شناسهٔ خبر: 112610 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

کری: انتقال قدرت در سوریه باید تدریجی باشد

استقبال از جان کری وزیر خارجه آمریکا در نشستی در سازمان ملل و همچنین در مصاحبه با سی ان ان درباره اوضاع سوریه اظهار نظر کرد.

به  گزارش «نماينده»، «جان کری» در مصاحبه با سی ان ان گفت حضور نظامی روسیه در سوریه می تواند فرصتی برای آمریکا باشد. «الیس لابوت» در بخشی از مصاحبه به جان کری گفت: این هفته صحبت های بسیاری مطرح شد که اقدامات ولادیمر پوتین رئیس جمهور روسیه در سوریه، واقعیت های تازه ای در منطقه ایجاد کرده است. حتی برخی معتقدند که این اقدامات تااندازه ای آمریکا را محدود کرده است. آیا این مسئله صحت دارد؟

پاسخ داد: «کاملاً مخالفم، نمی‌دانم این اقدامات چگونه ممکن است ما را محدود کرده باشد؛ شخصاً معتقدم این اقدامات، گزینه های بیشتری ایجاد می کند؛ اما اوضاع را برای خود پوتین بسیار پیچیده خواهد کرد، زیرا اگر او بخواهد طرف بشار اسد، ایران و حزب الله باشد، آنگاه با کشورهای سنی منطقه دچار مشکل بسیار جدی خواهد شد. واقعیت این است که مسئله سوریه را نمی توان بدون مشارکت اهل تسنن در راهکار سوریه و نهایتاً توافق سیاسی، حل و فصل کرد. این بدین معنا است که باید نوعی زمانبندی و دوره انتقال قدرت وجود داشته باشد؛ زیرا تا زمانی که بشار اسد در سوریه است، نمی توان به صلح رسید.

خبرنگار سی ان ان گفت سالها است که ما می گوییم بشار اسد باید از قدرت کناره گیری کند، اما الان می گویید او قرار است جانشین انتخاب کند؟

جان کری پاسخ داد: «ما چنین چیزی نگفتیم، بلکه در طول یکسال گذشته گفتیم که او (بشار اسد) باید در یک دوره زمانی، قدرت را واگذار کند».

خبرنگار پرسید: این دوره چقدر طول می کشد؟

وزیر امور خارجه پاسخ داد: «در یک دوره، همه نیروهای ائتلافی معتقد بودند که بشار اسد باید فوراً از قدرت کناره گیری کند. این چیزی بود که ما ابتدا می گفتیم. اما با گذر زمان این موضع ما تغییر کرد و ما گفتیم این اقدام مؤثر واقع نخواهد شد، بلکه انتقال قدرت باید به شکل مدیریت شده و نظام مند باشد، تا دیگر بیم تلافی جویی، جان باختن انسان ها، خلاء قدرت یا فروپاشی (ساختار حکومتی) از داخل وجود نداشته باشد. این نگرانی ها بجا است، بنابراین ما به این نتیجه رسیدیم بهتر است که اگر این کار در یک دوره زمانی منطقی صورت بگیرد، تا هر آنچه از خدمات دولتی سوریه باقی مانده است به شکل پایدار حفظ شود؛ از سوی دیگر شانس دستیابی به توافق دو جانبه بر سر این موضوع نیز احتمالاً بیشتر است. صادقانه بگویم خدمات دولتی چندانی در سوریه باقی نمانده است، اما باید نهادها را در آنجا حفظ کرد، تا به خلاف آنچه سالها پیش در عراق رخ داد، چیزی برای ادامه کار وجود داشته باشد و بتوان دولت و آینده ای برای سوریه ایجاد کرد.

وی همچنین در سخنانی در شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت اگر تلاش روسیه برای شکست داعش است، ما از آن استقبال می کنیم و آمریکا همچنان به حملات خود برضد داعش ادامه می دهد.

کری افزود: سیاستهای ما در زمینه مبارزه با تروریسم، باید براساس اصول ثابتی باشد. وی افزود ما در جهانی متفاوت از گذشته زندگی می کنیم، جهانی که تروریستها در آن به خوبی یاد گرفته اند چگونه از رسانه ها بهره ببرند و بر ما لازم است که در برابر تحرکات آنان بایستیم و مانع سرباز گیری آنان شویم، هدف ما باید اقدام سریع برضد تروریستها باشد و فاجعه انسانی که امروزه با آن روبرو هستیم کافی است تا در برابر گروه داعش بایستیم.

وزیر خارجه آمریکا در نشست شورای امنیت اعلام کرد: ما از حملات روسیه به مواضع داعش در سوریه به شرطی که کمک به رژیم بشار اسد نباشد، حمایت می کنیم

نظر شما