شناسهٔ خبر: 112645 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: صراط

هیاهو برای هیچ

استراحت تمام شد!؟ از زمان بازگشت روحانی، دقیقا چه اتفاق مثبتی رخ داده است؟

روحانی اگر قرار بود روحانی به تهران بازگردد تا امور به همان رویه سابق پیش برود آیا بهتر نبود، رییس‌جمهور در همان نیویورک می‌ماند و منت لغو برنامه‌ها (؟!) را بر سر مردم نمی‌گذاشت؟

به گزارش «نماینده» زمانی که فاجعه منا رخ داد، رییس جمهور با تیم ۲۰۰ نفره عازم نیویورک برای تقویت دیپلماسی جمهوری اسلامی در دنیا بود که در نهایت به دیپلماسی "اتفاقی" ظریف منجر شد.

از همان ابتدای کار که تصاویر فاجعه منتشر شد کاملا مشخص بود که دامنه حادثه گسترده بوده است و کشته و مجروح زیادی خواهد داشت و کمی که پیش تر رفت، موضوع مفقودان هم مطرح شد که اطلاعی از وضع آنها نبود.

از سوی رهبر انقلاب سه روز عزای عمومی اعلام و عید مردم، عزا شد. رهبر انقلاب هم در بیاناتی مسئولیت این فاجعه را بر دوش حکام عربستان سعودی دانستند و فرمودند: انسان لحظه‌ای نمی‌تواند خود را از این غم فارغ بداند و این غم در چند روز اخیر بر دلهای ما و همه مسلمانان سنگینی می کند.

در این حال مردم منتظر پیگیری های دولت از حکومت عربستان برای چند موضوع بودند، یکی اینکه باید عربستان مسئولیت این حادثه را می پذیرفت و از مسلمانان و ملت ایران عذرخواهی می کرد. دیگر این که اجساد ایرانی سریع تر به ایران ارسال می شد و نسبت به شناسایی مفقودان اقدام عاجل صورت می گرفت و از سوی دیگر مجروحان این فاجعه هم نیاز به رسیدگی بیشتر داشتند.

اما در این شرایط، نفر اول اجرایی کشور یعنی رییس جمهور و نفر اول وزارت خارجه کشور یعنی ظریف در نیویورک در حال برنامه ریزی برای دیدارهای بی فایده دوجانبه که ۹ سال پیش احمدی نژاد بارها آنها را مرور کرده بود و سخنرانی هایی بودند که هیچ بویی از پیام انقلاب اسلامی نداشت.

این سوی ماجرا مردم منتظر بودند که رییس جمهور سفر خود را لغو کند و برای سامان دادن به این اوضاع پریشان و کارشکنی های پی در پی عربستان که حتی روادید به وزیر دولت داده نشد، به تهران باز گردد.

در همین حال روحانی بعد از گذراندن چهار روز از سفری که پیش تر خبرگزاری دولت آن را ۵ روزه اعلام کرده بود، قصد تهران کرد.

در خبرها اعلام شد که رییس جمهور سفر را نیمه کاره گذاشت و چندین برنامه را لغو کرده، اما واقعیت چیز دیگری بود؛ تنها برنامه ای که منتفی شده بود نشست خبری و چند دیدار دوجانبه با کشورهای تونس و عراق و امثال اینها بود این موضوع را از لیست برنامه های از پیش اعلام شده در خبرگزاری رسمی دولت می توان دریافت کرد.

در واقع رییس جمهور تنها چند ساعت زودتر از موعدی که قبلا برنامه ریزی شده بود با یک جوسازی گسترده و تبلیغاتی برای شرکت در مراسم استقبال از پیکر جانباختگان حادثه منا به تهران بازگشت اما تا این لحظه هنوز دولت نتوانسته مجوز پرواز هواپیمای باری به مقصد عربستان برای انتقال اجساد را بگیرد!

در شرایطی که از زمان بازگشت روحانی به تهران، هیچ اقدام عملی خاصی انجام نشده، سوالی که مطرح می شود این است که هدف رییس جمهور از بازگشت چه بود؟

اگر قرار بود روحانی به تهران بازگردد تا امور به همان رویه سابق به کندی پیش برود و هیچ گرهی از مشکلات ایجادشده توسط سعودی ها باز نشود، آیا بهتر نبود، رییس جمهور در همان نیویورک می ماند و منت لغو کردن برنامه ها (!؟) را بر سر مردم نمی گذاشت!؟

آیا از لحظه بازگشت پرسروصدای روحانی به تهران، هنوز زمان استراحت به پایان نرسیده است؟

نظر شما