود.

 عربستان محاسبه اشتباه نکند

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: سیاست ما برای جلوگیری از تشدید تنش هاست اما دولتمردان عربستان نباید  در محاسبات  اشتباه کنند.

سردار سرلشکر پاسدار محسن رضایی با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری پنجشنبه شب شبکه دو سیما افزود: هر چند این روزها  اعیاد ما تبدیل به عزا  شد  اما لازم  می دانم  در ابتدا عید فرخنده  غدیر خم  را تبریک بگویم.

وی ادامه داد: این عید، عید اکمال دین و اتمام نعمت الهی و قبول اسلام به عنوان دین جهانی و عید بسیار بزرگ  و پرافتخاری است  که نشان می دهد اسلام  عزیز ما  در چنین عیدی پایدار شد و به عنوان  نجات دهنده  جامعه بشری  از سوی خدای متعال مورد  تحکیم قرار گرفت.

سردار رضایی افزود: از طرف دیگر غم و غصه ای که بیش از یک هفته  بر جهان اسلام  به ویژه بر کشور ما وارد شده است  حقیقتا  جای تاسف  و نگرانی  و اظهار  تسلیت به خانواده های عزیز از دست داده دارد.

وی گفت: به همه خانواده های جان باختگان حادثه منا اطمینان می دهم هم دولت، هم  مجلس و در راس آنها  رهبر فرزانه  انقلاب اسلامی هم برای بازگشت  اجساد جان باختگان  و هم برای تعیین  تکلیف  مفقودان تلاش می کنند و امیدواریم  این مسئله  در روزهای آینده  به سرانجام خوبی برسد.

استاد دانشگاه امام حسین (ع) در ادامه درباره ابهامات فاجعه منا گفت: برای تحلیل  درست مسئله نیاز به اطلاعات  بیشتری داریم.

سردار رضایی با بیان اینکه نقاط ابهام زیادی درباره این حادثه وجود دارد، افزود: همه شهر مکه و همچنین منا و نقاط حادثه خیز کاملاً با دوربین کنترل می شود و سیستم های هشدار دهنده نصب شده است بنابراین باتوجه به این  دوربین ها  و  کنترل ها شک و ابهام  بیشترمی شود  .

وی اضافه کرد: قوی ترین احتمال این است که امسال نیروهای با تجربه وجود  نداشتند و احتمال  دارد این نیروها همراه  لشگرهای زمینی عربستان  وارد سرزمین یمن  شده باشند.

سردار رضایی ادامه داد: همچنین  اخبار زیادی نقل شده که گروه بی انضباطی که از کاخ سلطنتی عربستان  بودند  آمدند  و  نظم را  برهم زدند  و موجب انسداد خیابان شدند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: این دو عامل موجب شد فضا به طور کلی از کنترل خارج شود و حتی پس از حادثه  هم بی نظمی وجود دارد و هنوز آمار دقیقی  از تعداد جان باختگان  اعلام نمی شود.

سردار رضایی افزود : بنابراین  قاطعانه  می توان گفت  در این حادثه ضعف مدیریت  بوده اما عاملان این  ضعف در آینده مشخص می شود.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا کشورهای دیگر که زائران آنها در حادثه منا کشته شده اند  واکنش لازم  را نشان ندادند؟ گفت: ظاهرا  جان انسان ها برای برخی از دولتمردان  اهمیت ندارد ما اگر حتی ۱۰ تا ۱۵ نفر در این حادثه  فوت می کردند  وظیفه خود می دانیم که  عکس العمل نشان دهیم  و از آن ها  بخواهیم  پیکرها را به ما تحویل دهند اما تعجب می کنم چرا کشورهای دیگر برای جان اتباع خود  ارزش قایل  نمی شوند.

سردار رضایی با اشاره به حوادث مختلف منطقه در ماه های اخیر افزود: اکنون عملا دریای خونی در منطقه در حال شکل گیری و حوادث عجیبی  در حال وقوع  است ما تعجب می کنیم کشورهای دیگر چرا حادثه منا را پیگیری نمی کنند.

وی تاکید کرد: نخستین وظیفه دولت ها حفظ امنیت شهروندان و اتباع  خودشان است  اما برخی از کشورها پیگیری های لازم را برای زائران جان باخته  خود در حادثه  منا نمی کنند.

