شناسهٔ خبر: 112713 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

کشورهای اسلامی باید برای مدیریت حج فکری بکنند

محمدصالح جوکار431 عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه مناسک حج یک موضوع بین‌المللی و جهانی است گفت: کشورهای اسلامی باید برای مدیریت حج فکری بکنند.

به گزارش «نماینده» محمدصالح جوکار عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ضمن ابراز تاسف از فاجعه منا و شهید شدن تعدادی از زائران ایرانی در این حادثه، اظهار داشت: به طور قطع این حادثه از بی‌توجهی و عدم کفایت مدیریتی توسط دولت آل سعود اتفاق افتاده است.

وی افزود: دولت آل‌سعود و مقامات امنیتی این کشور با دوربین‌هایشان سراسر مسیر منا تا محل رمی جمرات را تحت کنترل دارند و از طریق این دوربین‌ها مسائل را کنترل می‌کنند و از طرفی نیز تجربه برگزاری چنین مراسمی در سال‌های گذشته را نیز دارند و می‌دانند که به بن‌بست خوردن جمعیت تبعات جدی می‌تواند داشته باشد اما متاسفانه تدبیری برای آن نیندیشیدند و بی‌تدبیری آل سعود بیش از گذشته با وقوع این حادثه بر همه مردم و مسلمانان ثابت شد.

جوکار با بیان اینکه بدتر از حادثه منا عدم رسیدگی فوری به حجاج و زائرینی بود که صدمه دیده بودند، گفت: بر اساس آنچه شاهدان عینی گفته‌اند فوریت‌های پزشکی پس از وقوع حادثه وجود نداشته و حتی آن طور که عنوان می‌شود شاید با یک لیوان آب برخی از آنها احیاء می‌شدند و از تعداد تلفات کاسته می‌شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به بررسی کمیته حقیقت‌یاب توسط ایران و ارسال یک هیئت به عربستان سعودی اظهار داشت: عربستان پنهان‌کاری و مخفی‌کاری دارد و هیچ‌گاه اجازه نمی‌دهد که کسی به کشورش وارد شود و مسائل را بررسی کرده و یا حتی ضعف‌های عوامل حادثه را شناسایی کند.

وی همچنین تاکید کرد: در گذشته نیز حادثه‌ای در جده اتفاق افتاد و دو تن از زائران زن ایرانی به طرز فجیعی کشته شدند که دولت عربستان و رژیم آل‌سعود اجازه بررسی اوضاع را به کمیته حقیقت‌یاب ندادند.

جوکار با بیان اینکه حج و مناسک آن یک موضوع بین‌المللی و جهانی است و مختص یک کشور نیست، تصریح کرد: مناسک حج جزو شریعت اسلام است و همه کشورها باید در اداره آن نقش داشته و سهیم باشند؛ عدم تکریم زائران خانه خدا و حجاج نه شرعی و نه قانونی است که این عمل از سوی رژیم آل‌سعود اتفاق افتاده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس برخورد ماموران عربستانی در زمان مناسک حج با زائران را نامناسب دانست و افزود: معمولا اینها یک حالت تکبر دارند که ما آن را غالبا می‌بینیم.

وی با بیان اینکه ایران می‌بایست جنایات رژیم آل سعود را از طریق مجامع بین‌المللی رصد کند گفت: ما نباید آن را رها کنیم زیرا اگر این اقدام صورت گیرد و ابعاد ماجرا و علل آن رها شود، عربستان در سایه بی‌لیاقتیش جنایت‌های دیگری هم مرتکب می‌شود که به همین دلیل بنده معتقدم برای جلوگیری از بیشتر تحقیر شدن مردم می‌بایست اقدام جدی از سوی دولت انجام شده و پیگیری‌های لازم صورت گیرد.

جوکار در ادامه اظهار داشت: جان انسان‌ها هیچ ارزشی برای آل‌سعود ندارد که به همین دلیل باید این نگاهی که به اداره مناسک حج از سوی آل‌سعود وجود دارد باید تغییر کند. با این نگاه تهدید‌آمیزی که توسط عربستان به زائران وجود دارد نمی‌شود مراسم عبادی - سیاسی که خدای متعال بر روی آن تاکید دارد را برگزار کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: سران کشورهای اسلامی باید به خودشان بیایند زیرا سکوت دیگر کشورهای اسلامی در برابر این حادثه ت تحقیر شدن ملت‌هایشان را در آینده به همراه دارد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: لازم است در تعامل و دیپلماسی با کشورهای اسلامی اقدام جدی برای پیگیری حادثه منا و مدیریت حج انجام شود تا در آینده شاهد این اتفاقات نباشیم.

نظر شما