سردار رضایی در پاسخ به این پرسش که آیا تشخیص  هویت جان باختگان  کار سختی است و چرا در انتقال پیکرها تعلل می کنند؟ گفت: همکاری آنها شروع شده  و در حال انتقال پیکرها به کشورمان  هستیم  که طی روزهای آینده کامل می شود.

وی افزود: اگر آنها مسیر همکاری  را ادامه دهند استقبال می کنیم.

استاد  دانشگاه امام حسین (ع) گفت: البته تشکیل کمیته حقیقت یاب مهم است  و این به نفع  آنهاست تا  با مشارکت کشورهایی که بیشترین  تلفات را داده اند این کمیته تشکیل شود.

سردار رضایی افزود: کشورهای دیگر از طرف افکار عمومی خود تحت فشار هستند و وقتی همه حجاج برگردند  تشکیل کمیته  حقیقت یاب  در این کشورها هم شکل می گیرد و بر دولت خود برای پیگیری مسئله فشار می آورند.

وی با بیان اینکه خواسته  دیگر ما این است که در اینده چنین مسایلی تکرار نشود اضافه کرد: برخی ها  می گویند اداره حرمین شرفین  از آل سعود گرفته شود و برخی ها خواهان اداره مشترک  این امکان  هستند بنابراین  آینده حج هم از جمله مسایلی است  که باید به آن  رسیدگی شود.

سردار رضایی در پاسخ به اینم پرسش که جمهوری اسلامی ایران چگونه می تواند حقوق خود را مطالبه  کند؟ گفت: ابتدا باید علل حادثه را  روشن کنیم،  اگر کمیته  حقیقت یاب نشان دهد  عمدی در کار نبود و ضعف مدیریت  بود یک حالتی دارد اما اگر روشن شود  بحث های جدی تر وجود دارد باید رسیدگی شود. وی افزود: بنابراین همزمان  با پیگیری مسایل اقدام حقوقی کردن منافاتی ندارد.  

سردار رضایی گفت: از مقام معظم رهبری  باید تشکر کنم زیرا اگر تهدید و برخورد  جدی ایشان  نبود همکاری آغاز نمی شد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: عربستان دارد  دچار اشتباهاتی می شود زیرا دست به اقداماتی می زند  که  در چند سال اخیر تشدید شده است  مخصوصا  در مورد مراسم حج آن اهانتی که پلیس عربستان  به دو سه جوان ما کرد و ایران  با بردباری  از کنار آن گذشت و اکنون هم حادثه منا و این نشان می دهد حوادثی صورت می گیرد که  ناشی از اشتباه  آنهاست  یعنی گویا  به آنها گفته یا خودشان خواسته اند با بی احترامی کردن به شهروندان ما اقتدار ایران را بشکنند   .

سردار رضایی ادامه داد: دوستانه  به آنها عرض می کنم همین کارها  را صدام برای زوار  ایرانی در کربلا انجام  داد و  ۵۰ تا ۶۰ هزار نفر را در ماه های اول انقلاب از عراق بیرون کرد وسپس  به ایران تجاوز کرد.

وی گفت: به دولتمردان عربستان توصیه می کنیم  که این مسیری را که شروع کردید شما را به جای بدی می کشاند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: شاید  ابتدا صدام نمی خواست وارد این  مسیر شود  اما او را هل دادند  و سپس نتوانست از آن  عقب نشینی کند رفتارهایی که  می بینیم رفتار خوبی نیست.

سردار رضایی با تاکید بر اینکه به هیچ وجه خواهان  نا امنی در منطقه  نیستیم گفت: ایران کانون امنیت و جزیره ثبات  منطقه و مهمترین کانونی است که می تواند امنیت را حفظ کند.

وی افزود: همچنان سیاست ما برای جلوگیری از تشدید این تنش هاست اما دولت مردان عربستان نباید در محاسبات  اشتباه کنند.

سردار رضایی ادامه داد: اگر محاسبه آنها این است که ایران نسبت به هر کاری که آنها می کنند سکوت می کند اشتباه می کنند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: صبر و حوصله ما  حدی دارد بنابراین آنها نباید جلوتر بروند.

نظر شما